{:en}COVID-19 Vaccines and Screening Mammograms Results{:}{:ar}لقاح كورونا وتورم العقدة الليمفاوية.. “علامة” تقلق النساء{:}

{:en}

COVID-19 Vaccines and Screening Mammograms Results                

  • Women should not panic if inflamed armpit lymph nodes appear

after the COVID 19 vaccine, experts say.

 COVID-19 vaccines are known to trigger a strong immune response against the COVID-19 virus. Often people feel swollen or tender lymph nodes within the armpit area post covid vaccination. This is usually a very good sign that the immune response is as expected and that the body’s immune system has the appropriate response against the virus. But what happens if you have a mammogram scheduled right after your COVID-19 vaccine?

Dr. Taghreed Almahmeed, Consultant Breast Surgeon sheds light on potential misleading mammogram results post COVID-19 vaccination. This has been published in recent international publications such as the American Journal of Roentgenology and Journal of the American College of Radiology.

These journals amongst others have published that women may develop swollen lymph nodes in those who took the COVID-19 vaccine and can be identified on mammograms 1 to 6 weeks after the vaccine has been taken. A mammogram is an X-ray picture of the breast and two views are taken of each breast. Mammograms are crucial for breast cancer screening and sometimes breast cancer can present just as a swollen lymph node. Therefore, COVID-19 vaccination history should be considered before interpreting these mammogram findings.

I have seen many female patients coming in worried with pain and light swelling in the under arm post the Covid 19 vaccination. The same symptoms can be found in breast cancer, so naturally the patients were very worried. However, after taking a full history, and carrying out the appropriate investigations and proceeding with the follow up in 2 to 3 months, the results were back to normal. We fully encourage people to get vaccinated and incase they experience the below symptoms they should not panic but rather visit a doctor to ensue everything is ok.” – Dr. Taghreed Almahmeed Consultant Breast Surgeon at Al Zahra Hospital Dubai.{:en}COVID-19 Vaccines and Screening Mammograms Results{:}{:ar}لقاح كورونا وتورم العقدة الليمفاوية.. “علامة” تقلق النساء{:}

The Centers for Disease Control and prevention (CDC) guidelines recommend a new management approach for choosing the right time to schedule mammograms. Although mammograms are very important and in many cases should not be delayed, if there is no known risk or concern of breast cancer, it is recommended that patients should postpone their mammograms for 6 weeks after the 2nd dose of the COVID-19 vaccine or schedule the mammogram before the COVID-19 vaccination. If lymph nodes are swollen on mammogram it is advisable to have an ultrasound 2 to 3 months later to make sure that the lymph node swelling is going away

Al Zahra Hospital Dubai

Al Zahra Hospital Dubai – is a leading healthcare provider in the UAE and a milestone in the country’s healthcare sector, with the brand braking ground in 1975, as the first private healthcare provider. The hospital is located in Dubai, on Sheikh Zayed Road, Al Barsha, catering to local and international patients through over 250 Doctors and more than 40 medical specialties. Accredited by the Joint Commission International, the hospital holds various distinguished credentials, with centers of excellence in Orthopedics & Sports Medicine, Minimally Invasive Gynecological Surgery, Heart Attack Center and more.

Dedicated to delivering world class healthcare, the hospital is a leader in implementing technological advancements and medical practices, housing the region’s first advanced 3Teasla MRI & the first private Hyperbaric Oxygenation Chamber. In 2016, Al Zahra Hospital Dubai was the first hospital to introduce water birthing to Dubai.

In 2020, the hospital received two JCI accreditations for the Breast Cancer and Heart Attack centers.

Some of the most sought-after services at Al Zahra Hospital Dubai include- Cardiology, Oncology, Orthopedics & Sports Medicine, Spine Surgery, Joint Replacement, Interventional Medicine, Maternity, Pediatrics, General Surgery, Internal Medicine & more.

{:}{:ar}حسب الخبراء، يجب ألا تصاب النساء بالذعر  من تضخم الغدد الليمفاوية فى الإبط بعد تلقي لقاح كورونا

المعروف أن لقاح كورونا يؤدي إلى استجابة مناعية قوية ضد فيروس كوفيد 19. قد لوحظت شكوى عند بعض النساء حول العالم يعانين من أثر جانبي لتلقي لقاح كورونا، من خلال وجود تضخم في الغدد الليمفاوية بمنطقة الإبط بعد أخذهن اللقاح، وهذا يعتبر علامة جيدة جدًا كرد فعل مناعي طبيعي من الجهاز المناعي للجسم، إذ أن لديه الاستجابة المناسبة ضد الفيروس. ولكن السؤال، هل يجب أن تغيري موعد صورة الثدي الشعاعية «الماموجرام» المجدولة مباشرة بعد موعد اللقاح؟

وحول هذا التساؤل تقول الدكتورة تغريد المحميد، استشاري جراحة الثدي في مستشفى الزهراء بدبي: “إنه من المحتمل أن نحصل على نتائج  مضللت لأشعة الثدي المسحية «الماموجرام» بعد التطعيم. وقد تم بالفعل نشر هذه النتائج الحديثة في مجلات طبية عالمية مثل المجلة الأمريكية لعلم الأورام ومجلة الكلية الأمريكية للتصوير الشعاعي.”

نشرت هذه المجلات من بين أمور أخرى أن النساء قد يصبن بتضخم في الغدد الليمفاوية بمنطقة الإبط بعد أخذ لقاح كورونا وتظهر في صورة أشعة الثدي المسحية «الماموجرام» من أسبوع حتى  6 أسابيع من أخذ لقاح. «الماموجرام» هي صورة الثدي بالأشعة ويتم التقاط صورتين لكل ثدي. وتعتبر أمرًا ضروريًا لفحص سرطان الثدي ، وفي بعض الأحيان يمكن أن يظهر سرطان الثدي كعقدة ليمفاوية متورمة. لذلك ، يجب النظر في تاريخ أخذ اللقاح قبل تفسير التصوير الإشعاعي للثدي.

وتضيف الدكتورة تغريد المحميد، استشاري جراحة الثدي في مستشفى الزهراء بدبي:”لقد رأيت العديد من المريضات يخشين الألم والتورم الخفيف في منطقة الإبط بعد أخذ لقاح كورونا. يمكن العثور على نفس الأعراض في سرطان الثدي، لذلك كان من الطبيعي أن يشعر المرضى بالقلق الشديد. ومع ذلك ، بعد أخذ التاريخ الكامل ، وإجراء التحقيقات المناسبة والمتابعة بعد شهرين الى ثلاثة شهور ، تعود النتائج إلى طبيعتها السليمة. نحن نشجع الناس تمامًا على تلقي اللقاح ، ولا داعي للذعر في حالة تعرضهم لهذه للأعراض الجانبية، بل ندعوهم فقط لزيارة الطبيب للتأكد من أن كل شيء على ما يرام.”{:en}COVID-19 Vaccines and Screening Mammograms Results{:}{:ar}لقاح كورونا وتورم العقدة الليمفاوية.. “علامة” تقلق النساء{:}

توصي إرشادات مركز مكافحة الأمراض والوقاية منها (CDC) باتباع نهج إدارة جديد لاختيار الوقت المناسب لجدولة صورة أشعة الثدي المسحية «الماموجرام». على الرغم من أن التصوير الشعاعي للثدي مهم جدًا ولا ينبغي تأخيره في كثير من الحالات ، إذا لم يكن هناك خطر معروف أو قلق من خطر الإصابة بسرطان الثدي ، فمن المستحسن أن يؤجل المرضى تصوير الثدي بالأشعة السينية لمدة 6 أسابيع بعد الجرعة الثانية من لقاح كورونا أو القيام بالتصوير الشعاعي قبل أخذ اللقاح بنفس الفترة. إذا كانت الغدد الليمفاوية منتفخة في التصوير الشعاعي للثدي ، فمن المستحسن أن يتم إجراء الفحوصات بالموجات فوق الصوتية بعد شهرين إلى ثلاثة أشهر للتأكد من أن تورم العقدة الليمفاوية قد زال بشكل تام.

معلومات للمحرر- مستشفى الزهراء دبي

مستشفى الزهراء دبي هو مزوّد خدمات رعاية صحية رائد في دولة الإمارات العربية المتحدة، ويُعتبر من أبرز المعالم في هذا القطاع داخل الدولة، منذ انطلاقه في العام1975كأول مقدّم خدمات رعاية صحية خاصة. يقع المستشفى في دبي، على شارع الشيخ زايد- البرشاء، وهو يقدّم للمرضى المحليين والوافدين خدماتٍ صحية يوفّرها أكثر من 250 طبياً في أكثر من 40 اختصاصاً طبياً. تدير هذا المستشفى اللجنة المشتركة الدولية، وهو يشتمل على العديد من الخدمات المتميزة التي تقدّمها مراكز متطوّرة في جراحة العظام والطب الرياضي والإجراءات الطبية النسائية الأقل اعتماداً على الجراحة، ومركز أمراض القلب وغيرها الكثير.

يجسّدهذا المستشفى مفهوم تقديم الرعاية الصحية ذات المستوى العالمي، ويُعتبر رائداً في اعتماد أحدث التقنيات والممارسات الطبية، ويشتمل على أول آلة مسح ضوئي متطوّرة في المنطقة من نوع 3Teasla MRI، وأول غرفة للعلاج بالأوكسجين العالي الضغط. كما كان مستشفى الزهراء دبي أول مستشفى يُدخل تقينة الولادة في الماء إلى دبي، في العام 2016.

في العام 2020 حصل المستشفى على شهادتَيْ اعتماد من اللجنة المشتركة الدولية لمركز سرطان الثدي ومركز الأزمات القلبية.

بعض أبرز الخدمات الأكثر توفراً في مستشفى الزهراء دبي تشمل أمراض القلب والأورام وجراحة العظام والطبّ الرياضي وجراحة العمود الفقري واستبدال المفاصل والطب التداخلي وطب الأمومة وطب الأطفال والجراحة العامة والطب الباطني والكثير غير ذلك.{:}