{:en}Raysut Cement Holds Groundbreaking Ceremony for US$30 million Duqm Plant in Oman{:}{:ar}بتكلفة 30 مليون دولار ريسوت للأسمنت تضع حجر الأساس لمصنعها الجديد بالدقم في سلطنة عمان {:}

{:en}

Muscat, Oman, (AETOSWire): Raysut Cement Company (RCC), Oman’s largest cement manufacturer held a groundbreaking ceremony triggering the start of the construction of its new US$30 million grinding unit in Duqm in Oman.

The development of Duqm plant, a strategic expansion for the Muscat Stock Market-listed RCC will complement the company’s leadership in cement manufacturing adding another 1 million tonnes to the group output, taking the total to 7.4 million tonnes per annum.

Raysut Cement Holds Groundbreaking Ceremony for US million Duqm Plant in Oman

“The groundbreaking is a milestone for RCC on two counts. It will contribute significantly to our ambitious capacity expansion targets of 10 million tonnes by 2022, expected to be further scaled up to 22 million tonnes in the near future. Second, it will help us generate more employment opportunities aiding our efforts to enhance social and economic progress in Oman,” said Group CEO, Joey Ghose.

Last year September, RCC had signed a land lease and Port of Terminal services agreement with Port of Duqm Company SAOC as part of the development of the new grinding unit.

“The new grinding unit will add more muscle to our capability to cater to the regional and global markets of RCC which continues to expand with new investments and acquisitions in Oman, Asia and East Africa, said Mr. Salim bin Ahmed bin Alawi Al Ibrahim, Acting Deputy Group CEO.

RCC’s investments are calibrated to ensure that these are in locations where demand is high and locally available additives are at close proximity, he said, adding that the      Duqm unit will help the company consolidate and strengthen its presence in Oman and the neighboring Gulf markets.

RCC has been on a spree of expansion through M&As and new investments in Oman as well as globally in the past one year.

Last May 2019, RCC acquired Sohar Cement Company SAOG in Oman at USD 60 million. RCC had also announced developing a new green field 1.2 million tonnes per annum cement plant near Tbilisi, Georgia in Eastern Europe, at an investment outlay of US$200 million last October. The plant will be developed by RCC’s wholly-owned subsidiary in the UAE, Pioneer Cement Industries, which owns concession to limestone mines in Georgia.

RCC’s latest acquisition was a majority takeover of LafargeHolcim’s cement terminal at Thilafushi Islands in Maldives in October this year. Last year, the company had also announced investing US$40 million in a new grinding unit in Berbera, Somaliland in East Africa.

“Our aim is to develop RCC into a global leader in cement manufacturing, supply and exports,   and the development of Duqm is an important element in this strategy. Our expansions are dovetailed to the opportunities that exist and are upcoming in the markets we focus on, like for instance in East Africa, a booming market for the next 50 years,” said Mr. Ghose.

*Source: AETOSWire

{:}{:ar}مسقط، سلطنة عمان، (“ايتوس واير):  أقامت شركة ريسوت للأسمنت ش.م.م.ع ، أكبر شركة لتصنيع الأسمنت في سلطنة عمان ، اليوم حفل وضع حجر الأساس لبدء إنشاء وحدة طحن جديدة بقيمة 30 مليون دولار أمريكي في الدقم في سلطنة عمان.

تأتي هذه الخطوه إضافة جديدة للتوسع الإسترايجي للشركة المدرجة في سوق مسقط للأوراق المالية (MSM) بإضافة مليون طن إلى إجمالي إنتاج المجموعة  ليرتفع إجمالي إنتاجها إلى 7.4 مليون طن سنويًا.

Raysut Cement Holds Groundbreaking Ceremony for US million Duqm Plant in Oman

وصرح الرئيس التنفيذي لشركة ريسوت للإسمنت الفاضل جوي جوش “يعتبر وضع حجر الأساس اليوم علامة فارقة لشركة ريسوت لسببين الأول المساهمه بشكل كبير في أهدافنا الطموحة لتوسيع طاقتنا البالغة 10 ملايين طن بحلول عام 2022 والتي من المتوقع أن تزداد إلى 22 مليون طن في المستقبل القريب وثانيًا سيساعدنا ذلك على خلق المزيد من فرص العمل التي تساهم في تعزيز النمو الاقتصادي في عمان.

تجدر الإشارة أنا الشركة وقعت في سبتمبر الماضي عقد إيجار أرض وإتفاقية خدمات ميناء مع شركة ميناء الدقم كجزء من تطوير وحدة الطحن الجديدة.

وفي هذا الإطار أضاف نائب الرئيس التنفيذي للمجموعة بالوكالة الفاضل سالم بن أحمد آل إبراهيم: ” أن وحدة الطحن ستضيف المزيد من القوة لقدرتنا على تلبية إحتياجات الأسواق الإقليمية والعالمية لشركة ريسوت التي بدورها تواصل التوسع من خلال إستثمارات وعمليات إستحواذ جديدة في عُمان وآسيا وشرق إفريقيا.

واضاف قائلاً: إن استثمارات الشركة تمت دراستها للتأكد من انها في المواقع ذات الطلب المرتفع وبالقرب من المواد الخام الأساسية الداخلة في تصنيع الإسمنت مما سيساعد الشركة على تعزيز وجودها في عمان وأسواق الخليج المجاورة و يذكر أن شركة ريسوت للإسمنت نفذت عدد من عمليات الإندماج والشراء والإستثمارات الجديدة في عمان وكذلك على مستوى العالم في العام الماضي.

حيث استحوذت شركة ريسوت للأسمنت على شركة أسمنت صحار في سلطنة عمان بمبلغ وقدرة 60 مليون دولار أمريكي في مايو الماضي 2019 كجزء من توسعها العالمي وأعلنت الشركة أيضًا عن إنشاء مصنع للأسمنت بطاقة إنتاجية سنوية بمقدار 1.2 مليون طن سنويًا بالقرب من تبليسي ، جورجيا في أوروبا الشرقية ، بتكلفة استثمارية بلغت 200 مليون دولار أمريكي في أكتوبر الماضي. وستقوم شركة بايونير لصناعة الأسمنت بتطوير المصنع وهي شركة مملوكة بالكامل لشركة ريسوت للإسمنت في دولة الإمارات العربية المتحدة ، والتي تمتلك امتيازًا لمناجم الحجر الجيري في جورجيا. كذلك أعلنت عن إستثمار 40 مليون دولار أمريكي في وحدة طحن جديدة في بربرة ، أرض الصومال في شرق إفريقيا.

وفي أكتوبر من هذا العام كان الاستحواذ لشركة ريسوت للإسمنت على غالبية محطة الأسمنت التابعة لشركة لافارج هولسيم في جزر ثيلافوشي في جزر المالديف.

قال الرئيس التنفيذي للشركة: “يتمثل هدفنا في تطوير شركة ريسوت لتصبح شركة عالمية رائدة في تصنيع الإسمنت وتوريده وتصديره ويعد تطوير الدقم عنصرًا مهمًا في هذه الاستراتيجية حيث أن توسعاتنا تتوافق مع الفرص الموجودة والقادمة في الأسواق التي نركز عليها  على سبيل المثال في شرق إفريقيا ، وهي سوق مزدهرة على مدار الخمسين عامًا القادمة”.

*المصدر: “ايتوس واير”{:}