{:en}Moorfields Eye Hospital Dubai focuses on Women’s Eye heath{:}{:ar}”مستشفى مورفيلدز دبي للعيون” يحثّ النساء على الاهتمام بصحة عيونهنّ{:}  for International Women's Day celebrations

{:en}

Dubai, United Arab Emirates, 11 March 2021: Research indicates that women are at greater risk than men for most eye diseases and leading Opthalmologists at Moorfields Eye Hospital Dubai urge ladies to make eye health a top priority as a key message for International Women’s Day.

Dr. Luisa M. Sastre, Specialist Ophthalmologist in Medical Retina and Cataract Surgery  highlights that blindness or vision impairment can disrupt quality of life, affecting the ability to work, travel, care for one’s family and since women tend to have a higher risk of eye disease than men, regular eye checkups are essential.

According to Dr. Luisa, the most common eye diseases among women includes Dry eye disease (DED), a highly prevalent ocular disorder that predominantly affects women with symptoms of ocular discomfort, dryness, fluctuating vision, and sensitivity to light progressing with age.

She reiterates, “Dry eye disease can occur due to tear film deficiency, increased evaporation of existing tears, or a combination of both.  It can also result from iatrogenic factors such as medication use, contact lens wear, or ocular surgery. Cosmetics (mascara, eye shadow, eyeliner, eyelid creams, glue from eyelash extensions, etc.) contain numerous chemicals that can migrate into the tear film and affect ocular tissues, inducing or exacerbating DED.”

According to Dr. Luisa, Cataracts, a disorder that causes cloudiness in the lens of the eye and leading to reduced vision, is the leading cause of visual impairment worldwide and is strongly correlated with age, affecting women more than men. Despite limitations of access to surgery in many countries, more women have cataract surgery than do men.{:en}Moorfields Eye Hospital Dubai focuses on Women’s Eye heath{:}{:ar}”مستشفى مورفيلدز دبي للعيون” يحثّ النساء على الاهتمام بصحة عيونهنّ{:}

Other common increased risks for women’s eye health include Age-related macular degeneration (AMD) that does damage to the macula which is responsible for clear central vision. Data from several large population-based studies, have suggested that women are at increased risk for AMD compared with men.

Moreover, disorders of the thyroid, including hyperthyroidism, hypothyroidism, goiter, Graves disease, and Hashimoto disease, predominantly affect women Graves ophthalmopathy affects women five times more than men and its associated symptoms, such as bulging eyes (exophthalmos) and ocular discomfort (grittiness, sensitivity, dryness), are common reasons for seeking treatment..

Another leading cause of eye problems is Diabetes. Complications include diabetic retinopathy which is the most common eye problem in diabetics, although other issues are also regularly detected and treated.

With almost one fifth of the UAE population suffering from diabetes, according to figures from the International Diabetes Federation, the need for proper eye care among diabetic patients is a serious and growing concern for doctors at Moorfields Eye Hospital in Dubai

Dr Luisa said, “Diabetic women are also prone to suffering from glaucoma, which causes damage to the optic nerve, resulting in the loss of vision in your peripheral field and can be difficult to detect in the early stages. If untreated, the central vision will also be affected resulting in blindness”.

“They can also develop occlusions of the retinal vessels that will cause impairment of the blood supply and can cause loss of vision, as well as paralysis of the nerves involved in the movement of your eyes. Maintaining near- normal glucose levels and near-normal blood pressure reduces the risk of retinopathy and other eye complications, as well as renal and foot complications, added Dr Luisa.

For women, Eye health is also important during pregnancy when the visual system is affected, with tear film changes, corneal swelling, decreased corneal sensitivity, and myopic shifts. Key ocular issues affecting pregnant women include blurry vision, Dry eye disease, and intolerance to contact lenses.

Finally, Dr. Luisa urges women to have regular eye checkups, at least once a year, to detect eye disorders if any and start treatment to avoid any further damage that can be caused by these disorders.

Moorfields Eye Hospital in Dubai, provides a comprehensive range for eye care services by specialist teams of consultant ophthalmologists, optometrists and orthoptists, for both adults and children, all under one roof in a state-of-the-art facility.

About Moorfields:

Moorfields Eye Hospital Dubai (MEHD) is the first overseas branch of Moorfields Eye Hospital NHS Foundation Trust, the oldest and one of the largest centres for ophthalmic treatment, teaching and research in the world. Located at the Al Razi Medical Complex in Dubai Health Care City, the facility provides day case surgery and outpatient diagnostic and treatment services, for a variety of surgical and non-surgical eye conditions. MEHD will also raise standards for research and teaching in the region. MEHD is owned and managed by the NHS Foundation Trust, and maintains close links with London, to ensure that patients in the GCC receive the best eye care treatment in the world

{:}{:ar}في مواكبة الاحتفالات بيوم المرأة العالمي

دبي ، الإمارات العربية المتحدة 11 مارس 2021: تشير الدراسات الطبية والأبحاث العلمية إلى أنّ النساء أكثر عرضةً للإصابة بأمراض العيون من الرجال، لذلك يحثّ أشهر أطباء العيون في “مستشفى مورفيلدز دبي للعيون” كل امرأة على جعل صحة العين أولويةً قصوى لديها، ضمن التوجهات الأساسية الخاصة بيوم المرأة العالمي.

وفي هذا السياق تشير الدكتورة لويزا م. ساستري، اختصاصية طب وجراحة العيون وعلاج شبكية العين وجراحة إعتام عدسة العين في “مستشفى مورفيلدز دبي للعيون”، إلى أنّ العمى أو ضعف البصر يمكن أن يعطل الحياة اليومية للمرأة، ما يؤثر في قدرتها على العمل والسفر ورعاية الأسرة  بالطبع، مع التذكير بأنّ النساء أكثر عرضةً لمخاطر الإصابة بأمراض العين من الرجال، مشدّدةً على ضرورة إجراء الفحوصات الطبّية بانتظام.

وترى الدكتورة لويزا أنّ أمراض العيون الأكثر شيوعاً بين النساء تشمل جفاف العين (DED)، وهو اضطرابٌ بصريّ منتشر بشكلٍ كبير بين النساء، ويؤثر في الغالب على البصر، مع أعراضٍ عديدة مثل جفاف العين والانزعاج وتشوّش الرؤية والحساسية تجاه الضوء مع التقدّم في العمر.

وتقول: “يمكن لمرض جفاف العين أن يحدث نتيجة نقصٍ في الأغشية المسيلة للدموع، أو ارتفاع نسبة تبخرها، أو السببين معاً، كما يمكن أن ينتج عن عوامل علاجية في الأصل، مثل استخدام بعض أنواع الأدوية، ووضع العدسات اللاصقة، أو عملٍ جراحي سابق في العين. بالإضافة إلى ذلك، فإنّ مستحضرات التجميل، مثل “الماسكارا” وظلال العيون والكحل والكريمات الخاصة لشدّ الجفن واللاصق المستخدم لتثبيت الرموش الاصطناعية وغيرها، تحتوي على مجموعةٍ من المواد الكيميائية التي يمكن أن تنتقل إلى الأغشية المسيلة للدموع وتؤثر على أنسجة العين، ما يؤدي بالتالي إلى تفاقم حالة مرض جفاف العين”.{:en}Moorfields Eye Hospital Dubai focuses on Women’s Eye heath{:}{:ar}”مستشفى مورفيلدز دبي للعيون” يحثّ النساء على الاهتمام بصحة عيونهنّ{:}

وتلفت الدكتورة لويزا إلى أنّ إعتام عدسة العين، وهو اضطرابٌ يتسبب بغشاوةٍ في عدسة العين ويؤدي إلى ضعفٍ في الرؤية، هو السبب الأساسي لضعف البصر في جميع أنحاء العالم، ويرتبط ارتباطاً وثيقاً بالتقدّم في العمر، ويطال بشكلٍ خاص النساء أكثر من الرجال، علماً أنّ عدد النساء اللواتي يخضعن لجراحة إعتام عدسة العين يفوق من عدد الرجال، بالرغم من الإمكانيات الجراحية المحدودة في الكثير من دول العالم.

وثمة عوامل أخرى شائعة تزيد المخاطر الشائعة على صحة عين المرأة، بما فيها الإنتكاسة البقعية المرتبطة بالعمر (AMD) والتي تتسبّب في تلف المنطقة المسؤولة عن وضوح الرؤية. وتشير البيانات التي تضمّنتها دراساتٌ سكانية شاملة، إلى أن النساء أكثر عرضةً لخطر الإصابة بهذه الحالة من الرجال.

بالإضافة إلى ذلك، فإنّ اضطرابات الغدة الدرقية، بما في ذلك فرط أو ضعف نشاطها وتضخمها، ومرض جحوظ العين (Graves disease)، ومرض التهاب الغدة الدرقة المزمن (Hashimoto disease)، تصيب النساء في الغالب بنسبة خمس مرات أكثر من الرجال، وتُعتبر الأعراض المصاحبة لها، مثل جحوظ العين والشعور بالانزعاج فيها، والحساسية والجفاف، من الأسباب الشائعة التي تستدعي الخضوع للعلاج.

وثمة سببٌ أساسيّ آخر لمشاكل العين هو مرض السكري، حيث تشمل مضاعفاته اعتلال الشبكية الذي يُعتبر من أكثر مشاكل العين شيوعاً لدى مرضى السكري، إلى جانب مشاكل أخرى يتمّ اكتشافها وعلاجها بصورةٍ دورية.

يعاني نحو 1/5 من سكان دولة الإمارات العربية المتحدة من مرض السكري، وفقاً لإحصائياتٍ أجراها الاتحاد الدولي للسكري، ما يعني أنّ الاهتمام بعيون مرضى السكري يشكل مصدر متابعة واهتمامٍ متزايد للأطباء في “مستشفى مورفيلدز دبي للعيون”.

تقول الدكتورة لويزا: “المعلوم أنّ النساء المصابات بمرض السكر معرّضات أيضاً للمعاناة من “الجلوكوما” أي ما يُعرف بـ “المياه الزرقاء” في العين، ما يتسبب بتلف العصب البصري ويؤدي إلى انعدام الرؤية في المجال المحيطي، وقد يصعب اكتشاف هذه الحالة في مراحلها المبكرة. أما إذا لم تتم معالجتها، فستتأثر الرؤية المركزية سلباً، ما قد يؤدي إلى الإصابة بالعمى”.

وتضيف: “يمكن لهذه الحالة أن تتطوّر إلى انسدادٍ في الأوعية الشبكية، ما يؤدّي إلى ضعفٍ في تدفّق الدم، ويمكن أن يتسبّب في فقدان الرؤية، بالإضافة إلى شلل الأعصاب المسؤولة عن حركة العينين، ما يعني أنّ الحفاظ على مستويات السكر شبه الطبيعية، والمستوى الطبيعي لضغط الدم يقللان من خطر إصابة الشبكية بأيّ علّة، ويقيان من المضاعفات السلبية الأخرى في العين، وكذلك من مضاعفات السكري على وظائف الكلى والقدمين”.

تُعتبر صحة العين مهمّةً جداً للنساء خلال الحمل أيضاً، حيث يتأثر الجهاز البصري بالتغيّرات البيولوجية في هذه المرحلة، بالإضافة إلى تغيّراتٍ في الأغشية المسيلة للدموع، وتورّم القرنية، وتراجع حساسية القرنية، وقصر النظر. كما تتأثر صحة العينين لدى النساء الحوامل فتصاب بالرؤية الضبابية، وأمراض جفاف العين، وعدم قبول العدسات اللاصقة.

وأخيراً، تحثّ الدكتورة لويزا النساء على إجراء فحوصات العين بصورةٍ دورية، لمرةٍ واحدة على الأقل في السنة، للكشف عن اضطرابات العين- إن وجدت- والمباشرة بالعلاج لتجنّب أيّ ضرر قد تسبّبه هذه الاضطرابات.

يقدّم “مستشفى مورفيلدز دبي للعيون” مجموعةً شاملة من خدمات رعاية العيون على يد فرقٍ طبية متخصصة من استشاريي طب العيون واخصائيي فحص النظروتقويم النظر للبالغين والأطفال، وكل ذلك في منشأةٍ طبية  مجهزة بأحدث التقنيات.

حول “مستشفى مورفيلدز دبي للعيون”:

مستشفى مورفيلدز دبي للعيون هو أول فرع لمستشفى مورفيلدز خارج المملكة المتحدة والذي يعد أحد أقدم وأكبر مراكز علاج أمراض العيون والتعليم والأبحاث في العالم. يوفر ‘مستشفى مورفيلدز دبي للعيون’ الكائن في مبنى الرازي بمدينة دبي الطبية مرافق متكاملة لإجراء عمليات للحالات المرضية اليومية وتشخيص المرضى الخارجيين وتقديم خدمات العلاج، بما في ذلك الحالات الطارئة من أمراض العيون التي تستدعي تدخل جراحي أو خلافه.

يعمل المستشفى على الارتقاء بمستوى المعايير في الأبحاث والتعليم الطبي في المنطقة. تعود ملكية ‘مستشفى مورفيلدز دبي للعيون’ وتشرف على إدارته مؤسسة الصحة الوطنية البريطانية. كما يحافظ المستشفى على اتصال وثيق مع ‘مستشفى مورفيلدز لندن’ لضمان تلقي المرضى في منطقة الخليج لأرقى المستويات العلاجية في العالم.{:}