{:en}Finance professionals in the Middle East must be aware of cyber security risks, as this continues to increase in the region{:}{:ar}دعوة للمتخصّصين الماليّين في الشرق الأوسط للتنبّه إلى مخاطر الأمن الإلكتروني المستمرة بالارتفاع في المنطقة{:}

{:en}

Dubai, United Arab Emirates, 13 June 2019 (AETOSWire) — Not a day goes by without a breaking news story about data breaches or personal data theft from large organisations. Cyber-crime is one of the biggest risks to businesses to date and globally its estimated costs will reach $6trillion by 2021.

ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) has teamed up with Chartered Accountants Australia and New Zealand, Macquarie University and Optus to launch the report Cyber and the CFO. The global survey, which features views from almost 1600 ACCA and CA ANZ members, finds cyber security is not managed as a risk to businesses and is too often left to IT specialists to handle.

Highlights from the report show[1]:

  • Fifty-three percent of CFOs and finance leaders rank cyber security as the most important or top five business risk
  • However, 16 percent of finance professionals in the Middle East say only 32 percent had a tested remediation plan in place should an attack take place.
  • A quarter of finance professionals admitted they had no involvement whatsoever in cyber security within their company.
  • And 10 percent of respondents did not know who in the business was responsible day-to-day for cyber security. And only 18 percent of those asked had cyber insurance.

Cyber-risk is becoming ever more complex with the integrated nature of supply chains.  Only 19% of survey respondents said they regularly audited their supply chains.

ACCA’s head of business management, Clive Webb, says:

‘The increasing use of technology within businesses to create commercial advantage comes at a price and that price is cyber risk.

‘The finance community cannot stand by and leave cyber security to others in the business to manage. It is very complex, but it is essential for finance leaders to familiarise themselves with the issue.

‘The report highlights the changing nature of the cyber threat. It establishes the financial and operational risks that arise and in that regard the finance community needs to keep abreast of the evolving nature of the threat and ensure it is managed appropriately.’

ACCA’s head of Middle East, Fazeela Gopalani, says: ‘The Middle East is quoted as being the most targeted region in the world for cyber criminals. With increased investment in technology and government initiatives that are driving a digital economy, access to virtual data continues to rise. In turn, this increases the risk and opportunity for cyber criminals. It is fundamental that finance professionals mitigate this risk at the onset to ensure they are supporting a digitally safeguarded economy which can deliver robust fiscal growth.’

About ACCA

ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants) is the global body for professional accountants, offering business-relevant, first-choice qualifications to people of application, ability and ambition around the world who seek a rewarding career in accountancy, finance and management.

ACCA supports its 208,000 members and 503,000 students in 179 countries, helping them to develop successful careers in accounting and business, with the skills required by employers. ACCA works through a network of 104 offices and centres and more than 7,300 Approved Employers worldwide, who provide high standards of employee learning and development. Through its public interest remit, ACCA promotes appropriate regulation of accounting and conducts relevant research to ensure accountancy continues to grow in reputation and influence.

ACCA has introduced major innovations to its flagship qualification to ensure its members and future members continue to be the most valued, up to date and sought-after accountancy professionals globally.

Founded in 1904, ACCA has consistently held unique core values: opportunity, diversity, innovation, integrity and accountability. More information is here: www.accaglobal.com

*Source: AETOSWire

{:}{:ar}دبي، الإمارات العربية المتحدة، 13 يونيو 2019—(“ايتوس واير”)– لا يمر يوم دون أن تتردد على مسامعنا أخبار عاجلة حول خروقات للبيانات أو سرقة للبيانات الشخصية من المؤسسات الكبيرة. وتُعدّ الجرائم الإلكترونية واحدة من أكبر المخاطر التي تواجه الشركات حتى اليوم، وستصل تكاليفها المقدّرة عالمياً إلى 6 تريليون دولار أمريكي بحلول عام 2021.

وفي هذا الصدد، تعاونت جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA) مع هيئة المحاسبين القانونيين في أستراليا ونيوزيلندا(CA ANZ)  وجامعة ماكواري و”أوبتوس” لإطلاق تقرير بعنوان “الإنترنت والرؤساء التنفيذيون للشؤون المالية”. وكشفت الدراسة العالمية، التي تضمنت آراء نحو 1600 عضو من أعضاء جمعية (ACCA) وهيئة المحاسبين القانونيين في أستراليا ونيوزيلندا(CA ANZ) ، أن الأمن الإلكتروني لا يُدار كخطراً يُهدد الشركات وغالباً ما يتم التعامل معه من قبل متخصصي تكنولوجيا المعلومات.

أبرز النقاط الواردة في التقرير[1]:

  • ثلاثة وخمسون في المائة من الرؤساء التنفيذيين للشؤون المالية والقادة الماليين يُصنِّفون الأمن الإلكتروني على أنه أهم أو من أهمّ خمسة مخاطر تهدد الشركات
  • غير أنّ 16 في المائة من المتخصصين في الشؤون المالية في الشرق الأوسط يقولون أنّ 32 في المائة فقط يقدّمون خطة معالجة مُختبرة في حال وقوع أي هجوم إلكتروني.
  • فيما أقرّ ربع المتخصصين في الشؤون المالية بأنّه ليس لهم أي صلة على الإطلاق فيما يتعلّق بالأمن الإلكتروني في شركاتهم.
  • و10 في المائة من المُستطلعين لا يعرفون من يتحمّل مسؤولية الأمن الإلكتروني بشكل يومي في الشركة. وكان لدى 18 في المائة فقط من المستطلعين تأمين إلكتروني ضد هذه التهديدات.

أصبحت المخاطر الإلكترونية أكثر تعقيداً في ظل الطبيعة المتكاملة لسلاسل التوريد. وصرّح 19 في المائة فقط ممن شملتهم الدراسة أنهم قاموا بانتظام بتدقيق سلاسل التوريد الخاصة بهم.

وفي هذا السياق، قال السيد كلايف ويب، رئيس إدارة الأعمال في جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA):

“لا يأتي استخدام الشركات المتزايد للتكنولوجيا لخلق ميزة تجارية دون ثمن. وغالباً ما يكون هذا الثمن مواجهة المخاطر الإلكترونية.

ولا يُمكن للمجتمع المالي الوقوف على الحياد والتخلي عن إدارة الأمن الإلكتروني في الشركات للآخرين. وفي حين تُعد هذه المسألة غايةً في التعقيد، إلا أنه من الضروري أن يتأقلم القادة الماليون مع هذه المشكلة.

ويُسلّط التقرير الضوء على الطبيعة المتغيرة للتهديدات الإلكترونية. ويُحدد المخاطر المالية والتشغيلية التي تطرأ، لذلك يحتاج المجتمع المالي في هذا السياق إلى مواكبة الطبيعة المتنامية للتهديدات وضمان إدارتها بشكل مناسب”.

وفي إطار تعليقها على هذا الأمر، قالت فازيلا غوبالاني، رئيس جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA) في الشرق الأوسط: “تُعدّ منطقة الشرق الأوسط أكثر المناطق استهدافاً في العالم لمنفّذي الجرائم الإلكترونية. ومع تزايد الاستثمار في التكنولوجيا والمبادرات الحكومية التي تدفع الاقتصاد الرقمي، يتزايد الوصول إلى البيانات الافتراضية، ما يؤدي إلى زيادة المخاطر وفسح المجال أمام منفذي الجرائم الإلكترونية. ولذلك فمن الضروري أن يقوم المتخصصون الماليون بالتخفيف من وطأة هذه المخاطر حين حدوثها لضمان دعم اقتصاد محمي رقمياً وتحقيق نمو مالي قوي”.

لمحة عن جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA)

تُعتبر جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA) هيئة دولية للمحاسبين القانونيين تقدّم مؤهلات مرتبطة بقطاع الأعمال، ومُختارة للأفراد الذين يتمتعون بالقدرة على التطبيق، والإمكانيات والطموح في جميع أرجاء العالم، والذين يسعون كذلك للحصول على حياة مهنية مجزية في مجال المحاسبة والخدمات المالية والإدارة.

وتدعم (ACCA) أعضاء الجمعية البالغ عددهم 208,000 عضو بالإضافة إلى 503,000 طالب في 179 دولة لتساعدهم على تطوير حياة مهنية ناجحة في مجالات المحاسبة والأعمال، عن طريق امتلاكهم للمهارات التي يطلبها أرباب الأعمال. وتعمل جمعية (ACCA) عن طريق شبكة مكونة من 104 مكتباً ومركزاً وأكثر من 7,300 جهة توظيف معتمدة في العالم، والتي تقدم معايير عالية لتعلم وتطور الموظف. وتقوم الجمعية من خلال اختصاصها بالصالح العام، بتعزيز الأبحاث المتعلقة بالتشريعات المناسبة للمحاسبة والسلوكيات لضمان استمرار نمو سمعة ونفوذ المحاسبة.

وقدّمت جمعية (ACCA) ابتكارات هامة على برامج شهاداتها الرائدة للحرص على أن يبقى أعضاؤها، من المهنيين المختصين في مجال المحاسبة الحاليين والمستقبليين، موضع تقدير ومعاصرين ومطلوبين حول العالم.

ولطالما حملت جمعية (ACCA) التي تأسست عام 1904، قيماً أساسية مثل تكافؤ الفرص والابتكار والمصداقية والمسؤولية. لمزيد من المعلومات يرجى زيارة الموقع الإلكتروني: www.accaglobal.com.

المصدر: “ايتوس واير”

 {:}