{:en}Chile’s “white gold” reserves to showcase sustainable credentials ahead of Expo 2020 participation{:}{:ar}”الذهب الأبيض” يعزز من مشاركة تشيلي المستدامة في معرض إكسبو 2020 دبي{:}

{:en}

Dubai, United Arab Emirates, 2nd March 2020: The Republic of Chile will underscore its commitment to sustainable energy ahead of Expo 2020, with the announcement by the country’s government they will decarbonise the electric sector and implement 100% electric public transport by 2040 and achieve carbon neutrality by 2050.

Supporting the country’s commitment to sustainability both home and abroad is the country’s lithium reserves, which are extensively used in batteries for electric cars and buses. According to a 2019 report by the US Geological Service, Chile has the largest lithium reserves in the world with eight million tonnes, or enough to produce over 4,000 electric scooter batteries, representing 58% of the world’s total reserves of lithium.

Carlos Salas, Trade Commissioner of Chile in Dubai. Said: “Chile has a unique opportunity to make a significant contribution to the fight against climate change by supplying key materials and components for the new clean technologies industries, such as electric vehicles (EV), renewable energies, energy efficiency and green hydrogen, based on the country’s richness in natural resources.

“Our sustainability theme at Expo 2020, which will be showcased throughout our pavilion, is very much aligned to the Dubai Plan 2021, the UAE Vision 2021 and the United Nations 2030 agenda for sustainable development, underscoring our commitment to reversing the impacts of climate change through the use of clean energy.”

The uses of high-quality Lithium in its various forms are far reaching, from mobile phones and electric cars to energy storage systems, with demand expected to increase from 290,000 tonnes in 2019 to 1.7 million tonnes by 2035.

As part of Chile’s Expo 2020 showcase, the 700 square metre country pavilion will focus on its renewable energy capabilities, thanks to 4,000 hours of sunshine in certain regions per year underscoring potential solar energy production. Chile’s coastline, which measures 4,000kms, offers significant marine energy potential, while the Andes mountain range contains important geothermal energy reserves.

In addition to holding 58% of the world’s lithium reserves, Chile has emerged as a world leader in mining and is attracting increasing amounts of foreign investment, especially considering its mineral wealth. Chile holds 29% of the world’s copper reserves, 16% of the molybdenum reserves, 15% of silver reserves, 7% gold

With more than 200 participants, including 192 countries, and 25 million expected visits, Expo 2020 Dubai will be the largest event ever held in the Arab region. Running for six months from 20 October 2020 to 10 April 2021, it will be the greatest show of human brilliance, ingenuity and innovation ever seen.

{:}{:ar}دبي، الإمارات العربية المتحدة، 2 مارس 2020: تسعى جمهورية تشيلي في إطار استعداداتها للمشاركة في معرض إكسبو 2020 دبي إلى تعزيز التزامها بالطاقة المستدامة. وفي هذا الإطار، أعلنت الحكومة عن خططها الهادفة إلى توليد طاقة كهربائية خالية من الكربون والاعتماد على المركبات الكهربائية في وسائل النقل العام بنسبة 100% عام 2040، وذلك ضمن التزامها بتحييد الكربون بحلول عام 2050.

وتشكل احتياطات البلاد الهائلة من عنصر الليثيوم أو كما يُطلق عليه “الذهب الأبيض” أحد أبرز مواردها في تطبيق الاستدامة في الداخل والخارج، حيث يستخدم على نطاقٍ واسع في صناعة بطاريات السيارات والحافلات الكهربائية. وفي هذا الإطار، أشار تقرير عام 2019 الصادر عن هيئة المسح الجيولوجي الأمريكية إلى امتلاك تشيلي أكبر احتياطي ليثيوم في العالم بواقع ثمانية ملايين طن أو ما يكفي لإنتاج أكثر من 4,000 بطارية دراجة كهربائية، وهو ما يمثل نحو 58% من إجمالي احتياطي الليثيوم في العالم.

في هذا السياق، قال كارلوس سالاس المفوض التجاري لجمهورية تشيلي في دبي: “تمتلك تشيلي فرصة فريدة لتساهم بشكلٍ واسع في جهود مكافحة التغير المناخي من خلال توفير المواد والمكونات الرئيسية اللازمة لابتكار التقنيات النظيفة والصناعات الحديثة المتجددة مثل السيارات الكهربائية والطاقة المتجددة وكفاءة الطاقة والهيدروجين الأخضر، وذلك بالاعتماد على ثرواتها الضخمة من الموارد الطبيعية.

وأردف بالقول: “سنركز خلال مشاركتنا في معرض إكسبو 2020 دبي على الاستدامة التي ستكون عنواننا الرئيسي في المعرض، حيث سيتم عرض أبرز المواضيع المتعلقة بها في مختلف أقسام الجناح الوطني لجمهورية تشيلي. إن خططنا المستدامة تتماشى إلى حدٍّ كبير من توجهات دبي لعام 2021 ورؤية الإمارات 2021 وأهداف الأمم المتحدة للتنمية المستدامة لعام 2030، وهو ما يؤكد التزامنا الكامل بجهود مكافحة ظاهرة التغير المناخي من خلال الاعتماد على الطاقة النظيفة”.

وبالتزامن مع استخدام الليثيوم على نطاقٍ واسع في مختلف أنواع الصناعات من الهواتف المتحركة والسيارات الكهربائية إلى أنظمة تخزين الطاقة، من المتوقع أن يرتفع الطلب عليه من 290,000 طن عام 2019 إلى 1.7 مليون طن بحلول عام 2035.

وكجزء من مشاركتها في إكسبو 2020 دبي، ستعرض تشيلي داخل جناحها الذي يمتد على مساحة 700 متر مربع قدراتها في مجال الطاقة المتجددة، مستفيدةً من توفر أشعة الشمس لمدة تصل إلى 4,000 ساعة في بعض المناطق من البلاد سنوياً، وهو ما يتيح لها استغلال أفضل الظروف والموارد في العالم لإنتاج الطاقة الشمسية. أما من الناحية الجغرافية، فتمتلك تشيلي ساحل طويل يمتد على مسافة 4,000 كم، وهو ما يوفر لهذه الدولة اللاتينية إمكانات هائلة في مجال الطاقة البحرية، في حين تحتوي سلسلة جبال الأنديز على احتياطات ضخمة من الطاقة الحرارية الجوفية.

وبالإضافة إلى امتلاكها لنحو 58% من احتياطي الليثيوم في العالم، تتبوأ تشيلي مكانة عالمية مرموقة في مجال التعدين بالنظر إلى ثرواتها المعدنية، وهو ما يعزز من الاستثمارات الأجنبية التي تنمو في البلاد عاماً بعد آخر. فهي تمتلك اليوم 29% من احتياطي النحاس في العالم، و16% من احتياطي الموليبدنوم، و15% من احتياطي الفضة، فضلاً عن 7% من الذهب.

ومع أكثر من 200 مشاركة وحضور 192 دولة فضلاً عن 25 مليون زائر متوقع، سيصبح معرض إكسبو 2020 دبي الأحدث الأضخم على الإطلاق في المنطقة العربية، حيث سيمتد على مدار ستة أشهر من 20 أكتوبر 2020 إلى 10 أبريل 2021، وسيقدم فيها أفضل الإبداعات والابتكارات والاختراعات البشرية على الإطلاق.

 {:}