{:en}Google Makes Products More Helpful in Arabic{:}{:ar} Google تطلق ميزات جديدة مخصّصة للمتحدثين باللغة العربية{:}

{:en}

DUBAI, United Arab Emirates, (AETOSWire):  Google made a series of announcements today, at its largest event in the region, in a commitment to make its products more helpful to the Arab world. The announcements are new features on Google Search, the launch of Google Assistant in 15 new countries, a new safety feature on Maps and one million USD grant to scale digital skills programs next year.

Lino Cattaruzzi, Managing Director for Google in the Middle East and North Africa, said: “Every day, people in the Middle East and North Africa turn to Google for help, to get things done and to learn new things. Over the years, we’ve improved how our products work for in Arabic, whether that was on Search, Assistant, Maps or YouTube. We are committed to making our products more helpful to people in the Middle East and North Africa, and to scale our digital skills program to open opportunities for more people.”

The announcements include:

  • A richer, more visual Search experience in Arabic –
    • A new display of information in a simple one box related to movie timings, music and sports – three of the top things people search for in Arabic.
    • Cameosa new feature that allows public personalities, actors and artists to post videos on the Search homepage where they answer popular questions addressed to them.

  • Google Assistant in 15 Arab countries – Google’s virtual assistant, designed to help people get things done like making calls, playing music and navigate traffic, will be available in Arabic and will understand the local dialects in 15 countries – United Arab Emirates, Yemen, Oman, Kuwait, Bahrain, Qatar, Iraq, Morocco, Algeria, Tunisia, Libya, Lebanon, Jordan, Palestine and Mauritania. The Assistant was launched earlier in 2019 in Egypt and Saudi Arabia.

  • Updates on Google Maps –
    • Stay Safe – a feature that gives users an “off-route alert” when a driver has deviated from the suggested route by more than 500 meters, with an option to share live trip update with friends and family.
    • Motorcycle mode in Egypt – a feature to help Egyptian motorcyclists navigate traffic and avoid congested routes
  • $1 million grant in digital skills – Google.org is regranting Injaz, an NGO that specializes in youth training, $1 million to scale digital skills trainings  in Arabic, to reach a further 100,000 people in 2020.

The Google for MENA event was attended by hundreds of people representing government, business leaders, developers and entrepreneurs.

 In 2018, Google launched an Arabic digital skills program, “Maharat min Google,” which has reached more than 500,000 young people, women and underprivileged students in the MENA region. 130,000 of those were able to find jobs, grow their careers and their businesses.

A 2019 research by Public First research company estimates that 89% of people in the UAE and Saudi Arabia use Search once a month to learn a new skill, and 80% of online Egyptians use Google Search because it provides new information not available by other means.

*Source: AETOSWire

{:}{:ar}دبي، دولة الإمارات العربية المتحدة، (“ايتوس واير”): أعلنت شركة Google خلال أكبر فعالياتها بالمنطقة عن عدد من المبادرات الجديدة التي تدعم التزامها بتطوير منتجات أكثر فائدةً وملاءمةً لاحتياجات المستخدمين في العالم العربي. وتتمثّل هذه المبادرات في توفير ميزات جديدة إلى محرّك بحث Google، وإطلاق  خدمة “مساعد Google” باللغة العربية في 15 دولة، وإضافة ميزة أمان جديدة على خرائط Google، وإطلاق منحة بقيمة مليون دولار أمريكي لدعم برامج المهارات الرقمية في عام 2020.

وتعليقًا على الأمر، قال لينو كاتاروزي، مدير عام شركة Google في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا: “يستخدم الأفراد في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا منتجات Google بشكل يومي للحصول على مساعدة أو الاطّلاع على معلومات جديدة أو إنجاز بعض المهام. وقد عملنا خلال السنوات الأخيرة على تحسين آلية عمل منتجاتنا بما يخدم المتّحدثين باللغة العربية، سواءً على محرّك البحث أو الخرائط أو المساعد أو YouTube. ويأتي ذلك في إطار حرصنا الدائم على أن تكون منتجاتنا أكثر إفادة للمستخدمين في العالم العربي وعلى أن يساهم برنامج المهارات الرقمية الخاص بنا في توفير المزيد من الفرص للجميع”.

وتشمل المبادرات:

  • تجربة بحث مرئية وأكثر دقّة باللغة العربية –
    • تعدّ السينما والموسيقى والرياضة من بين أكثر المواضيع التي يبحث عنها المستخدمون في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. والآن، يمكنهم الاطّلاع على أجوبة لأكثر الأسئلة الشائعة في مربّع واحد بسيط، ما يسهّل الحصول على المعلومات بشكل أسرع.
    • ميزة “الإجابة عبر الفيديو” (Cameos) الجديدة الخاصة بالمشاهير على محرّك بحث Google – يميل الأفراد إلى البحث عن المشاهير بكثرة، ومن هذا المنطلق جاء إطلاق ميزة “الإجابة عبر الفيديو” التي تتيح للمشاهير بنشر مقاطع فيديو للإجابة عن أسئلة جمهور على الصفحة الرئيسية لمحرّك البحث.
  • مساعد افتراضي عربي في 15 دولة – إنّ “مساعد Google” الافتراضي الذي تم تصميمه لمساعدة الأفراد في إتمام مهام مثل إجراء مكالمة هاتفية أو الاستماع للموسيقى أو التنقل خلال الازدحام المروري، سيكون متوفرًا باللغة العربية وقادرًا على فهم اللهجات المحلية في 15 دولة هي: الإمارات العربية المتحدة، واليمن، وسلطنة عُمان، والكويت، والبحرين، وقطر، والعراق، والمغرب، والجزائر، وتونس، وليبيا، ولبنان، والأردن، وفلسطين، وموريتانيا. تمّ إطلاق “مساعد Google” في العام 2019 في كلّ من مصر والسعوديّة.
  • تحديثات جديدة لخرائط Google
    • ميزة أمان جديدة على “خرائط Google” – تهدف هذه الميزة إلى تحذير المستخدمين عند الخروج عن المسار المقترح بأكثر من 500 متر، وتتيح لهم أيضًا خيار مشاركة مسارهم مباشرةً مع الأصدقاء والعائلة.
    • ميّزة التنقّل بالدراجة – تساعد الميّزة صاحبي الدرّاجات النّارية في مصر على التنقل خلال الازدحام المروري.
  • منحة بقيمة مليون دولار أمريكي لتعزيز المهارات الرقمية – تعتزم org إعادة تقديم منحة بقيمة مليون دولار أمريكي إلى “إنجاز”، المنظمة غير الحكومية المتخصصة في تدريب الشباب، وذلك في إطار دعم برامج تعزيز المهارات الرقمية باللغة العربية والوصول إلى أكثر من 100,000 شخص إضافي في العام 2020.

حضر فعالية Google for MENA مئات الممثلين من الجهات الحكومية وروّاد الأعمال ومطوّري البرامج وأصحاب الأعمال.

تجدر الإشارة إلى أنّ Google أطلقت برنامج “مهارات من Google” في العام 2018، وهو برنامج باللغة العربية لتعزيز المهارات الرقمية وقد نجح حتى تاريخه في الوصول إلى 500,000 متدرّب من الشباب والسيدات والطلاب المحتاجين في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، من بينهم 130,000 استطاعوا  العثور على وظيفة وتنمية مسارهم المهني وأنشطتهم التجارية.

ووفقًا لدراسة حديثة أجرتها شركة الأبحاث Public First في العام 2019، حوالي 89% من الأشخاص في الإمارات العربية المتّحدة والمملكة العربية السعودية يستخدمون محرّك بحث Google مرّة واحدة شهريًا لتعلّم مهارة جديدة، وحوالى 80% من مستخدمي الإنترنت في مصر يستخدمون محرّك بحث Google لأنّه يقدّم معلومات يصعب العثور عليها بطرق أخرى.

 

*المصدر: “ايتوس واير{:}