{:en}CONNECT MEIA joins the aviation dots{:}{:ar}منتدى “كونيكت” الشرق الأوسط والهند وأفريقيا ينطلق رسمياً بالتركيز على تطوير المسارات الجوية{:}

{:en}

The importance of route planning to airlines as the aviation industry facesongoing commercial challenges was top of the agenda today (Tuesday 30 April), during the opening morning of the first CONNECT Middle East, India & Africa (MEIA) route development forum.

Speaking at the two-day show which is co-located with Arabian Travel Market 2019 is currently taking place at the Dubai World Trade Centre, Christophe Ritter, Managing Partner, Predictive Mobility, highlighted the importance of data and said airlines had to consider a range of transport choices as well as the strength of airport connectivity.

 “Why do most people go to Dubai? It’s the mass of destinations and catchment area – the whole airport concept has been designed so that Dubai is a catchment area across the UAE and the wider Middle East,” he said. “In France, we have high-speed trains and I can go to four major international airports within one-and-a-half hours.”

He caught delegates’ attention with a slide entitled ‘donuts are better than large burgers’. “When you need to analyse data, don’t take all the data, take the significant data for your analysis,” he said.

The importance of driving revenue and route sustainability was echoed by John Strickland, Director, JLS Consulting, who spoke about the state of the industry.

While airlines have a wider range of fuel-efficient, short- medium- and long-haul aircraft at their disposal – notably with the introduction of A321LR and ultra-long-haul A350s – market competition remains intesnse, reflected in the closure of Jet Airways and WOW.

 “We are going to see more of these aircraft coming into the long haul as airlines seek to reduce risk and cost per seat,” he said. “We’re not seeing a dampening of demand but in order to keep loads high, airlines are cutting yields and average prices more than they would wish.”

But there was room for optimism, particularly with the growth spikes of China and India and the rising middle class. “Air travel has risen at a faster rate than population growth in India in recent years so there’s enormous opportunity,” he said.

In line with technology and innovation being the central theme to this year’s ATM, Sebastien Lavina, Manager Airport Data, Airbus, showed a video on ground handling in the ‘airport of the future’ – characterised by widespread automation featuring wireless tablets and electrical cargo robots.

 “I won’t say it’s coming tomorrow but we are working on new technologies,” he said.  “We continue to build aircraft but we need to look at all aspects and the safety on the ramp is really important – so we are liaising with IATA working groups and equipment manufacturers.”

The morning session rounded off with China Southern Airlines giving a presentation on Chinese aviation, ahead of the new Beijing Daxing International Airport opening on September 30. This year it will introduce the A350 to its fleet.

“We are developing a dual-hub strategy in Guangzhou and Beijing for our long-term development,” said Grace Tang, Senior Manager, International & Corporate Relations.

While domestic operations account for 69 per cent of its flights, she said it was keen to grow international business, reflected in its new codeshare with Emirates this year, and it aims to operate 1,000 aircraft by 2020.

More than 300 aviation and airport professionals and 40 airlines are represented at the inaugural conferencewhichbring together airline and airport executives with manufacturers and suppliers, providing a global forum for business and networking opportunities.

CONNECT MEIA forms part of Arabian Travel Week 2019, an umbrella brand that comprises three other co-located shows, including Arabian Travel Market, ATM Holiday Shopper and International Luxury Travel Market Arabia.

{:}{:ar}استحوذت مواضيع رئيسية بارزة تركز على أهمية تطوير المسارات الجوية وتعزيز التعاون بين شركات الطيران والتحديات التي يواجهها قطاع الطيران على جدول أعمال منتدى كونيكت الشرق الأوسط والهند وأفريقيا الذي افتُتح اليوم (الثلاثاء 30 أبريل) رسمياً ويقام للمرة الأولى تحت مظلة سوق السفر العربي 2019 في مركز دبي التجاري العالمي.

وخلال حديثه في هذا المنتدى الذييقام على مدار يومين، تحدث كريستوف ريتر، الشريك الإداري لشركة “بريديكتيفموبيليتي” عن أهمية البيانات وأكد على ضرورة أن تفكر شركات الطيران في المزيد من خيارات النقل الجوي وكذلك تعزيز الاتصال مع المطارات.

وتطرق ريتر إلى الأسباب التي تدفع الأشخاص لزيارة دبي قائلاً: “تمتلك دبي مقومات هائلة وبنية تحتية متكاملة تجذب من خلالها المسافرين من كافة أنحاء العالم لزيارتها، كما أنها نقطة اتصال في دولة الإمارات والشرق الأوسط. إن الاتصال مع المطارات أمر بالغ الأهمية، ففي فرنسا على سبيل المثال، لدينا قطارات فائقة السرعة يمكنني من خلالها الوصول إلى أربعة مطارات دولية رئيسية في غضون ساعة ونصف فقط.

ولفت ريترانتباه المشاركين إلى ضرورة التركيز على نوعية البيانات التي نحتاجها عوضاً عن البيانات العامة، وهو ما يحقق المزيد من النجاح ويزيد من مستوى كفاءة الشركات.

من جهته، استعرض جون ستريكلاند، مدير شركة “جي إل إس” للاستشارات،أهمية زيادة الإيرادات واستدامة المسارات الجوية في ظل التطورات التي تشهدها صناعة الطيران.

وعلى الرغم من امتلاك شركات الطيران أسطول واسع من الطائرات ذات الكفاءة في استهلاك الوقود للرحلات الجوية القصيرة والمتوسطة والبعيدة المدى، وشرائها لطرز حديثة من الطائرات على غرار (A321LR) وطراز (A350s)إلا أن المنافسة في السوق لا تزال معقدة وشائكة، وهو ما ظهر جلياً في إغلاق خطوط “جيت” وطيران “واو”.

وقال ستريكلاند: “سنرى المزيد من استخدام هذه الطائرات المخصصة للمسافات البعيدة مع سعي شركات الطيران للحد من المخاطر والتقليل من التكلفة لكل مقعد.يمكنني القول بأننا لا نشهد انخفاضاً في الطلب، ولكن ينبغي على شركات الطيران أن تكون أكثر واقعية في تحقيق العائدات وتحديد متوسط الأسعار”.

وأضاف: “على الرغم من تلك التحديات إلا أننا متفائلين بالمرحلة المقبلة، لاسيما في ظل طفرات النمو التي تشهدها الصين والهند وصعود الطبقة المتوسطة في هاتين الدولتين. لقد ارتفع معدل النمو في قطاع النقل الجوي بوتيرة أسرع من النمو السكاني في الهند في السنوات الأخيرة، لذلك هناك فرصة هائلة للاستثمار”.

وفي ظل تركيز الدورة الحالية من معرض سوق السفر العربي على التكنولوجيا المتطورة والابتكار، استعرض سيباستيانلافينا، مدير بيانات المطار لدى إيرباص، شريط فيديو حول “مطار المستقبل” والذي يركز على الأتمتة واسعة النطاق باستخدام أجهزة الكمبيوتر والأجهزة اللوحية والروبوتات الآلية المخصصة للحمولات.

وعلّق قائلاً: “لا أود القول إن التقنيات المتطورة التي نتحدث عنها سيتم العمل بها في الغد، ولكننا نعمل على ذلك بلا شك. نحن نواصل عملية تصنيع الطائرات، ولكننا بحاجة إلى النظر في جميع الجوانب المرتبطة بالسلامة وغيرها التي تتصدر قائمة اهتماماتنا، ونتواصل في هذا الإطار مع منظمة أياتا ومصنعي المعدات والأجهزة التي تدخل في صناعة الطائرات”.

هذا وقد اختتمت الجلسة الصباحية مع شركة طيران جنوب الصين التي قدمت شرحاً تفصيلياً حول قطاع الطيران في الصين، قبل الافتتاح المنتظر لمطار بكين داكسينغ الدولي الجديد في 30 سبتمبر المقبل، حيث ستضم طرازA350 إلى أسطولها.

وفي هذا السياق، علّقتجريستانغ، مدير أول للعلاقات الدولية والشركات في الشركة قائلاً: “نعمل على تطوير استراتيجية ثنائية لتحسين ونمو الرحلات الجوية بين جوانزو وبكين على المدى البعيد”.

وبينما تمثل العمليات التشغيلية المحلية 69% من رحلاتها، قالت تانغإن الشركة حريصة على تنمية وتطوير الأعمال التجارية الدولية، وهو ما تجسد في تعاونها الجديد مع طيران الإمارات هذا العام عبر المشاركة بالرمز، حيث تهدف إلى تشغيل 1,000 طائرة بحلول عام 2020.

وسيشارك في المنتدى أكثر من 300 مندوب و40 شركة طيران عالمية بهدف إجراء اللقاءات وعقد الاجتماعات المجدولة مسبقاً مع المتخصصين والخبراء وأصحاب القرار في المطارات والموردين، فضلاً عن اكتساب خبرة كبيرة وتوسيع نطاق العلاقات في هذا المجال.

تجدر الإشارة إلى منتدى “كونيكت” الشرق الأوسط والهند وأفريقيا هو جزء من أسبوع السفر العربي الذي تم الإعلان عنه مؤخراً، والذي يضم تحت محفظته أيضاً ثلاثة أحداث رئيسية أخرى هي سوق السفر العربي 2019 وسوق السفر الدولي للسياحة الفاخرة وفعالية يوم المستهلك “هوليداي شوبر”.{:}