{:en}Rowing over the Atlantic with Total Hip Replacement{:}{:ar}التجذيف فوق المحيط الأطلسي بعد استبدال الورك بالكامل{:}

{:en}

UAE, Dubai, 29th December 2019: In the UAE, Hip replacement is currently one of the most common orthopaedic operations and severalsurgeries are performed annually at Burjeel Hospital for Advanced Surgery, Dubai (BHAS) to treat conditions related to hips. While the aim of a Total Hip replacement in the past was mainly pain reduction,the patient of the 21st century’s focus is on function and lifestyle.

“It happens frequently that patients approach us saying -PleaseDoctorgive me a total hip replacement because I want to win the Iron Man, the only medal I did not achieve in my life.” Prof. Dr. Matthias Honl, Consultant Orthopaedic Surgeon, specialized in Joint Replacement and Sports Medicine at Burjeel Hospital for Advanced Surgery (BHAS) stated.

Patrick Bol had a similar concern when he asked his surgeon DrMatthias: “Can I row over the Atlantic Ocean with my new hip joint?”

Patrick is the leader of an initiative aiming to focus attention on plastic pollution of the oceans. With theircustom made Dh1.8 million boat named ‘Year of Zayed’ and sponsored by DP Worldthe team was rowingthe Atlantic in a record time of 27 days4,250-km.

“During our trip we were facing several technical and psychological problems like brokenrudders and a breakdown of our water makers,but never my hip joint was giving me any pain or trouble”.

“Hip replacements are on the rise in the UAE and across the world and is most commonly recommended for severe osteoarthritis and inflammatory conditions such as rheumatoid arthritis or for problems with development of the hip during childhood. Hip surgery may also be needed for fractures of the hip, including those resulting from osteoporosis. The largest group is patients between 50 and 80 years, and we’re doing more hip replacements especially on young patients than we have in the past,” said Dr. Matthias Honl.

“There are no set rules when it comes to hip replacement. While the surgery is commonly associated with older patients, in truth it’s a life-changing procedure for anyone with a worn hip joint.” added Dr. Matthias.

“Burjeel has been a blessing. The facilities at the hospital are extremely good, and the staff is polite and friendly. It’s a pleasure to be at a hospital that takes care of its patients.” said Patrick.

In the UAE, several people suffer from hip conditions and a number ofsurgeries are performed annually around the world to treat conditions related to hips.

While hip problems are common, most of themare oftenneglected. However, studies indicate that treating hip problems early can help the patients live longer. As such, it is essential to look for signs that may indicate a hip problem.

According to Dr. Matthias there are several signs of a hip condition, and it is suggested that individuals who suffer from soreness during or after exercise or pain that interferes with daily activities should consult a specialist to identify the condition. Similarly, difficulty putting shoes or socks is a common sign of stiffness in the hip. In addition, if a hip or groin pain prevents walking normal distances, or if there is a problem standing on the leg for more than a minute, it is essential to seek help from an expert.

“We perform our hip replacements in a minimal invasive technique without damaging any muscles. This prevents pain and loss of function around the surgery and extreme rehabilitation. We use an electric traction device for leg exposure during surgery. We implant cementersartificial joints often made from titanium. The joint itself has a bearing of 3rd generation ceramic against ceramic, which is extremely resistant against wear and guarantees longevity of the artificial hip joint and allows usage in extreme conditions like Patricks rowing tour over the Atlantic.The components are most often covered by insurance and generates quick recovery. The surgery offers an extreme highsuccess rate and provides not just an unsurpassed patient experience, but also the best possible outcome. As such, individuals who

suffer from any symptoms of hip pain should seek expert advice and perform the necessary action to attain relief from pain.” concluded Dr. Matthias.

A study in Clinical Orthopaedics and Related Research® (CORR®), a publication of The Association of Bone and Joint Surgeons® revealed that hip replacement surgery can not only improve the quality of life but is also associated with increased life expectancy, compared to people of similar age and sex.

{:}{:ar}الإمارات العربية المتحدة، دبي ،29ديسمبر 2019: في الإمارات العربية المتحدة، تعدّ عملية استبدال الوركحالياً من أكثر عمليات جراحة العظام شيوعاً، ويجرى العديد من العمليات الجراحية من هذا النوع سنوياً في مستشفى برجيل للجراحة المتقدمة في دبي لعلاج الحالات المتعلّقة بالوركين. وبينما كان الهدف من “الاستبدال الكامل للورك” في الماضي هو الحدّ من الألم بشكل أساسي، إلا أن تركيز المريض في القرن الحادي والعشرين يتمحور حول الأداء الوظيفي ونمط الحياة.

في هذا الصدد يقول البروفيسور ماتياس هونل، استشاري جراحة العظام، متخصّص في استبدال المفاصل والطب الرياضي في مستشفى برجيل للجراحة المتقدّمة في دبي: “في كثير من الأحيان يطلب المرضى “الاستبدال الكامل للورك” لأن المريض يرغب في نيل ميدالية “الرجل الحديدي” وهو الإنجاز الحياتي الوحيد الذي يعجز عن تحقيقه.”

باتريك بول كان لديه الهاجس نفسه عندما سأل جراحه الدكتور ماتياس: “هل يمكنني التجذيف فوق المحيط الأطلسي مع مفصل الورك الجديد؟

ذلك أن باتريك يرأس مبادرة تهدف إلى تركيز الانتباه على التلوّث البلاستيكي للمحيطات. وكان قائد المركب المبني خصيصاً لهذا الهدف بتكلفة 1.8 مليون درهم تحت اسم “عام زايد” برعاية موانئ دبي العالمية، على رأس فريق يجوب المحيط الأطلسي في زمن قياسي يبلغ 4,250 كم في 27 يوماً.

وهو يقول: “خلال رحلتنا واجهنا العديد من المشكلات الفنية والنفسية مثل كسر في الدفّة أو عطل في مضخّات المياه، إلا أن مفصل الورك الجديد لم يسبّب لي أي ألم أو مشكلة.”

والواقع أن عمليات استبدال الورك آخذة في الازدياد في الإمارات العربية المتحدة وفي جميع أنحاء العالم، ويُنصح بها على نطاق واسع لعلاج خشونة المفاصل والحالات الالتهابية الحادة مثل التهاب المفاصل الروماتويدي، أو لمشكلات في نموّ الورك أثناء الطفولة. قد تكون ثمّة حاجة لجراحة الورك أيضاً في حالات كسور الفخذ، بما في ذلك تلك الناتجة عن هشاشة العظام. ويقول الدكتور ماتياس هونل:”إن المجموعة الأكبر في هذا النوع من الجراحة يشكّلها المرضى الذين تتراوح أعمارهم بين 50 و 80 عاماً، ونحن نقوم باستبدال مفصل الورك بشكل خاص لمرضى أصغر سناً مقارنة بما كنا عليه في الماضي.” ويضيف: “ما من قواعد محدّدة عندما يتعلّق الأمر باستبدال مفصل الورك. وعلى الرغم من أن الجراحة ترتبط عموماً بالمرضى الأكبر سناً، إلا أنها في الحقيقة إجراء يغيّر حياة أي شخص مصاب في مفصل الورك.”

ويقول باتريك: “لقد كان مستشفى برجيل نعمة. فالمرافق في المستشفى ممتازة، والموظّفون مهذّبون وودودون. كان من دواعي سروري أن أكون في مستشفى يعتني بمرضاه بهذا الشكل.”

في الإمارات العربية المتحدة، يعاني العديد من الأشخاص من مشكلات الفخذ ويتمّ إجراء عدد من العمليات الجراحية سنوياً في جميع أنحاء العالم لعلاج الحالات المتعلّقة بالوركين.

وفي حين أن مشكلات الورك شائعة، فإن معظمها غالباً ما يتم إهماله. ومع ذلك، تشير الدراسات إلى أن علاج مشكلات الورك في وقت مبكّر يمكن أن يساعد المرضى على العيش لفترة أطول. ومن هنا فمن الضروري البحث عن علامات قد تشير إلى وجود مشكلة في الفخذ.

وبحسب الدكتور ماتياس، ثمّة علامات عدّة لإصابة الورك، ويقترح على الأفراد الذين يعانون من وجع أثناء أو بعد التمرين أو الألم الذي يتداخل مع الأنشطة اليومية أن يستشيروا أخصائياً لتحديد الحالة. وكذلك تعدّ صعوبة انتعال الأحذية أو ارتداء الجوارب علامة شائعة على تصلّب الفخذ. وأيضاً إذا كان ألم الفخذ أو الورك يمنع من المشي لمسافات طبيعية، أو إذا كانت ثمّة مشكلة في الوقوف على الساق لأكثر من دقيقة، فمن الضروري طلب المساعدة من خبير.

ويخلُص الدكتور ماتياس إلى القول: “نقوم بإجراء عمليات استبدال مفصل الورك بأسلوب بسيط للغاية ومن دون الإضرار بأية عضلات. وهذا يخفف الألم ويقلل من مخاطر فقدان الوظيفة حولالجراحة أوأثناء إعادة التأهيل المكثّف. من الجدير ذكره أننا نستخدم جهاز الجرّ الكهربائي للمساعدة في تحريك الساق أثناء الجراحة. كما نزرع مفاصل اصطناعية غالباً ما تكون مصنوعة من التيتانيوم. وأما سطح المفصل فهو مصنع من السيراميك ونحن نستخدم الجيل الثالث من السيراميك، ويتميز بأنه مقاوم للغاية للتآكل ويضمن عمرا أطوللمفصل الورك الاصطناعي، كما يسمح باستخدامه في الظروف القاسية مثل جولة التجذيفالتي قام بها باتريك في المحيط الأطلسي. وغالباً ما يتمّ تغطية هذه العناصر عن طريق التأمين وهي تضمن شفاءً سريعاً. تمتاز هذه الجراحة بنسبة نجاح عالية للغاية وهي تعتبر تجربة مميّزة وتوفّر أفضل النتائج الممكنة. وبالتالي، ينبغي على الأفراد الذين يعانون من أي أعراض لآلام الفخذ أن يطلبوا مشورة الخبراء وأن يقوموا بالإجراءات اللازمة لتحقيق الراحة من الألم.”

كما كشفت دراسة ظهرت في “جراحة العظام السريرية والبحوث ذات الصلة”CORR®، الصادرة عن رابطة جراحي العظام والمفاصل في الولايات المتحدة، أن جراحة استبدال مفصل الورك لا تحسّن نوعية الحياة فحسب، بل ترتبط أيضاً بزيادة متوسّط ​​العمر المتوقّع، مقارنةً بالأشخاص من نفس العمر والجنس.{:}