{:en}let Moorfields Eye Hospital Dubai help your children{:}{:ar}نصيحة لكل أمّ بالاهتمام بصحة عيون أطفالها{:} see you more clearly

{:en}

This Mother’s Day, let Moorfields Eye Hospital Dubai help your children see you more clearly

 Vision plays a critical role in your child’s development and yet some eye conditions show no signs or symptoms. For Mother’s Day, Moorfields Eye Hospital Dubai highlights the importance of having your child’s eyes examined regularly as most vision issues can be treated easily if the problem is detected early on.

According to Dr. Darakhshanda Khurram, Consultant Paediatric Ophthalmologist and Strabismologist at Moorfields Eye Hospital Dubai, vision problems can affect physical, cognitive and social progress of a child and early detection of vision problems and management is crucial in ensuring your child reaches their potential by developing the vision needed for them to learn.

Dr Khurram recommends to mothers that the first eye evaluation should be the ‘red reflex test’ at birth. This is carried out by a post-natal health professional before the baby is discharged from the hospital.  This test looks for congenital issues with the structure of the eye, congenital cataracts, very high refractive errors or retinal lesions.

Mothers are intuitive and if they come across any irregularities in their child’s vision, an eye examination is important especially at the age of six months to assess if their eyes are focusing and following adequately and rule out any squints/misalignment of the eyes or any eye disease. If there is a family history of high glasses prescriptions, squints, lazy eyes or congenital eye disease, then monitor the child annually.نصيحة لكل أمّ بالاهتمام بصحة عيون أطفالها

The most ideal age for a checkup is between 3 and 4 years of age when a child is old enough to achieve good subjective responses and can accurately name pictures. It is also young enough that if any visual issues are found they can be treated within the sensitive period of your child’s visual development.

Visual issues not picked up early can have a lifelong impact on a person’s vision and have consequences such as the limitation of some career paths or restrictions in driving.  The pre-school checks carried out at the hospital are enjoyable for children as orthoptists are dedicated to making your child feel relaxed and happy during assessment.

Signs of vision problems include poor focusing, visual tracking, constant eye rubbing, light sensitivity, misaligned eyes, persistently red eyes, watery eyes and white pupillary reflex.

Other signs to look out for in older children include squeezing eyes, difficulty reading/slow reading, misaligned eyes (this could be constant or intermittently seen), short attention span, behavioral issues, holding books/ipads close to their face, sitting close to the TV or unable to see objects in distance or white board in school.

Dr Khurram reiterates to mums that regular tests ensure your child is well equipped to learn successfully. These tests are advised before they start schooling as most school activities are vision based and uncorrected vision problems can lead to reduced class participation and can negatively affect your child’s educational performance.

From adult to paediatric, simple to complex treatments, Moorfields Eye Hospital Dubai offers a comprehensive range of eye care services provided by specialist teams of Consultant Ophthalmologists, Optometrists and Orthoptists, all under one roof in a state-of-the-art facility.

About Moorfields:

Moorfields Eye Hospital Dubai (MEHD) is the first overseas branch of Moorfields Eye Hospital NHS Foundation Trust, the oldest and one of the largest centres for ophthalmic treatment, teaching and research in the world. Located at the Al Razi Medical Complex in Dubai Health Care City, the facility provides day case surgery and outpatient diagnostic and treatment services, for a variety of surgical and non-surgical eye conditions. MEHD will also raise standards for research and teaching in the region. MEHD is owned and managed by the NHS Foundation Trust, and maintains close links with London, to ensure that patients in the GCC receive the best eye care treatment in the world.

{:}{:ar}”مستشفى مورفيلدز دبي للعيون” ينصح كل أمّ بالاهتمام بصحة عيون أطفالها

احتفالاً بعيد الأم

يشكّل النظر نعمةً لا تُقدّر بثمن للإنسان، ويلعب دوراً أساسياً في مراحل نموّ الأطفال يكون له انعكاسٌ إيجابي أو سلبي، وخصوصاً عند ظهور أيّ أعراضٍ أو مؤشرات على وجود بعض المشاكل في العين.
ولمناسبة عيد الأم، يتقدّم “مستشفى مورفيلدز دبي للعيون” بالتهنئة من كل أمّ، ويسلّط الضوء على ضرورة فحص عيون الأطفال بصورةٍ منتظمة، مع الإشارة إلى أنه يمكن علاج غالبية مشاكل الرؤية بكل سهولة، إذا تم اكتشافها مبكراً.

استناداً إلى الدكتورة داراكشاندا خورام، استشارية طب عيون الأطفال واختصاصية الحَوَل في “مستشفى مورفيلدز دبي للعيون”، يمكن لمشاكل الرؤية أن تؤثر سلباً على النموّ الجسدي للطفل، وكذلك على نفسيته وقدراته المعرفية والاجتماعية، مع التأكيد على أنّ الاكتشاف المبكر لمشاكل الرؤية والتعامل معها بالشكل المناسب وعلاجها كما ينبغي، يُعتبر أمراً بالغ الأهمية لضمان سلامة النظر عند طفلك في مرحلة النمو، مع التذكير بأهمية الرؤية السليمة عند الأطفال خلال التعلّم.

وتذكّر الدكتورة خورام جميع الأمهات بأنّ أول تقييم لسلامة عيون الطفل يكون بإجراء “اختبار انعكاس اللون الأحمر” عند ولادته، والذي يجريه اختصاصيّ صحة ما بعد الولادة، قبل مغادرة الأمّ وطفلها المستشفى، إذ يكشف هذا الاختبار عن وجود مشاكل خلقية في بنية العين، أو إعتام خلقي في عدسة العين، أو مشاكل حادة في انعكاس الضوء، أو آفاتٍ في الشبكية.

تمتلك الأمهات حسّ رعاية الأطفال وصحتهم وسلامة نظرهم بالفطرة، فإذا لاحظهن وجود أيّ مشكلة في النظر عند أطفالهنّ، ينبغي إجراء فحص عيونٍ لهم، وخصوصاً في عمر الستة أشهر، لتقييم ما إذا كانت قدرة عيونهم على التركيز سليمةً، وإذا كانوا يتابعون حركة الأشياء بصورةٍ صحيحة، والتأكد من عدم وجود أيّ انحرافات أو اختلال في النظر، أو أيّ مشكلة في العين. وفي حال وجود سجّلٍ لأمراض أو مشاكل العين في تاريخ العائلة، أو حول أو كسل أو أمراض خلقية في العيني بين أفرادها، من الضروري مراجعة طبيب عيون الأطفال سنوياً.

المرحلة العمرية المثالية لإجراء فحص العيون للأطفال هي بين 3 و 4 سنوات، حيث يكون الطفل كبيراً بما يكفي ليستجيب بشكلٍ جيّد مع ما يطلبه منه الطبيب، وقادراً على تسمية الصور بالشكل الصحيح، كما يكون صغيراً بما يكفي لعلاج أيّ مشكلة في بصره خلال هذه المرحلة الحساسة لنموّ الطفل وصحة نظره.نصيحة لكل أمّ بالاهتمام بصحة عيون أطفالها

من المهم معرفة أنّ مشاكل النظر والرؤية التي لا يتمّ اكتشافها مبكراً تؤثّر على صحة النظر عند المرء لمدى العمر، وتكون لها عواقب مزعجة، مثل تعطيل بعض القدرات الوظيفية أو قيادة السيارة. فحوصات النظر التي تُجرى للطفل في المستشفى، قبل التحاقه بالمدرسة، تُعتبر ممتعةً له، حيث يبذل اختصاصيو تقويم النظر كلّ ما في وسعهم لجعل الطفل يشعر بالراحة والسعادة خلال الكشف عليه.

الأعراض التي تشير إلى وجود مشاكل في الرؤية تشمل ضعف التركيز والتتبع البصري، الفرك المتواصل للعين، الحساسية تجاه الضوء، انحراف العيون واحمرارها بشكلٍ مستمر، العيون الدامعة، ورؤية ما يشبه البقع البيضاء.

ومن المؤشرات الأخرى التي يجب ملاحظتها عند الأطفال الأكبر سناً: انضغاط العينين، صعوبة أو بطء القراءة، انحراف العينين (بشكلٍ ثابت أو متقطع)، قصر مدى الانتباه، مشاكل سلوكية، تقريب الكتاب أو الجهاز اللوحي إلى الوجه، الجلوس قريباً من التلفزيون، وعدم القدرة على رؤية الأشياء أو اللوح الأبيض في المدرسة بوضوح من مسافةٍ بعيدة.

وتكرر الدكتور خورام تذكير كلّ أمّ بأنّ الفحوصات الطبية المنتظمة تضمن سلامة طفلها ونموّه واستعداده الجيّد للتعلم والنجاح، وتنصح بإجراء هذه الفحوصات قبل بدء العام الدراسي، لأنّ غالبية الأنشطة المدرسية تعتمد على الرؤية التي يمكن للمشاكل فيها أن تؤدي إلى تراجع مشاركة الطفل فيها، كما في الأنشطة الصفّيّة، وقد تؤثر سلباً على أدائه التعليمي.

يقدّم “مستشفى مورفيلدز دبي للعيون” مجموعةً واسعة من خدمات العناية بالعيون للبالغين والأطفال، ويوفّر العلاجات البسيطة والمعقدة لها على يد متخصصين من استشاريي طب العيون وتصحيح وتقويم البصر، ضمن منشأةٍ طبية حديثة.

حول “مستشفى مورفيلدز دبي للعيون”:

مستشفى مورفيلدز دبي للعيون هو أول فرع لمستشفى مورفيلدز خارج المملكة المتحدة والذي يعد أحد أقدم وأكبر مراكز علاج أمراض العيون والتعليم والأبحاث في العالم. يوفر ‘مستشفى مورفيلدز دبي للعيون’ الكائن في مبنى الرازي بمدينة دبي الطبية مرافق متكاملة لإجراء عمليات للحالات المرضية اليومية وتشخيص المرضى الخارجيين وتقديم خدمات العلاج، بما في ذلك الحالات الطارئة من أمراض العيون التي تستدعي تدخل جراحي أو خلافه.

يعمل المستشفى على الارتقاء بمستوى المعايير في الأبحاث والتعليم الطبي في المنطقة. تعود ملكية ‘مستشفى مورفيلدز دبي للعيون’ وتشرف على إدارته مؤسسة الصحة الوطنية البريطانية. كما يحافظ المستشفى على اتصال وثيق مع ‘مستشفى مورفيلدز لندن’ لضمان تلقي المرضى في منطقة الخليج لأرقى المستويات العلاجية في العالم.{:}