{:en}Dawex Data Exchange Technology Brings Sustainable Future to Open Data{:}{:ar}داوكس لتكنولوجيا تبادل البيانات تفتح الطريق للمستقبل المستدام للبيانات المفتوحة{:}

{:en}

United Arab Emirates – November 27, 2019 –Dawex, the leading data exchange technology company and the operator of the largest data marketplace, today brings the power of its data exchange technology to open data. The integration of open data management capabilities into Dawex Data Exchange Platform offers organizations the ability to both manage open data, paid and free data exchange business models onto one single platform. This new functionality delivers the highest level of control, governance, security and traceability to open data exchanges.

Open data refers to data that can be freely used, re-used and redistributed by anyone. Leveraging open data enables public and private stakeholders to create new opportunities to improve the quality of our environment and bring a positive impact to our future. Agriculture, education and research, energy and sustainable development, society, transport and mobility, tourism and territories, are sectors generating high volumes of data and particularly impacted by open data sharing imposed by the regulations.

Dawex Data Exchange Platform enables private and public stakeholders to organize data circulation and supports multiple data exchange use cases and business models including internal data exchange, data sourcing, free data sharing, data monetization and data marketplace orchestration.

“As organizations build their data exchange strategy, they have the responsibility to provide the highest level of security and governance to protect all types of data shared externally.” says Laurent Lafaye, Dawex co-Founder. “Dawex technology has been developed to enable organizations to manage on one single platform a variety of open data sharing use cases as well as complex private data exchanges.”

“To meet environmental and economic challenges, optimize yields, compete against global digital giants, the agriculture sector needs data, including open data, to develop innovation for a high performance, responsible agriculture.” says Sebastien Picardat, General Manager, API-AGRO. “API-AGRO data exchange platform relies on Dawex technology and aims at interconnecting public and private actors, around an independent technological platform. The availability of open data management capabilities onto Dawex offers our members the choice to both distribute open data for free and monetize other data types to cover the cost generated by open data model.”

“Open data is a necessity, as it supports global efforts to impact positively our society. However, in today’s economy, open data model cannot exist on its own.” says Fabrice Tocco, Dawex co-Founder. “The future of open data relies on the ability for public and private stakeholders to mix use cases and create new economic models. Dawex enables clients to manage multiple business models on a single platform and this is the only guarantee for sustainable open data.”

{:}{:ar}

الإمارات العربية المتحدة 27نوفمبر2019 – أضافت شركة داوكس، وهي الشركة الرائدة في مجال تكنولوجيا تبادل البيانات والجهة المشغلة لأكبر سوق للبيانات اليوم المزيد من القوة إلى نظامها لتكنولوجيا تبادل البيانات المفتوحة. فما قامت به الشركة من دمج لإمكانيات إدارة تبادل البيانات إلى منصتها لتبادل المعلومات من شأنه أن يوفر للمؤسسات والشركات القدرة على إدارة نماذج أعمال تبادل كل من البيانات المفتوحة والمدفوعة والمجانية من خلال نفس المنصة، حيث تتيح هذه الخاصية الجديدة أعلى درجات التحكم والحوكمة والأمن وامكانية التتبع لعمليات تبادل البيانات.

من الجدير بالذكر أن البيانات المفتوحة هي البيانات المتاحة للجميع التي يمكن لأي فرد استخدامها وإعادة استخدامها و توزيعها دون قيد. فتعزيز امكانيات الاستفادة من البيانات المفتوحة من شأنه أن يمكن أصحاب الشأن والمصلحة من القطاعين العام والخاص من خلق فرص جديدةلتحسين جودة ما يحيط بنا من بيئة وعلى احداث أثر إيجابي على للمستقبل. فهناك مختلف القطاعات ومنها الزراعة والتعليم والأبحاث والطاقة والتنمية المستدامة والأمور الاجتماعية والنقل والتنقل والسياحة وشؤون الأقالبم التي تولد الكثير من البيانات، خاصة وأنها تتأثر بعمليات تبادل البيانات التي تفرضها اللوائح والتشريعات.

وهنا يظهر دور منصة داوكس لتبادل البيانات، حيث تمكن أصحاب الشأن والمصلحة من القطاعين العام والخاص من تنظيم عملية تداول البيانات ودعم مختلف حالات استخدام تبادل البيانات ونماذج الأعمال بما في ذلك تبادل البيانات الداخلية وتحديد مصادر البيانات وتوفيرها ومشاركة البيانات مجانا وتحقيق دخل من البيانات وكذاتنسيق سوق البيانات.

فلقد جاء على لسان لوران لافاي، أحد مؤسسي شركة داوكس، أنه على المؤسسات والشركات عند وضعهم لما يخصهم من استراتيجيات لتبادل البيانات، تحمل مسؤولية توفير أعلى مستويات الأمان والحوكمة لحماية جميع أنواع البيانات التي يتم مشاركتها خارجيا. وعليه، فقد أوضح، أن ما طورته شركة داوكس من تكنولوجيا تعمل على تمكين المؤسسات والشركات من إدارة مختلف عمليات وحالات استخدام مشاركة البيانات المفتوحة وكذلك عمليات تبادل البيانات الخاصة المعقدة من خلال منصة واحدة.

وقد أوضح في ذات الإطار، السيد/ سيباستيان بيكاردات، المدير العام لشركة أبيآيأجرو( API- AGRO) أن قطاع الزراعة بحاجة إلى البيانات بما في ذلك البيانات المفتوحة لمزيد من الابتكار و ذلك للحصول على أداء أفضل يتسم بالمسؤولية في مجال الزراعة، و ذلك لمواجهة ما يقابل القطاع من تحديات بيئية واقتصادية وللعمل على تحسين العوائد والتنافس مع العمالقة في المجال الرقمي. فإن منصة تبادل البيانات التابعة لشركة أبيأجرو تعتمد على التكنولوجيا المقدمة من شركة داوكس وتهدف إلى التواصل مع مختلف الجهات الفاعلة من القطاعين العام والخاص من خلال منصة تكنولوجية مستقلة. فما توفره تكنولوجيا داوكس من امكانيات وقدرات لإدارة البيانات المفتوحة تتيح لأعضاء منصتنا اختيار يجمع بين توزيع البيانات المفتوحة مجانا والاستفادة ماديا وتحقيق دخل من أنواع البيانات الأخرى لتغطية كلفة استخدام نموذج البيانات المفتوحة.

وقد أكد فابريستوكو، أحد مؤسسي شركة داوكس، على ضرورة وجود البيانات المفتوحة وتبادلها، حيث أنها تدعم الجهود العالمية للتأثير ايجابيا على مجتمعنا، و أشار أن نموذج البيانات المفتوحة لا يمكنه التواجد وحده، في إطار ما نعيشه من اقتصاد حاليا. لذلك، فهو يرى أن مستقبل البيانات المفتوحة يعتمد على قدرة أصحاب الشأن والمصلحة من القطاعين العام والخاص( API- AGRO) على المزج ما بين مختلف حالات الاستخدام وعلى خلق نماذج اقتصادية جديدة. وهذا هو ما تقوم

به تكنولوجيا داوكس، فهي تتيح لعملائها إدارة مختلف نماذج الأعمال من خلال منصة واحدة وهذا يعد الضمان الوحيد لإستدامة تبادل البيانات المفتوحة.

{:}