{:en}Africa’s aviation sector forecast to grow 5% per annum over next 20 years{:}{:ar}نمو قطاع الطيران في أفريقيا بنسبة 5% سنوياً في السنوات العشرين القادمة حسب توقعات منظمة “أياتا”{:}

{:en}

Africa’s vast aviation potential as the continent continues to increase airline frequency to the GCC will be explored at the Inaugural CONNECT Middle East, India and Africa – co-located with Arabian Travel Market 2019 and taking place at Dubai World Trade Centre on Tuesday 30th April and Wednesday 1st May.

With up to 300 delegates, the forum will include a packed conference programme, panel discussion and airline & industry briefings as well as unlimited one-to-one meetings pre-scheduled for airlines, airports and suppliers – all combined with endless informal opportunities for networking throughout the two days.

The potential for the aviation sector in Africa is immense.The International Air Transport Association (IATA) projects that the African continent will become one of the fastest growing aviation regions within the next 20 years, with an average annual expansion rate of almost 5%.

Currently, there are 731 airports and 419 airlines on the African continent, with the aviation sector supporting around 7 million jobs and generating $80 billion in economic activity.In terms of passenger numbers, 47 million passengers departed from Africa’s top five airports, which included Cairo, Addis Ababa and Marrakesh in 2018, according to the latest ANKER report.

“Emirates and Saudia were only responsible for 8 million of those passengers, highlighting the potential for new routes throughout the continent and between the Middle East and Africa.Furthermore, IATA reckons if just 12 key Africa countries opened their markets and increased connectivity, an extra 155,000 jobs and US$1.3 billion in annual GDP would be created in those countries,” said Nick Pilbeam, Divisional Director, Reed Travel Exhibitions.

Theinternational aviation industry has been monitoring developments in Africa closely, especially since the Single African Air Transport Market (SAATM) agreement was drawn up in January 2018. The aim of SAATM is to open up Africa’s skies, allowing airlines to fly between any two African cities without having to do so via their home hub airport, boosting intra-Africa trade and tourism as a result. To date, 28 countries out of 55 member states have signed up to SAATM representing over 80% of the existing aviation market in Africa.{:en}Africa’s aviation sector forecast to grow 5% per annum over next 20 years{:}{:ar}نمو قطاع الطيران في أفريقيا بنسبة 5% سنوياً في السنوات العشرين القادمة حسب توقعات منظمة “أياتا”{:}

However, despiteits rosy outlook, the sector still faces significant challenges,indeed, protectionist trends have resulted in a rather lacklustre response from many members, concerning competition rules, ownership and control, consumer rights, taxes and commercial viability.

“These mechanics are integralto an open sky treaty and necessary to resolve existing differences between airlines and provide an equitable way forward. Sixteen countries in Africa are landlocked, so the pent-up demand for affordable air transport must be considerable,” saidKarin Butot, CEO, The Airport Agency

“These, as well as other salient issues, will no doubt be discussed at length between senior network planning teams and high-level executives representing the aviation and tourism industries, in Africa’s as well as the Middle East & Asia, through unlimited one-to-one pre-scheduled networking appointments,” added Butot.

Participants include, Emirates, Etihad, China Southern Airlines, Jordan Aviation, Air Asia, flydubai, Gulf Air and Oman Air, EgyptAir,Royal Air Maroc, Air Senegal, AfriJet(Gabon), and Arik Air(Nigeria)amongst others which are already registered for the event.

With a focus on the African aviation market, a panel titled ‘Regional Focus: Analysing the opportunities and threats for the African Market’ will take place between 11.30am – 12.30pm on Wednesday 1st May. This panel will look at the growth potential of Africa’s aviation industry, while discussing strategies in place for the development of airports and airlines within the region as well as evaluating business development opportunities between the Middle East and Africa.

Another highlight will be a session titled ‘How do airports and their regions work together to attract new airline services and open up new markets: what can be learned from engaging case studies?’. This panel will discuss the fundamental cooperation of an airport and its region to successfully grow passenger throughput – while ensuring the success of both new and existing routes.

CONNECT’s online meeting system is also open, so that delegates can now start planning and booking their onsite appointments in advance. Please log on to: www.connect-aviation.com/2019-meia/for more details.

CONNECT Middle East, India & Africa will form part of the newly launched Arabian Travel Week, an umbrella brand comprising four co-located shows including ATM 2019; ILTM Arabia and new consumer-led event – ATM Holiday Shopper. Arabian Travel Week will take place at Dubai World Trade Centre from 27 April – 1 May 2019.

{:}{:ar}سيسلط منتدى “كونيكت” الشرق الأوسط والهند وأفريقيا الضوء على الإمكانات الهائلة لقطاع الطيران في أفريقيا التي تشهد نمواً ملحوظاً في عدد الرحلات الجوية مع دول مجلس التعاون الخليجي. ويقام المنتدى للمرة الأولى ضمن معرض سوق السفر العربي 2019 يومي الثلاثاء 30 أبريل والأربعاء 1 مايو في مركز دبي التجاري العالمي.

وسيتيح المنتدى الفرصة لأكثر من 300 مندوب للاجتماع مع أصحاب القرار في صناعة الطيران والمشاركة في برنامج المؤتمر وحلقات النقاش، وإجراء اللقاءات وعقد الاجتماعات المجدولة مسبقاً مع مسؤولي شركات الطيران والمطارات والموردين، فضلاً عن اكتساب خبرة كبيرة وتوسيع نطاق العلاقات في هذا المجال على مدار اليومين.

ويمتلك قطاع الطيران في أفريقيا فرصاً هائلة للنمو مستقبلاً، وهو ما أشارت إليه منظمة الاتحاد الدولي للنقل الجوي “أياتا” التي توقعت أن تصبح القارة الأفريقية إحدى أسرع المناطق نمواً على مستوى قطاع الطيران في العالم خلال السنوات العشرين المقبلة بمعدل نمو سنوي نسبته 5%.

تمتلك أفريقيا في الوقت الحالي 731 مطاراً و419 شركة طيران، ويساهم قطاع الطيران في توفير نحو 7 ملايين فرصة عمل كما يدعم اقتصادات الدول بما يعادل 80 مليار دولار أمريكي. وفي عام 2018، سافر 47 مليون مسافر عبر المطارات الخمسة الكبرى في القارة بما أديس أباباومراكش، وذلك وفقاً لأحدث تقرير صادر عن “أنكير” (ANKER).

وفي معرض تعليقه على ذلك، قال نِك بيلبيم مدير شركة ريد ترافيلإكزيبشنز: “بالنظر إلى هذه الأرقام نجد أن كلاً من السعودية والإمارات ساهمتا في نقل 8 ملايين مسافر فقط، وهو ما يبرز الحاجة إلى إطلاق مسارات ورحلات جوية جديدة بين أفريقيا والشرق الأوسط.

بالإضافة إلى ذلك،تشير منظمة الاتحاد الدولي للنقل الجوي “أياتا” إلىأنه في حال فتحت 12 دولة رئيسية في أفريقيا أسواقها للخارج وتوسعت في عدد رحلات الطيران التي تربطها بالوجهات الأخرى خارج القارة، فإن ذلك من شأنه أن يولد 155,000 فرصة عمل إضافية وهو ما يدعم الناتج المحلي الإجمالي بقيمة1.3 مليار دولار أمريكي في تلك البلدان”.

هذا وتراقب شركات النقل الجوي العالمية عن كثب التطورات التي يشهدها قطاع الطيران المدني في أفريقيا، لاسيما بعد توقيع اتفاقية السوق الأفريقي الموحد للنقل الجوي (SAATM) في يناير 2018، والتي تهدف إلى تنشيط حركة الملاحة الجوية وفتح الأجواء الأفريقية أمام شركات الطيران والسماح لها بالطيران المباشر بين وجهتين داخل القارة دون الحاجة إلى التوقف في مركز العمليات الرئيسية التابع للشركة، وهو ما يعزز من التجارة والسياحة بين الدول الأفريقية.{:en}Africa’s aviation sector forecast to grow 5% per annum over next 20 years{:}{:ar}نمو قطاع الطيران في أفريقيا بنسبة 5% سنوياً في السنوات العشرين القادمة حسب توقعات منظمة “أياتا”{:}

وحتى الآن، انخرطت 28 دولة أفريقيةمن أصل 55 دولة في عضوية السوق الأفريقي الموحد للنقل الجوي، وهو ما يمثل أكثر من 80٪ من سوق الطيران الحالي في أفريقيا.

وعلى الرغم من هذه النظرة التفاؤلية تجاه المستقبل، إلا أن هذا القطاع يواجه تحديات كبيرة، أبرزها الاتجاهات الحمائية التي اتخذتها الكثير من الدول والتي فرضت قيوداً على السوق، والتي تشمل قواعد المنافسة والملكية والرقابة وحقوق المستهلك والضرائب والقدرة التجارية.

وفي معرض تعليقها على ذلك، قالت كارين بوتوت، المديرة التنفيذية لدى “ذا إيربورتإيجنسي”:”يجب النظر في هذه الآليات والسياسات المتبعة بما يتماشى مع اتفاقية “السماء المفتوحة” التي تمثل ضرورة ملحة لحل الخلافات القائمة بين شركات الطيران وتوفير حلول وطرق عادلة للمضي قدماً في هذا القطاع.بالنظر إلى الدول الأفريقية فإن هناك 16 دولة غير ساحلية، وبالتالي فإن الطلب المكبوت على النقل الجوي بأسعار معقولة يجب أن يكون كبيراً”.

وأضافت: “لا شك أن هذه القضايا، بالإضافة إلى عدد من المواضيع الرئيسية الأخرى، ستتم مناقشتها على نطاقٍ واسع خلال منتدى كونيكت الشرق الأوسط والهند وأفريقيا بين مدراء التخطيط والرؤساء التنفيذيين الذين يمثلون مختلف الشركات العاملة في مجال الطيران في أفريقيا والشرق الأوسط وآسيا، وذلك من خلال سلسلة من اللقاءات والندوات المتخصصة والمواعيد التي المجدولة مسبقاً”.

وستشارك مجموعة واسعة من شركات الطيران الحكومية والشركات منخفضة التكلفة بما فيها طيران الإمارات، الاتحاد للطيران، طيران جنوب الصين الجوية، الأردنية للطيران، طيران آسيا، فلاي دبي، طيران الخليج، الطيران العماني، مصر للطيران، الخطوط الملكية المغربية، الخطوط الجوية السنغاليةفضلاً عن شركتي أفري جيت (الغابون) وإيريك إير (نيجيريا) وغيرها من الشركات الأخرى التي ستتواجد في هذا الحدث.

وفي ضوء التركيز على قطاع الطيران في أفريقيا، سيتطرق المنتدى في جلسة بعنوان “التركيز الإقليمي: تحليل الفرص والتهديدات التي تواجه السوقالأفريقية”، وستقام يوم الأربعاء 1 مايوبين الساعة 11:30 صباحاً و 12:30 ظهراً. وستبحث الجلسة فرص نمو صناعة الطيران في أفريقيا ومناقشة الاستراتيجيات الحالية لتحديث المطارات وتطوير شركات الطيران في المنطقة، وكذلك تقييم فرص تطوير الأعمال بين الشرق الأوسط وأفريقيا.

وسيسلط منتدى كونيكت الشرق الأوسط والهند وأفريقيا الضوء على آلية عمل المطارات وتطويرها في هذه القارة، وذلك من خلال ندوة بعنوان: “كيف تعمل المطارات والوجهات معاً لاستقطابخطوط جوية إضافية وفتح أسواق جديدة: وكيف يمكن الاستفادة من دراسة أوضاع السوق؟”، كما ستناقش هذه الندوة التعاون الرئيسي بين المطار والوجهة المرتبطة به لزيادة أعداد المسافرين وضمان نجاح كل من المسارات الجوية الحالية والجديدة.

يوفر منتدى كونيكت أيضاً نظام الاجتماع عبر الإنترنت الذي يتيح للمندوبين والمشاركين البدء في التخطيط لأعمالهم خلال المنتدى وحجز المواعيد وجدولتها مسبقاً.

تجدر الإشارة إلى منتدى “كونيكت” الشرق الأوسط والهند وأفريقيا هو جزء من أسبوع السفر العربي الذي تم الإعلان عنه مؤخراً، والذي يضم تحت محفظته أربعة أحداث ومعارض رئيسية هي سوق السفر العربي 2019 وسوق السفر الدولي للسياحة الفاخرة وفعالية يوم المستهلك “هوليداي شوبر” الجديدة، بالإضافة إلى كونيكت. هذا وسيقام أسبوع السفر العربي في مركز دبي التجاري العالمي من 27 أبريل ولغاية 1 مايو 2019.{:}

 19 total views,  2 views today