{:en}Arab Bank Group reports profits of $436 million for first half of 2018{:}{:ar}436 مليون دولار أرباح مجموعة البنك العربي في النصف الأول من عام 2018{:}

{:en}

UAE 28 July 28, 2018: Arab Bank Group reported net income after tax for the six months period ended 30 June 2018 of $ 436 million compared to $415 million in prior period, recording a growth of 5%. The Group’s net income before tax grew by 6.4% to reach $582 million with net operating income reaching $ 668.5 million and recording a solid double digit growth of 13%.

Mr. Sabih Masri, Chairman of the Board of Directors stated that the solid performance of Arab Bank Group confirms the success of the Group in dealing with the challenging operating environment.

Mr. Nemeh Sabbagh, Chief Executive Officer, stated that the strong underlying performance of Arab Bank Group is reflected in the growth in net operating income achieved during the first half of the year and which was driven by core banking income generated from interest and fees coupled with effective cost management. Net operating income grew by 13% and net interest income went up by 12% as a result of yield improvements and loan growth. Loans grew by 3% to reach $25.5 billion while customer deposits reached $33 billion.

Mr. Sabbagh remarked that Arab Bank Group enjoys strong liquidity and robust capitalization. The Group’s loan-to-deposit ratio stood at 71.6%, while the capital adequacy ratio calculated in accordance with Basel III regulations is 15.4%. He added that the asset quality of the Group remains high, with credit provisions held against non-performing loans exceeding 100%.

Mr. Masri concluded by remarking that the broad diversification of the business model and geographic profile of Arab Bank Group will continue to support the strong financial performance of the Group and its position in its markets.

Arab Bank was named “Bank of the Year in the Middle East for 2017” by The Banker – Financial Times, London  and “Best Bank in the Middle East for 2018” by Global Finance, New York.

The 30 June 2018 financial statements are subject to the approval of the Central Bank of Jordan.

{:}{:ar}دولة الإمارات العربية المتحدة 28 يوليو 2018: حققت مجموعة البنك العربي نمواً في الأرباح بنسبة 5% للنصف الاول من العام 2018، حيث بلغ صافي أرباح المجموعة بعد الضرائب والمخصصات 436 مليون دولار مقارنة مع 415.2 مليون دولار لنفس الفترة من العام السابق، في حين بلغت الارباح قبل الضرائب 582 مليون دولار وبنسبة نمو 6.4% مما يعزز قدرة البنك بالوصول إلى أفضل مستويات الاداء واستمراره في تحقيق الارباح وتعزيز مركزه المالي حيث بلغ اجمالي حقوق الملكية 8.2 مليار دولار أمريكي كما في نهاية حزيران 2018.

هذا وقد حققت المجموعة نمواً في الأرباح التشغيلية بنسبة 13% لتصل إلى 668.5 مليون دولار أمريكي، في حين نمت محفظة التسهيلات الائتمانية بنسبة 3% لتصل إلى 25.5 مليار دولار أمريكي بالمقارنة مع 24.7 مليار دولار أمريكي كما في نهاية النصف الاول عام 2017، وبلغت ودائع العملاء 33 مليار دولار امريكي كما في 30 حزيران 2018.

وفي تعليقه على النتائج الايجابية للبنك، أشاد السيد صبيح المصري – رئيس مجلس الادارة بالأداء المتميز لمجموعة البنك العربي في تحقيق أفضل النتائج مؤكداً قدرة البنك على التعامل والتأقلم مع المستجدات والمتغيرات نتيجة لاعتماد مجموعة البنك العربي على اسس مصرفية متينة، بالإضافة لسياساته الائتمانية الحصيفة والمحافظة.

ومن جهته، أوضح السيد نعمه صباغ – المدير العام التنفيذي للبنك العربي أن البنك استطاع ان ينمو بالأرباح التشغيلية بنسبة 13% لتصل إلى 668.5 مليون دولار من خلال كفاءة توظيفاته والتنوع في منتجاته وخدماته المصرفية التي يقدمها، حيث نمت صافي الفوائد المتأتية من الأعمال البنكية الرئيسية لتصل إلى 634.3 مليون دولار و بنسبة نمو بلغت 12% بالإضافة إلى كفاءة ضبط مصاريفه التشغيلية.

واكد السيد نعمه صباغ على متانة المركز المالي للبنك نتيجة استمرار البنك في الحفاظ على معدلات سيولة مرتفعة، حيث بلغت نسبة القروض إلى الودائع 71.6% بالإضافة إلى جودة محفظة التسهيلات الائتمانية والاحتفاظ بمعدل تغطية وصل إلى أكثر من 100%، وكذلك احتفاظه بقاعدة رأسمالية قوية حيث بلغت نسبة كفاية رأس المال 15.4%.

وختاما، أشار السيد صبيح المصري إلى ثقته الكبيرة في مواصلة البنك لأدائه الناجح وقدرته على التعامل مع كافة المستجدات بكفاءة وحرفية تحقيقا لتطلعات مساهميه وتلبية لاحتياجات عملائه على امتداد المنطقة.

وتجدر الاشارة هنا إلى أن البنك العربي حصل على العديد من الجوائز من جهات عالمية مرموقة كان من أبرزها جائزة أفضل بنك في الشرق الأوسط للعام 2018، وللعام الثالث على التوالي، من مجلة غلوبال فاينانس (Global Finance) – نيويورك، إلى جانب جائزة بنك العام في الشرق الأوسط 2017 من مجلة ذا بانكر (The Banker)، التابعة لمجموعة الفايننشال تايمز العالمية ومقرها لندن.

ويشار إلى أن هذه النتائج أولية وهي خاضعة لموافقة البنك المركزي الأردني.{:}