{:en}Raysut Cement Announces Acquisition of Sohar Cement at US$60 Million{:}{:ar}تعلن شركة ريسوت للأسمنت عن استحواذها لمصنع صحار للأسمنت بمبلغ 60 مليون دولار أمريكي{:}

{:en}

Muscat, Oman,  (AETOSWire):  Following a letter of intent it signed early this year with Sohar Cement Factory LLC’s shareholders, Oman’s largest cement manufacturer and one of the Gulf’s largest, Raysut Cement Company today announced the complete acquisition of Sohar Cement Factory LLC at a value of US$60 million. .

In a statement, Muscat Securities Market-listed Raysut said that it has purchased all of Sohar Cement’s shares effective 19th May 2019 and will immediately begin integration of the company located at the Sohar Industrial Estate in Oman.

“The acquisition of Sohar Cement forms part of Raysut’s ambitious plan to expand its capacity in 2019 to not only supply to its domestic higher demand Northern markets but also to service the rapidly growing markets, particularly in Africa and to focus on diversification and grow outside the Gulf region,” said Raysut Cement Chief Executive Joey Ghose.

He said the Sohar acquisition also includes taking over the 20 per cent stake of Fujairah Cement in the company.

Raysut had earlier outlined its plans to expand its reach through acquisitions in Africa. As a next expansion phase, Raysut Cement will be looking at India, where it is likely they will enter through acquisitions. This acquisition brings up Raysut Cements cement capacity to 6.4 million tons per annum

“We are looking at an aggressive expansion strategy from 2019 with a view to eventually expand our production to 20 million tonnes per annum,” Mr. Ghose said.

The company had posted a growth of 26.6 per cent in revenues last year with turnover recorded at OMR 91 million, a significant growth from OMR 71.8 million in 2017.

*Source: AETOSWire

 

{:}{:ar}مسقط، سلطنة عمان، (“ايتوس واير”): بموجب خطاب النية الذي تم توقيعه في بداية هذا العام مع مساهمي مصنع صحار للاسمنت ش.م.م فقد قامت شركة ريسوت للأسمنت باعتبارها أكبر بإعتبارها أكبر شركة مصنعة للأسمنت بعمان أحدى أكبر الشركات الخليجية في هذا المجال، اليوم بإعلانها عن الإستحواذ الكامل لمصنع صحار للأسمنت ش.م.م بقيمة 60 مليون دولار أمريكياً.

وفي تصريح خاص بسوق مسقط للأوراق المالية وفقاً لتسجيل شركة ربسوت للأسمنت ( ذكر بأن الشركة قد قامت بشراء كل أسهم مصنع صحار للأسمنت اعتبارا من 19 مايو 2019) على أن يبدأ إنضمام الشركة الواقعة بالمنطقة الصناعية بصحار- عمان.

تجدر الإشارة إلى أن إستحواذ مصنع صحار للأسمنت يشكل جزء من الخطة الطموحة لشركة ريسوت للأسمنت الهادفة إلى زيادة طاقتها الإنتاجية في العام 2019 ليس بهدف إمداد وتمويل الطلب المحلي العالي لأسواق شمال عمان فحسب بل أن يتعدى ذلك إمداد وسد إحتياجات الأسواق المتنامية بأفريقيا وأن تعمل جاهدة على التنوع والنمو والتطور خارج منطقة الخليج “صرح بذلك الرئيس التنفيذي لشركة ريسوت للأسمنت الفاضل جوي جوش).

وقد أضاف قائلاَ بأن الإستحواذ على مصنع صحار للأسمنت يتضمن إمتلاك 20% من أسهم شركة الفجيرة لصناعة الأسمنت.

تبذل شركة ريسوت للأسمنت جهدا في أن تعد خططها المبكرة التي تستهدف التوسع في مجالها عبر الإستحواذ على بعض المصانع الخاصة بصناعة الأسمنت بأفريقيا، وكمرحلة تالية في التوسع، فإن شركة ريسوت للأسمنت تتطلع إلى أن يمتد طموح توسعها إلى الهند والتي من المحتمل أن يتم فيها استحواذ على بعض المصانع الخاصة بالأسمنت مما يؤدي إلى أن تزيد الطاقة الإنتاجية لشركة ريسوت للأسمنت لتصل إلى 6,4 مليون طنا في العام.

“لاشك أننا نتطلع إلى وضع استراتيجية شاملة قوية من عام 2019 يفرض التوسع والزيادة في انتاجنا ليصل إلى 20 مليون طنا في العام” صرح بذلك الفاضل جوي.

سجلت الشركة نسبة نمو بلغت 26,6% في الإيرادات خلال العام الماضي بحركة مبيعات بلغت 91 مليون ريالاً عمانياً حيث يمثل هذا الأمر زيادة كبيرة مقارنة بمبلغ 71,8 مليون ريالاً عمانياً في عام 2017.

*المصدر: “ايتوس واير{:}