{:en}Farnek to create extensive rooftop vertical garden{:}{:ar}فارنك تستعد لإنشاء حديقة عمودية عصرية في سكن الموظفين الجديد بدبي{:} at new Dubai staff accommodation centre

{:en}

Dutch specialist contracted to design and build 200sqm rooftop ‘shade house’ to grow over 3,000 plants – project to be completed by January 2021

Dubai, United Arab Emirates, 3 November 2020: Leading UAE-based smart and green facilities management (FM) company Farnek, has signed a contract with Dutch green-tech projects specialist developer Urban Ponics, to design and help create a 240sqm rooftop vertical garden at Farnek’s brand new staff accommodation centre in Dubai South – Farnek Village.

Dominating the rooftop garden will be a 200sqm ‘shade house’, a structure which provides a mix of shade and light to create suitable conditions for shade-loving plants. Urban Ponics will transport this in parts from Holland to Dubai and together with Farnek’s in-house engineering team, assemble the metal tube framework for the 3m high structure onsite. It will come complete with shade netting, grow pods, lava buckets, misters, pumps, water tanks, irrigation and drainage pipes.

Farnek decided to embrace this novel concept, not only to repurpose the bare concreted space on the Village roof, but to grow fresh vegetables and other produce for its 5,000 staff, living at the AED 200 million complex.Farnek to create extensive rooftop vertical garden

“Farnek is an innovative sustainable company and we are always trying to identify new ways of managing our business in a cost and energy-efficient manner. Farnek Village will soon be home to thousands of our employees and we wanted to create a project that would be symbolic of our purpose and our values.

“Due to its sustainable design, space is at a premium in the Village and this initiative makes perfect use of an aspect that is generally underutilised at best and completely ignored at worst,” said Markus Oberlin, CEO, Farnek.

The garden, which will be complete in mid-January 2021, will be used to produce over 3,000 leafy greens such as lettuce, kale, and spinach, as well as tomatoes, cucumbers, eggplants, capsicums and chillis. The first harvest should be ready in around six weeks from seeding and will be used in Farnek’s own kitchens and promises to be cleaner, tastier and more nutritious, than ordinary salad plants.

“It is also more sustainable, because we can then reduce the amount of deliveries it normally takes to feed 5,000 hungry workers. Equally diet and nutrition are an important part of the health and welfare policy for our employees.” added Oberlin.

The produce will be grown using sustainable methods applied by international experts and local materials will be employed during the construction phase, as much as possible. The growing methods include the use vertical farming columns for a “mistponic” application, which is by far, the most sustainable soil-less growing technique, as it uses up to 90% less water than the most efficient conventional hydroponic and aquaponic systems.

Commenting further, Ryan Mitchell, Workers Welfare Manager at Farnek said, “In addition to this, we intend to reuse the condensate water from the air handling units to provide irrigation (misting water). The main advantage of utilising vertical farming technologies is the increased crop yield that comes with a smaller footprint, requiring much less land space.

“There are 40 PODs each two metres high and based on the cylindrical design of the columns, which optimise vertical space, each POD should yield 80 plants. The 240 sqm area of rooftop, which is the same size as a tennis court, can yield the equivalent of a half-acre of cultivated land, so, in terms of land use it’s 100 times more efficient.”

The 100,000 square feet low-rise (basement, G+5) facility will raise the bar for intelligent buildings, employing the latest smart technology and the most energy, water and waste-efficient accommodation centre of its kind, not only in the UAE but throughout the region.

Through smart and sustainable design, Farnek hopes to save at least 20% more than a conventional staff accommodation centre, in energy and water savings, which could be worth up to AED 3 million every year.

Another 150sqm of rooftop space will accommodate solar panels which will meet all hot water requirements and more than 4,000 LED-lights are to be installed throughout the complex, supplying 90% of the total amount of lighting required.

About Farnek:

Farnek is the leading provider of sustainable and technology-driven Facilities Management in the United Arab Emirates. Established in the UAE since 1980, Farnek Services LLC is a Swiss-owned independent total facilities management company.

With a skilled workforce of more than 8,000 employees, Farnek delivers professional Facilities Management and security services across several sectors; Aviation, Hospitality, Banking, Retail, Shopping Malls, Telecom, Residential, Commercial, Infrastructure, Government, Education, Leisure and Entertainment.

About Urban Ponics:

Urban Ponics develops Green-Tech Projects to fight against today’s most pressing Urban challenges, such as lack of nutrition in today’s greens, polluted rivers and lakes, and food waste. We develop, rethink and act upon different projects together with a team of dedicated people and partners that make all this possible.

{:}{:ar}تعاقدت فارنك مع شركة هولندية متخصصة لتصميم وبناء حديقة مظللة على السطح بمساحة 200 متر مربع لزراعة أكثر من 3000 نبتة، ومن المقرر الانتهاء من المشروع بحلول شهر يناير 2021

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 3 نوفمبر 2020: وقعت شركة “فارنك” الرائدة في قطاع خدمات إدارة المرافق والابتكار والاستدامة والتي يقع مقرها في دولة الإمارات العربية المتحدة، عقداً مع شركة “أوربان بونيكس” الهولندية المتخصصة في تطوير مشاريع التكنولوجيا الخضراء، لتصميم وبناء حديقة عمودية عصرية تمتد على مساحة 240 متر مربع على سطح المبنى السكني الجديد الخاص بموظفي الشركة “قرية فارنك”، الواقع في منطقة “دبي الجنوب”.

ستستحوذ المساحة الخضراء على نحو 200 متر مربع، لتحول سطح المبنى إلى ما يشبه “منزل مظلل”، يوفر مزيجاً متناسقاً يجمع ما بين الظل والضوء، لتهيئة الظروف المناسبة لنمو النباتات التي تعيش في هذه البيئة. في هذا الصدد، ستقوم “أوربان بونيكس” بنقل هذا المشروع على مراحل من هولندا إلى دبي، حيث ستعمل بالتعاون مع الفريق الهندسي في فارنك، على تجميع إطار الأنبوب المعدني للهيكل الذي يبلغ ارتفاعه 3 أمتار في الموقع. بالإضافة إلى ذلك، سيتم نقل كافة الأجزاء الأخرى التي ستدخل في هذا المشروع الحضري، بما في ذلك الشبكات التي تشكل الظل وأحواض النباتات والمضخات وخزانات المياه وأنابيب الري والصرف.

قررت فارنك تبني هذا المفهوم الجديد، للاستفادة من المساحة الخرسانية الفارغة على سطح المبنى، وتحويلها إلى ما يشبه الواحة الخضراء، لزراعة الخضروات الطازجة وغيرها من النباتات، كي يستفيد منها 5000 موظف من موظفي الشركة، الذين سينتقلون للعيش في هذا المجمع السكني الذي تصل تكلفته إلى نحو 200 مليون درهم إماراتي.Farnek to create extensive rooftop vertical garden

بهذه المناسبة، قال ماركوس أوبرلين، الرئيس التنفيذي لشركة فارنك: “فارنك هي شركة مستدامة ومبتكرة، لذا نحاول دائماً إيجاد طرق جديدة ومبتكرة لإدارة أعمالنا بطريقة فعالة، من حيث التكلفة والكفاءة. ستصبح قرية فارنك قريباً، موطناً للآلاف من موظفينا، لذلك أردنا إنشاء مشروع مستدام يجسد أهدافنا وقيمنا”.

وأضاف أوبرلين: “نظراً لتصميمها المستدام، تحتل المساحة أولوية كبيرة في هذه القرية، ومن خلال هذا المشروع، نعمل على الاستفادة من المساحات الموجودة، والتي غالباً لا يتم استغلالها على أكمل وجه”.

في ضوء ذلك، ستنتج الحديقة التي ستصبح جاهزة في منتصف شهر يناير 2021، أكثر من 3000 نبتة من الخضار الورقية مثل الخس واللفت والسبانخ، بالإضافة إلى البندورة والخيار والباذنجان والفليفلة والفلفل الحار. هذا ومن المتوقع أن يتم جني أول محصول في غضون ستة أسابيع تقريباً من عملية زرع البذور، حيث سيتم الاستفادة من المحصول في مطابخ فارنك، ومن المنتظر أن يكون أكثر نظافةً وطعماً وفائدةً من النباتات التي تستخدم عادةً في تحضير السلطات والأطعمة النباتية.

وأردف أوبرلين: “ستستهم الخضروات الطازجة التي سيوفرها هذا المشروع المستدام، في تخفيف كمية الأطعمة التي يحصل عليها عادةً نحو 5000 موظف من خدمات التوصيل. إن توفير نظام غذائي صحي يعد جزءاً هاماً من سياستنا، التي تركز على رفاهية وصحة موظفينا”.

في هذه الأثناء، ستتم زراعة هذه الخضروات والنباتات من خلال طرق مستدامة يتم تطبيقها من قبل خبراء دوليين متخصصين في هذا الشأن، مع استخدام مواد محلية، قدر الإمكان، خلال مرحلة البناء. تتضمن طرق الزراعة، استخدام أعمدة الزراعة العمودية، والتي تعد إلى حدٍّ بعيد التقنية الأكثر استدامةً في مجال الزراعة، باستخدام أقل كمية من التربة، واستهلاك كميات من المياه أقل بنحو 90% من تلك التي تستهلك عادةً في أنظمة الزراعة المائية التقليدية.

من جانبه، قال ريان ميتشل، مدير رعاية العمال في فارنك: “نعتزم إعادة استخدام المياه المتكثفة الناتجة من وحدات معالجة الهواء لتوفير المياه اللازمة لري النباتات من خلال تقنية “الري بالرذاذ”. إن الميزة الرئيسية لاستخدام تقنيات الزراعة العمودية، هي زيادة غلة المحاصيل ضمن مساحة أصغر، أي أقل من المساحة اللازمة في الزراعة التقليدية”.

وتابع قائلاً: “هنالك 40 حوض كبير، يبلغ ارتفاع كل واحدٍ منها متران، وبناءً على التصميم الأسطواني للأعمدة، والاستفادة القصوى من المساحة العمودية، فإنه من المخطط أن ينمو داخل كل حوض 80 نبتة. في ضوء ذلك، يمكن أن يعادل إنتاج المساحة المزروعة على السطح التي تبلغ 200 متر مربع، أي ما يقرب من مساحة ملعب كرة المضرب، إنتاج نصف فدان من الأراضي الزراعية، لذلك فهي أكثر كفاءة بنحو 100 مرة من الزراعة التقليدية”.

سيشكل المجمع السكني الجديد لموظفي فارنك الذي يمتد على مساحة 100,000 قدم مربع، ويتكون من طابق سفلي وطابق أرضي و5 طوابق علوية، حافزاً نحو بناء المزيد من الأبنية الذكية، باستخدام أحدث الوسائل والتقنيات الحديثة. يتميز هذا المجمع بأنه صديق للبيئة ويتلاءم مع أفضل المعايير في مجال توفير الطاقة والمياه وخفض النفايات، وهو ما يجعله واحداً من أكثر الأبنية حداثةً ليس فقط في دولة الإمارات وإنما على مستوى المنطقة بأكملها.

من خلال هذا التصميم الذكي والمستدام، تأمل فارنك في توفير ما لا يقل عن 20% من الطاقة والمياه مقارنةً مع الأبنية التقليدية التي يسكن فيها الموظفون. بعبارة أخرى، توفير نحو ثلاثة ملايين درهم إماراتي سنوياً.

بالإضافة إلى ذلك، سيتم استغلال 150 متر مربع على السطح لتركيب الألواح الشمسية، التي ستساهم في توفير كافة الاحتياجات من المياه الساخنة. كما سيتم تركيب أكثر من 4000 مصباح (LED) في كافة مرافق المبنى، مما يساهم في توفير 90٪ من إجمالي كمية الإضاءة المطلوبة.

نبذة عن فارنك:

تعتبر “فارنك” من الشركات الرائدة في قطاع إدارة المرافق المتكاملة وحلول التكنولوجيا الذكية والاستدامة في دولة الإمارات العربية المتحدة، وهي شركة سويسرية ذات مسؤولية محدودة تأسست عام 1980 في دولة الإمارات.

تتميز الشركة بفريق الإدارة المتميز الذي يعمل وفق منهج احترافي راسخ، ويتجاوز عدد موظفيها اليوم أكثر من 8,000 موظف، وتوفر خدماتها المتميزة في إدارة المرافق في عدة قطاعات بما في ذلك الطيران والضيافة والخدمات المصرفية وتجارة التجزئة ومراكز التسوق والاتصالات والمشاريع السكنية والتجارية والبنية التحتية والقطاعات الحكومية والتعليمية والترفيهية.{:}