{:en}Sharjah Department of Government Relations embarks{:}{:ar}”علاقات الشارقة” تبحث تعزيز التعاون الثقافي والاستثماري مع المدن الأفغانية{:} on a new journey of collaboration with Afghan cities

{:en}

  • Afghani delegation arrives in DGR, Sharjah, to discuss cultural and economic cooperation
  • Sheikh Fahim extends Afghanistan’s Consul General an invitation to establish a cultural centre in Sharjah

The Department of Government Relations, DGR – Sharjah has evaluated ways to boost bilateral relations between the emirate and cities of Afghanistan, particularly in cultural and economic sectors.

Sheikh Fahim Al Qasimi, Chairman of DGR Sharjah, received an Afghani delegation, headed by HE Masood Ahmad Azizi, Consul General of the Islamic Republic of Afghanistan in the UAE.

The delegation was offered an overview of the emirate’s long-term and continued efforts to build a knowledge-based society and a diversified economy. The two sides explored opportunities to mutually advance vital economic sectors, by paving the way for entrepreneurs, businesses and institutions in both countries to build qualitative partnerships.Sharjah Department of Government Relations embarks

The delegations also looked at the possibility of furthering the Emirati – Afghani dialogue through cooperation in the sectors of culture and knowledge. A proposal was made to take concrete steps in the direction, starting with the translation of a selection of Emirati books into, Pashto – one of the official languages of Afghanistan, and introducing Arabic readers to Afghan literature. Suggestions to increase bilateral trade through organising meetings between Afghani businesspersons and economic entities in Sharjah, were also put forth.

Sheikh Fahim stressed on the historical ties between Sharjah and Afghanistan in various fields, pointing out that the emirate was keen to partner and work with cities worldwide, especially after the challenges of 2020 had necessitated a paradigm shift in the approach towards international cooperation for development.

He extended an invitation to the Consul General to look into the prospect of establishing an Afghani cultural centre in Sharjah, which would bring the nation’s local art, literature and culture to the residents and visitors of the UAE, and offer them a unique opportunity to learn the Pashto language.

For his part, HE Masood Ahmad Azizi hailed the longstanding friendship between the two nations in various sectors, emphasising Afghanistan’s keenness to boost cultural and economic ties with Sharjah. He also welcomed Sharjah’s offer to establish an Afghani cultural centre in the emirate, noting it would serve as a bridge between the Emirati community and nearly 200,000 Afghans residing in the country.

{:}{:ar} خلال لقاء جمع الشيخ فاهم القاسمي وقنصل أفغانستان في الدولة

بحثت دائرة العلاقات الحكومية في الشارقة آفاق توسيع العلاقات الاستثمارية والعمل الثقافي المشترك بين الإمارة والمدن الأفغانية مع قنصلية جمهورية أفغانستان في الدولة، واستعرضت ركائز جهود التنمية المستدامة التي اتخذتها الشارقة لترسيخ تجربتها في بناء المجتمع على المعرفة ونهج التنويع الاقتصادي.

جاء ذلك خلال اجتماع استقبل فيه الشيخ فاهم القاسمي، رئيس دائرة العلاقات الحكومية في الشارقة، سعادة مسعود أحمد عزيزي، قنصل عام جمهورية أفغانستان في الدولة، في مقر الدائرة بالشارقة، تناولا خلاله ما يجمع الإمارة مع نظيرتها من المدن الأفغانية على مستوى الثقافي والاقتصادي.

وتوقف الجانبان عند الفرص التي تتيحها المؤسسات الرسمية في كل من الشارقة والمدن الأفغانية للنهوض بالقطاعات الاقتصادية الحيوية، وإمكانية تعزيز معرفة رواد الأعمال والشركات والمؤسسات لدى كلا الجانبين لفتح منافذ عمل مشترك جديدة ونوعية.

وأكد الجانبان أن التعاون على مستوى قطاعات المعرفة والثقافة والإبداع يعد ركيزة متينة لمختلف أشكال العمل الثنائي، وأشارا إلى أنه يمكن الانطلاق في خطوات بناءة بدءاً من ترجمة مختارات من الكتب الإماراتية إلى اللغة الأفغانية وبالعكس، وصولاً إلى مضاعفة التبادل التجاري بين الجانبين من خلال تنسيق المزيد من اللقاءات مع الجهات الاقتصادية المعنية في الإمارة.Sharjah Department of Government Relations embarks

وأكد الشيخ فاهم القاسمي، رئيس دائرة العلاقات الحكومية في الشارقة عمق العلاقات الأخوية التي تجمع إمارة الشارقة بالمدن الأفغانية، والتي تعود إلى تاريخ طويل من التعاون المشترك في مختلف المجالات والحقول، لافتاً إلى حرص إمارة الشارقة على التنسيق والتعاون مع مختلف مدن العالم وبشكل خاص بعد التحديات الأخيرة التي شهدها العالم، والتي أثبتت أهمية التعاون الدولي في تحقيق استقرار وتنمية المجتمعات.

ووجه الشيخ فاهم القاسمي دعوة للقنصل الأفغاني لتأسيس معهد ثقافي أفغاني في الشارقة، يتيح الفرصة لتعلم اللغة البشتوية والاطلاع على الثقافة الأفغانية، ورموزها من الفنانين والأدباء، بهدف تبادل التجارب الثفافية، وتوسيع آفاق الحوار الحضاري، باعتبار تعلم اللغات أول جسور التعرف على ثقافات وحضارات الأمم.

من جانبه، ثمن سعادة مسعود أحمد عزيز، قنصل عام جمهورية أفغانستان في الدولة متانة العلاقات القائمة بين جمهورية أفغانستان ودولة الإمارات العربية المتحدة على مختلف الصعد، مؤكداً حرص بلاده على بناء أفضل العلاقات الثقافية والاقتصادية مع الشارقة.

وأشار سعادة القنصل إلى أهمية التبادل الثقافي بين دولة الإمارات وجمهورية أفغانستان وتحديداً في مجال ترجمة الكتب بما يسهم في تعزيز الروابط الثقافية بين البلدين، كما رحب سعادته بدعوة الشارقة لتأسيس معهد ثقافي أفغاني ليكون مركزاً يعزز من تواصل المجتمع الإماراتي مع نحو 200 ألف أفغاني يقيمون على أرض الإمارات.{:}