{:en}Ministry of Climate Change and Environment Lifts Import{:}{:ar}وزارة التغير المناخي والبيئة ترفع الحظر عن استيراد الغنم والماعز الجزيري{:} Ban on Jaziri Sheep, Goats in UAE

{:en}

The Ministry of Climate Change and Environment (MOCCAE) today announced that Jaziri sheep and goats can now be imported and traded in UAE markets. The two breeds had been banned since 2014 due to concerns about their safety for consumption.

The decision followed the introduction of comprehensive stringent safety regulations governing the import of Jaziri sheep and goats. All animals must be tagged, lab-tested, and receive presumptive treatment for external and internal parasites in their country of origin. In addition, they undergo visual examinations and laboratory tests, and are sprayed with insecticides at the port of entry in the UAE.وزارة التغير المناخي والبيئة ترفع الحظر عن استيراد الغنم والماعز الجزيري إلى الإمارات

Earlier this week, the first consignment of Jaziri sheep and goats entered the UAE through Al Hamriya Port in Dubai. His Excellency Dr Abdullah Belhaif Al Nuaimi, Minister of Climate Change and Environment, toured the livestock testing and quarantine facilities at the port to review the health and safety measures in place firsthand.

His Excellency Dr Al Nuaimi said: “Food safety and security are now at the top of our agenda. MOCCAE remains committed to ongoing monitoring and upgrades of veterinary facilities at the country’s ports of entry to ensure compliance with the highest global standards across all operations.”

He added: “The Ministry’s decisions to ban the imports of certain breeds of livestock testify to its keenness to protect consumer health. The lifting of the ban is a result of the export markets’ ability to meet our rigorous food safety standards. If they fail to do so, we ensure the provision of safe alternatives in line with our drive to boost food diversity.”

To enhance national food security, the UAE is expected to receive multiple consignments of Jaziri sheep and goats in Q4 2020 as MOCCAE explores various export markets for the two breeds.

About the UAE Ministry of Climate Change and Environment

The Ministry of Climate Change and Environment (MOCCAE) was established in February 2006 as the Ministry of Environment and Water. Under its redefined scope, the ministry has taken on a dual mandate. On the national level, it aims to strengthen the UAE’s efforts in preserving the environment and promoting food diversity in accordance with the nation’s aspiration to emerge as a key benchmark for sustainable development. On the global level, MOCCAE joins international stakeholders in combating climate change and profiles the UAE’s path-breaking achievements in the sector at thought leadership platforms worldwide.

{:}{:ar}أعلنت وزارة التغير المناخي والبيئة اليوم عن السماح باستيراد الغنم والماعز الجزيري إلى أسواق الإمارات والمتاجرة بها. وكان هذا الصنف من الغنم والماعز قد تم حظره منذ عام 2014 نظراً إلى بعض المساءلة المتصلة بضمان السلامة العامة. وجاء القرار الراهن نتيجة للرغبة في إعادة هذا النوع من المواشي إلى أسواق الدولة مع ضمان الحرص على السلامة العامة من خلال كافة الإجراءات الاحترازية المعيارية والمشددة التي تعتمدها الوزارة في هذا الصدد.وزارة التغير المناخي والبيئة ترفع الحظر عن استيراد الغنم والماعز الجزيري إلى الإمارات

وبموجب ذلك تم مؤخراً إدخال دفعة من الغنم الجزيري والماعز الجزيري، حيث تم ترقيم المواشي وفحصها في المختبرات المختصة وفقاً للإجراءات المتبعة، وتم سابقاً فحصها في مختبرات البلد الأم وإعطاؤها علاجاً وقائياً لمكافحة الطفيليات الداخلية والخارجية المحتملة. كما خضعت الحيوانات عند وصولها إلى معاينة بصرية وفحوصات مخبرية وتم رشها بالمبيدات الحشرية في ميناء الحمرية بدبي تماشياً مع الإجراءات الوطنية الاحترازية.

هذا وقد أجرى معالي الدكتور عبد الله بلحيف النعيمي، وزير التغير المناخي والبيئة، جولة تفقدية على منشآت فحص وعزل المواشي في ميناء الحمرية بدبي للاطلاع شخصياً على إجراءات الصحة والسلامة المتبعة في المنشأة وضمان تطبيق أعلى معايير السلامة. وقال معاليه في هذا الصدد: “يحتل الأمن الغذائي وسلامته مكانة الأولوية في أجندة عملنا. كما تلتزم الوزارة بالاستمرار في مراقبة المنشآت البيطرية وتحسينها لدى موانئ الدخول في الدولة لضمان امتثالها بأعلى المعايير العالمية في جميع العمليات”.

وأضاف النعيمي: “أي قرار منع لنوع معين من الحيوانات يأتي في إطار حرص الوزارة على سلامة المستهلكين، ورفع المنع يقترن بإجراءات عديدة بعد التزام الأسواق المصدرة بالمعايير المحلية المشددة، ونحن نسعى دائماً لضمان التنوع الغذائي وتوفير البدائل بما يتناسب مع أعلى معايير السلامة المعتمدة”.

ومن المتوقع أن تستقبل دولة الإمارات مجموعة جديدة من الغنم والماعز الجزيري خلال الربع الأخير من عام 2020، إلى جانب تعزيز توفر هذا النوع من المواشي في الأسواق المحلية من خلال استكشاف العديد من الأسواق الجديدة كجزء من تعزيز منظومة الأمن الغذائي الوطني.{:}