{:en}MBRU-LED GENETIC STUDY REVEALS CRUCIAL INSIGHTS{:}{:ar}أبحاث الجينات لجامعة محمد بن راشد للطب والعلوم الصحية{:}  INTO MAKE-UP OF MRSA SUPERBUG

{:en}

Collaborative study with researchers from across the UAE reports previously unknown MRSA strains in the Gulf region

MBRU – “Continuing surveillance and responsible use of antibiotics are crucial in combatting the rise and spread of superbugs”

Dubai, November 24,  2020: Researchers from Mohammed Bin Rashid University of Medicine and Health Sciences (MBRU) led a study identifying and analyzing specific strains of the potentially deadly “superbug” Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) in the Gulf Cooperation Council (GCC) region.

MRSA strains are responsible for many difficult-to-treat bacterial infections in humans because they are resistant to several antibiotics. Therefore, infections caused by MRSA are associated with treatment failures resulting in complications, increased length of hospitalization and, in severe cases, deaths as well as a high economic burden. The prevalence of MRSA has been rising in recent years and currently, it is estimated that up to 35% of Staphylococcus aureus infections in the UAE are due to MRSA.{:en}MBRU-LED GENETIC STUDY REVEALS CRUCIAL INSIGHTS{:}{:ar}أبحاث الجينات لجامعة محمد بن راشد للطب والعلوم الصحية{:}

With MRSA proving highly resistant to drugs, and with very little known about the molecular profile of MRSA isolates in the UAE, the objective of the genotyping study was to gain a better understanding of the genetic makeup of MRSA strains found in the UAE. This type of study also provides important clues to explain the rising prevalence of MRSA infections and potentially identify better ways to treat them.

The study, which was funded by MBRU, is the first-of-its-kind in the UAE, and a collaboration with teams from Rashid Hospital, Dubai Health Authority, Dubai; Mediclinic City Hospital Dubai; Sheikh Khalifa General Hospital, Umm Al Quwain; and Sheikh Khalifa Medical City, Abu Dhabi; as well as colleagues from institutions in Germany including the Leibniz Institute of Photonic Technology and the InfectoGnostics Research Campus in Jena Germany.  Ethical approval for the study was obtained from MBRU Institutional Review Board and relevant research ethics committees in collaborating centers.

The collaborative efforts produced several key findings, including the existence of an extensive collection of MRSA strains in the UAE and the emergence of MRSA strains not previously identified in the GCC, including rare and novel strains. The study also found that the genetic profile of MRSA indicates antibiotic misuse to be a contributory factor to the continuing evolution of MRSA.

“MBRU is committed to the latest, insightful and meaningful research in line with our mission to advance healthcare in the UAE and beyond. It’s an honor to collaborate with our esteemed colleagues on such a ground-breaking study,” said Professor Abiola Senok, Professor of Microbiology and Infectious Diseases at MBRU who led this research work.

“This research has produced some thought-provoking results and demonstrated that we need to act now to prevent more virulent and/or more drug-resistant strains from emerging. As we mark the World Antibiotics Awareness Week 2020 (Nov 18-24th), we are reminded that antibiotics are precious, and we all have a shared responsibility in preserving them through judicious use. Continuing surveillance and responsible use of antibiotics are crucial in combatting the rise and spread of the MRSA superbug”

The findings of the study are published in Scientific Reports (a leading scientific journal by Nature Research).

{:}{:ar}تكشف نتائج مهمة حول تكوين البكتيريا المقاومة للمضادات الحيوية

  • جهود باحثين من كافة أنحاء الدولة تكشف عن سلالات غير معروفة سابقاً للبكتيريا المقاومة للمضادات الحيوية في منطقة الخليج العربي.
  • الجامعة تؤكد على ضرورة الاستخدام المسؤول ومواصلة المراقبة للمضادات الحيوية لمنع انتشار البكتيريا المقاومة للمضادات الحيوية

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 24 نوفمبر2020: في إطار مساعيها في النهوض بمستوى الصحة في دولة الإمارات والمنطقة، أجرى باحثون من جامعة محمد بن راشد للطب والعلوم الصحية، دراسة بحثية مهمة ترتكز إلى أبحاث التنميط الجيني كشفت عن عن سلالات غير معروفة سابقاً من بكتيريا المكورات العنقودية الذهبية المقاومة للميثيسيلين (مارسا) في منطقة الخليج العربي.

وتشكل النتائج الجديدة نقلة نوعية في مجال المكورات العنقودية الذهبية المقاومة للميثيسيلين التي تسبب العديد من الالتهابات البكتيرية التي يصعب علاجها لمقاومتها لعدة مضادات حيوية. وترتبط العدوى التي تسببها هذه البكتيريا بفشل العلاج، وبالتالي تسبب مضاعفات كثيرة لدى المرضى، كما أنها تطيل فترة بقاء المريض في المستشفى وقد تؤدي في الحالات الشديدة إلى الوفاة، فضلاً عن عبئها الاقتصادي الكبير. وتشير التقديرات حالياً إلى أن ما يصل إلى نسبة 35% من عدوى المكورات العنقودية الذهبية في دولة الإمارات، ناتجة عن المكورات العنقودية الذهبية المقاومة للميثيسيلين.{:en}MBRU-LED GENETIC STUDY REVEALS CRUCIAL INSIGHTS{:}{:ar}أبحاث الجينات لجامعة محمد بن راشد للطب والعلوم الصحية{:}

وتهدف دراسة التنميط الجيني إلى تكوين فهم أفضل للتوصيف الجزيئي لسلالات المكورات العنقودية الذهبية المقاومة للمثسلين وانتشارها المتزايد وإيجاد أفضل الطرق لمعالجتها، وذلك بسبب عدم توفر معلومات وافية حول الخصائص الجزيئية لمستفردات هذه البكتيريا في الإمارات العربية المتحدة، إضافة إلى مقاومتها الشديدة للأدوية.

وتُعدّ هذه الدراسة الممولة من جامعة محمد بن راشد للطب والعلوم الصحية، الأولى من نوعها في دولة الإمارات، حيث أُنجزت الدراسة بالتعاون مع فرق من هيئة الصحة بدبي، ومستشفى راشد بدبي، وميديكلينيك مستشفى المدينة بدبي، ومستشفى الشيخ خليفة العام في أم القيوين، ومدينة الشيخ خليفة الطبية في أبو ظبي، بالإضافة إلى مشاركة زملاء من مؤسسات صحية في ألمانيا بما في ذلك معهد ليبنيز للتكنولوجيا الضوئية وحرم أبحاث InfectoGnostics في جينا بألمانيا. هذا وقد حصلت الدراسة على موافقة مجلس أخلاقيات البحث العلمي في الجامعة ولجان أخلاقيات البحث العلمي في المؤسسات والمراكز المشاركة في الدراسة.

وأثمرت الجهود المشتركة عدداً من النتائج الرئيسية، مثل وجود مجموعة متنوعة من البكتيريا المقاومة للميثيسيلين في دولة الإمارات، وظهور سلالات غير معروفة من قبل في دول الخليج العربي بما في ذلك السلالات النادرة والسلالات الجديدة منها. كما وجدت الدراسة أن الصورة الجينية لهذه البكتيريا تشير إلى أن إساءة استخدام المضادات الحيوية قد تساهم في تطورها.

وفي هذا السياق، قالت الدكتورة أبيولا سينوك، أستاذ علم الأحياء الدقيقة والأمراض المعدية في جامعة محمد بن راشد للطب والعلوم الصحية والتي قادت هذا البحث: “تلتزم جامعة محمد بن راشد بإجراء أحدث الأبحاث المتقدّمة ذات الكشوفات والنتائج القيّمة بما يتماشى مع مهمتنا المتمثلة في النهوض بالصحة في دولة الإمارات العربية المتحدة والمنطقة، لذلك تشرّفنا بالتعاون مع زملائنا الكرام لإتمام هذه الدراسة الرائدة.”

و أضافت: “لقد خَلُصَ هذا البحث إلى بعض النتائج المحفزة، وأظهر أننا بحاجة إلى اتخاذ خطوات فورية لمنع ظهور سلالات أكثر خطراً أو مقاومة للأدوية، ومع احتفالنا بالأسبوع العالمي للتوعية بالمضادات الحيوية في الفترة من 18 إلى 24 نوفمبر 2020، نتذكر أن المضادات الحيوية ثمينة، ولدينا جميعاً مسؤولية مشتركة في الحفاظ عليها من خلال الاستخدام المسؤول ومواصلة المراقبة للمضادات الحيوية كوسيلة لمكافحة المكورات العنقودية الذهبية المقاومة للميثيسيلين”.

ونشرت الدراسة ونتائجها في مجلة Scientific Reports وهي مجلة علمية رائدة تصدر عن Nature Research.{:}