{:en}AFC’s Inaugural CHF150 Million Green Bond to Finance Africa’s Sustainable Development{:}{:ar}مؤسسة التمويل الإفريقية تستكمل التزامها بالاستدامة من خلال الإصدار الافتتاحي لسندات خضراء بقيمة 150 مليون فرنك سويسري{:}

{:en}

LAGOS, Nigeria–(BUSINESS WIRE/AETOSWire – Africa Finance Corporation (“AFC” or “the Corporation”), the leading infrastructure solutions provider in Africa, today announces the successful issuance of its inaugural CHF150 Million Reg S senior unsecured benchmark Green Bond (the “Bond”) under the Corporation’s US$5 Billion Global Medium-Term Note (“GMTN”) programme , maturing 2025 (“the CHF150 million Green Bond ” or “the bond issuance”).

The issuance is also the Corporation’s third CHF-denominated bond. The Bond has a tenor of five years, carries a coupon of 1.205% and is listed on the SIX Swiss Exchange. The Bond is rated A3 by Moody’s Investor Services, in line with AFC’s GMTN programme. It is also the first Green CHF-denominated issuance from a supranational organisation in the Central and Eastern Europe, Middle East and Africa (CEEMEA) region.

The issuance underscores the Corporation’s commitment to sustainable investing principles, and builds on past successful green financing initiatives pursued by the Corporation. This includes participation in the Global Innovation Lab for Climate Finance since 2015, as well as becoming the first African Development Financial Institution to secure accreditation with the Green Climate Fund.

AFC’s Inaugural CHF150 Million Green Bond to Finance Africa’s Sustainable Development

The issuance also reaffirms the Corporation’s commitment to championing sustainability in Africa, whilst diversifying its funding sources and broadening the suite of products and solutions available to clients. The objective is to significantly improve Africa’s human development, reduce poverty, increase job creation, industrialisation and climate resilience – goals 1, 8, 9 and 13 of the UN’s Sustainable Development Goals.

The net proceeds from the issuance, will be used by the Corporation to finance, refinance or invest in Eligible Green Projects meeting the Eligibility Criteria (as defined in its Green Bond Framework), such as the Djibouti Wind Farm and Singrobo Hydro Dam in Cote d’Ivoire. Selected eligible green projects can be seen in the Green Bond Framework.

The Framework is further aligned with the International Capital Market Association’s (ICMA) Green Bond Principles and the sustainability quality of the asset pool, which have been evaluated as positive by ISS ESG.

Samaila Zubairu, President & CEO of AFC, commented on the issuance: “Since CO2 emissions records began in 1751, Africa has been responsible for less than 0.01% of all global emissions. Yet, despite its comparatively low contributions, it is anticipated that African economies will be significantly negatively affected in the absence of adapation measures, with climate crisis such as droughts and cyclones becoming a more frequent crisis in recent years.

“The successful outcome of our debut green bond is therefore another important milestone in our strategy of building a diverse coalition of investors for Africa’s sustainable development. Further access to climate finance should accelerate the development and financing of climate mitigation and adaptation projects required to make Africa more resilient to the impact of climate change.”

Banji Fehintola, Senior Director & Treasurer of AFC, also commented on the issuance: “The bond will further boost AFC’s already robust liquidity levels whilst ensuring the Corporation’s continued focus on projects that are socially and environmentally impactful. This is AFC’s second successful issuance this year, amidst strenuous market conditions. We are pleased with the continued support from the Swiss investor community, which reflects sustained confidence in the Corporation’s Notes and is testament to the Corporation’s credit worthiness.”

The bond issuance was arranged by Credit Suisse AG and Renaissance Capital as Joint Lead-Managers and Joint Bookrunners.

*Source: AETOSWire

{:}{:ar}لاغوس، نيجيريا – (بزنيس واير/“ايتوس واير”): أعلنت اليوم مؤسسة التمويل الإفريقية (“إيه إف سي” أو “المؤسسة”) الرائدة في توفير حلول البنية التحتية في أفريقيا، عن الإصدار الافتتاحي الناجح لمجموعة من السندات الخضراء الرئيسية غير المؤمّنة والواردة في القسم 5 من قانون السندات “ريج إس” بقيمة 150 مليون فرنك سويسري (“السندات”) بموجب برنامج السندات العالمية متوسطة الأجل (“GMTN”)  الخاصّ بالشركة بقيمة 5 مليار دولار أمريكي. وتستحقّ هذه السندات للسداد في عام 2025 (“السندات الخضراء بقيمة 150 مليون فرنك سويسري” أو “إصدار السندات”).

يعدّ إصدار هذه السندات الخضراء الإصدار الثالث للسندات بالفرنك السويسري. وتبلغ مدة هذه السندات بعد خمس سنوات، وتقدم معدل فائدة سنوي يبلغ 1.205 في المائة، وهي مدرجة في بورصة “سيكس” السويسرية. وحصلت السندات على تصنيف “إيه 3” من قبل قسم خدمات المستثمرين لدى “موديز”، بموجب برنامج السندات العالمية متوسطة الأجل (“GMTN”)  الخاصّ بمؤسسة التمويل الإفريقية (“إيه إف سي”). تشكّل هذه السندات أيضاً الإصدار الافتتاحي لسندات خضراء بالفرنك السويسري تقوم به مؤسسة تتجاوز الحدود الوطنية في منطقة وسط وشرق أوروبا والشرق الأوسط وأفريقيا.

AFC’s Inaugural CHF150 Million Green Bond to Finance Africa’s Sustainable Development

ويعزز هذا الإصدار التزام الشركة بمبادئ الاستثمار المستدام لتوفير حلول مؤثرة لأفريقيا، ويستكمل مبادرات التمويل الأخضر السابقة التي اتخذتها المؤسسة وتكللت بالنجاح. تتضمن هذه المبادرات المشاركة في مختبر الابتكار العالمي لتمويل المناخ منذ عام 2015، بالإضافة إلى الإنجاز المتمثّل بكونها أصبحت أول مؤسسة تمويل للتنمية الإفريقية تحصل على الاعتماد من الصندوق الأخضر للمناخ.

علاوة على ذلك، يؤكد الإصدار أيضاً التزام مؤسسة التمويل الإفريقية بدعم جهود الاستدامة في أفريقيا، إلى جانب تنويع مصادر تمويلها وتوسيع مجموعات المنتجات والحلول المتوفرة لصالح للعملاء. ويتمثّل الهدف من ذلك في تعزيز التنمية البشرية بشكل كبير في أفريقيا، والقضاء على الفقر، وزيادة خلق فرص العمل اللائق، والصناعة، والقدرة على مواجهة التغير المناخي – وهي تجسّد الأهداف 1 و 8 و 9 و 13 من أهداف التنمية المستدامة التي وضعتها الأمم المتحدة.

سيتم استخدام العائدات من السندات لتمويل وإعادة تمويل أو الاستثمار في المشاريع الخضراء المؤهلة التي تفي بمعيار الأهلية (على النحو الوارد في إطار عمل السندات الخضراء الخاص بمؤسسة التمويل الإفريقية، من قبيل مزرعة الرياح في جيبوتي، وسدّ سينغروبو للطاقة الكهرومائية في ساحل العاج. ويمكن الاطلاع على قائمة بالمشاريع المؤهلة المختارة ضمن “إطار عمل السندات الخضراء”.

كما يتماشى إطار العمل مع مبادئ السندات الخضراء الصادرة عن رابطة الأسواق الرأسمالية الدولية (“آي سي إم إيه”) وجودة الاستدامة لمجموعة الأصول التي نالت تصنيفاً إيجابياً من قبل “آي إس إس إي إس جي”، في تقييم “الطرف الثاني”.

وفي هذا السياق، قال السيد سمايالا زوبيرو، الرئيس والرئيس التنفيذي لمؤسسة التمويل الإفريقية في معرض تعليقه على الإصدار: “منذ أن انطلقت عملية تسجيل انبعاثات ثاني أكسيد الكربون في عام 1751، كانت أفريقيا مسؤولة عن أقل من 0.01% من مجموع الانبعاثات العالمية. ومع ذلك، وعلى الرغم من مساهماتها المنخفضة نسبياً، من المتوقع أن تتأثر الاقتصادات الأفريقية سلباً في غياب تدابير التكيّف مع الظروف، خاصة في ظل تحوّل الأزمات المناخية، مثل الجفاف والأعاصير إلى أزمات أكثر تكراراً في الأعوام الأخيرة.”

وأضاف: “تشكّل النتيجة الناجحة لإصدار السندات الخضراء الافتتاحية هذه إنجازاً هاماً آخر في استراتيجيتنا التي تقضي ببناء تحالف متنوع من المستثمرين من أجل تعزيز التنمية المستدامة في أفريقيا. بالتالي، إن الوصول إلى المزيد من التمويل ذات الصلة بالعمل المناخي سيساهم في تسريع تطوير وتمويل مشاريع الحدّ من آثار التغير المناخي والتكيف معها التي أصبحت ضرورية لتعزيز قدرة أفريقيا على التكيف مع آثار تغير المناخ.”

وفي معرض حديثه أيضاً عن إصدار السندات الخضراء، قال بانجي فينتولا، المدير الأول وأمين صندوق مؤسسة التمويل الإفريقية: “ستساهم السندات في تعزيز مستويات السيولة القوية بالفعل لمؤسسة التمويل الإفريقية مع ضمان مواصلة تركيز المؤسسة على المشاريع ذات التأثير الاجتماعي والبيئي. وهذا يعتبر الإصدار الثاني الناجح لمؤسسة التمويل الإفريقية لهذا العام، في خضم ظروف السوق الصعبة. وإننا سعداء بالدعم المستمر من قبل مجتمع المستثمرين السويسريين، والذي يعكس الثقة المستمرة في سندات المؤسسة ويدلّ على جدارتها الائتمانية”.

وتمّ تنظيم إصدار السندات من قبل “كريدي سويس إيه جي” و”رينيسانس كابيتال” كمديرين رئيسيين ومسؤولين عن دفاتر الاكتتاب.

* المصدر: “ايتوس واير”   {:}