{:en}Farnek’s vertical rooftop garden comes to life{:}{:ar}حديقة فارنك العمودية تبدأ بإنتاج الخضراوات الصالحة للأكل لموظفي الشركة{:}

{:en}

UAE-based FM company Farnek, can now grow over 3,000 edible plants for staff at new accommodation centre, after Dutch specialist installs 200sqm rooftop ‘shade house’ & nursery

Dubai, United Arab Emirates, 7 April 2021: Leading UAE-based smart and green facilities management (FM) company Farnek, in partnership with Dutch green-tech projects specialist developer Urban Ponics, has created a 240sqm vertical rooftop garden at Farnek’s brand new staff accommodation centre in Dubai South – Farnek Village

Farnek arranged for a team of experts from Urban Ponics in the Netherlands to fly into Dubai last week, to set up the rooftop garden nursery and construct the 200sqm ‘shade house’, which provides a blend of shade and light to create suitable conditions for shade-loving plants to thrive.

Urban Ponics together with Farnek’s in-house engineering team, assembled the three-metre high, metal tube framework in less than two weeks. The completed structure is equipped with green shade netting, grow pods, lava buckets, misters, pumps, water tanks, irrigation and drainage pipes.

Markus Oberlin, CEO, Farnek, said: “The rooftop garden will now be able to produce over 3,000 leafy greens such as lettuce, coriander, kale and spinach, as well as tomatoes, cucumbers, eggplants, capsicums and chillis.{:en}Farnek’s vertical rooftop garden comes to life{:}{:ar}حديقة فارنك العمودية تبدأ بإنتاج الخضراوات الصالحة للأكل لموظفي الشركة{:}

“The first harvest should be ready in around six weeks and will be used in our kitchens, promising to be tastier, more nutritious and dare I say, ‘greener’, than ordinary salad plants.”

The produce is being grown using internationally recognised, sustainable methods including the use of vertical farming columns for a “mistponic” application, which is by far, the most sustainable soil-less growing technique, as it uses up to 90% less water than the most efficient conventional hydroponic and aquaponic systems.

Ryan Mitchell, Workers Welfare Manager at Farnek, commented: “Moreover, we recycle the condensate water from the air handling units to provide irrigation (misting water), we even reuse the nutrients washed into the runoff irrigation water.

Inside the shade house there are 40 PODs each two metres high and given their cylindrical design, optimizing vertical space by yielding 80 plants. The 240 sqm area of rooftop, which is the same size as a tennis court, will yield the equivalent of a half-acre of cultivated land, so, a hundred times more efficient than conventional farming.

“That’s one of the main advantages of utilising vertical farming technologies,” added Mitchell. “It’s the massive increase in crop yield per square metre and looking longer term, smart urban farming like this can help to reduce the ‘food desert’ effect in many densely populated areas. In essence any flat rooftop in the UAE is a potential market garden, irrespective of our arid environment.”

The garden even has its own dedicated nursery, where seedlings are grown in reusable plastic trays, which are lined with biodegradable bags, made from recycled potato starch. They are nurtured over a couple of weeks before being transferred into a small outdoor nursery. Once their roots have strengthened, they are ready to be planted in the main shade house.

“We will be able to cut down on the amount of salad plants we normally have delivered reducing our carbon footprint. We can also improve the nutritional content of our daily meals which will improve the overall health and wellbeing of our staff,” added Mitchell.

Finally, food waste collected in the staff kitchens will be sent for onsite composting, which once decomposed, will provide a compost rich in plant nutrients and beneficial organisms. This will be fed into the nursery pots, thus closing the circular economy and starting the whole life cycle over again.

About Farnek:

Farnek is the leading provider of sustainable and technology-driven Facilities Management in the United Arab Emirates. Established in the UAE since 1980, Farnek Services LLC is a Swiss-owned independent total facilities management company.

With a skilled workforce of more than 8,000 employees, Farnek delivers professional Facilities Management and security services across several sectors; Aviation, Hospitality, Banking, Retail, Shopping Malls, Telecom, Residential, Commercial, Infrastructure, Government, Education, Leisure and Entertainment.

About Urban Ponics:

Urban Ponics develops Green-Tech Projects to fight against today’s most pressing Urban challenges, such as lack of nutrition in today’s greens, polluted rivers and lakes, and food waste. We develop, rethink and act upon different projects together with a team of dedicated people and partners that make all this possible.

{:}{:ar} أصبح الآن بإمكان الحديقة العمودية التابعة لشركة فارنك التي تتخذ من الإمارات العربية المتحدة مقراً لها، أن تنتج أكثر من 3000 نبتة من الخضار الورقية الصالحة للأكل لموظفي الشركة القاطنين في المبنى السكني الجديد، بعد أن قامت شركة هولندية متخصصة في تطوير مشاريع التكنولوجيا الخضراء بتركيب ما يشبه “المنزل المظلل” على سطح المبنى السكني بمساحة 200 متر مربع.

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 07 أبريل 2021: قامت شركة “فارنك” لخدمات إدارة المرافق والابتكار والاستدامة في الإمارات بالشراكة مع شركة «أوربان بونيكس» الهولندية المتخصصة في تطوير مشاريع التكنولوجيا الخضراء، ببناء حديقة عمودية تمتد على مساحة 240 متراً مربعاً على سطح المبنى السكني الجديد الخاص بموظفي الشركة «قرية فارنك» في منطقة «دبي الجنوب».

وستستحوذ المساحة الخضراء على نحو 200 متر مربع، لتحول سطح المبنى إلى ما يشبه «منزل مظلل»، يوفر مزيجاً ما بين الظل والضوء، لتهيئة الظروف المناسبة لنمو النباتات التي تعيش في هذه البيئة، وقد قامت شركة فارنك الأسبوع الماضي بترتيب قدوم فريق من خبراء شركة «أوربان بونيكس» الهولندية لنقل هذا المشروع على مراحل من هولندا إلى دبي، حيث ستعمل بالتعاون مع الفريق الهندسي في فارنك، على تجميع إطار الأنبوب المعدني للهيكل الذي يبلغ ارتفاعه 3 أمتار بأقل من أسبوعين، وبالإضافة إلى ذلك، فقد تم تجهيز الهيكل الكامل من الأجزاء الأخرى التي ستدخل في هذا المشروع الحضري، بما في ذلك الشبكات التي تشكل الظل وأحواض النباتات والمضخات وخزانات المياه وأنابيب الري والصرف.{:en}Farnek’s vertical rooftop garden comes to life{:}{:ar}حديقة فارنك العمودية تبدأ بإنتاج الخضراوات الصالحة للأكل لموظفي الشركة{:}

وبهذه المناسبة، قال ماركوس أوبرلين، الرئيس التنفيذي لشركة “فارنك”: “ستنتج الحديقة العمودية الموجودة على سطح المبنى السكني الجديد الخاص بموظفي الشركة، أكثر من 3000 نبتة من الخضار الورقية مثل: الخس واللفت والسبانخ، بالإضافة إلى البندورة والخيار والباذنجان والفليفلة والفلفل الحار، ومن المتوقع أن يتم جني أول محصول في غضون ستة أسابيع تقريباً من عملية زرع البذور، حيث سيتم الاستفادة من المحصول في مطابخ فارنك، ومن المنتظر أن يكون أكثر نظافةً وطعماً وفائدةً من النباتات التي تستخدم عادةً في تحضير السلطات والأطعمة النباتية”.

وأردف أوبرلين قائلاً: “ستتم زراعة هذه الخضروات والنباتات من خلال طرق مستدامة يتم تطبيقها من قبل خبراء دوليين متخصصين في هذا الشأن، مع استخدام مواد محلية، قدر الإمكان، خلال مرحلة البناء، و

تتضمن طرق الزراعة، استخدام أعمدة الزراعة العمودية، والتي تعد إلى حدٍّ بعيد التقنية الأكثر استدامةً في مجال الزراعة، باستخدام أقل كمية من التربة، واستهلاك كميات من المياه أقل بنحو 90% من تلك التي تستهلك عادةً في أنظمة الزراعة المائية التقليدية”.

من جانبه، قال ريان ميتشل، مدير رعاية العمال في شركة “فارنك”: “نعتزم إعادة استخدام المياه المتكثفة الناتجة من وحدات معالجة الهواء لتوفير المياه اللازمة لري النباتات من خلال تقنية “الري بالرذاذ”. إن الميزة الرئيسية لاستخدام تقنيات الزراعة العمودية، هي زيادة غلة المحاصيل ضمن مساحة أصغر، أي أقل من المساحة اللازمة في الزراعة التقليدية”.

وتابع ميتشل قائلاً: “هنالك 40 حوض كبير، يبلغ ارتفاع كل واحدٍ منها متران، وبناءً على التصميم الأسطواني للأعمدة، والاستفادة القصوى من المساحة العمودية، فإنه من المخطط أن ينمو داخل كل حوض 80 نبتة. في ضوء ذلك، يمكن أن يعادل إنتاج المساحة المزروعة على السطح التي تبلغ 200 متر مربع، أي ما يقرب من مساحة ملعب كرة المضرب، إنتاج نصف فدان من الأراضي الزراعية، لذلك فهي أكثر كفاءة بنحو 100 مرة من الزراعة التقليدية”.

وأضاف ميتشل: “تعد هذه إحدى المزايا الرئيسية لاستخدام تقنيات الزراعة العمودية التي ينتج عنها زيادة هائلة في غلة المحاصيل لكل متر مربع بالنظر إلى المدى الطويل، إذ يمكن أن تساعد الزراعة الحضرية الذكية مثل هذه في تقليل تأثير” صحراء الطعام “في العديد من المناطق المكتظة بالسكان، لذا يجب علينا اعتبار أي سطح مسطح في الإمارات العربية المتحدة هو مشروع حديقة سوق محتملة بغض النظر عن بيئتنا الصحراوية القاحلة”.

تحتوي الحديقة أيضًا على مشتل خاص بها، حيث تُزرع الشتلات في صواني بلاستيكية قابلة لإعادة الاستخدام، مبطنة بأكياس قابلة للتحلل الحيوي مصنوعة من نشاء البطاطس المعاد تدويره، يتم تربيتهم على مدار أسبوعين قبل نقلهم إلى حضانة صغيرة في الهواء الطلق، وبمجرد تقوية جذورهم، يصبحون جاهزين للزراعة في المنزل المظلل الرئيسي

وأردف ميتشل قائلاً: “سنكون قادرين على تقليل كمية النباتات في أطباق السلطة التي نقدمها عادةً لتقليل الكربون، كما يمكننا أيضًا تحسين المحتوى الغذائي لوجباتنا اليومية مما سيحسن الصحة العامة والرفاهية لموظفينا”.

أخيرًا، سيتم تحويل نفايات الطعام التي يتم جمعها في مطابخ الموظفين إلى سماد في الموقع، والتي بمجرد تحللها ستوفر سمادًا غنيًا بالمغذيات النباتية والكائنات الحية المفيدة، كما سيتم إدخال هذا السماد في أواني الحضانة، وبالتالي إغلاق الاقتصاد الدائري وبدء دورة الحياة بأكملها مرة أخرى.

نبذة عن فارنك:

تعتبر “فارنك” من الشركات الرائدة في قطاع إدارة المرافق المتكاملة وحلول التكنولوجيا الذكية والاستدامة في دولة الإمارات العربية المتحدة، وهي شركة سويسرية ذات مسؤولية محدودة تأسست عام 1980 في دولة الإمارات.

تتميز الشركة بفريق الإدارة المتميز الذي يعمل وفق منهج احترافي راسخ، ويتجاوز عدد موظفيها اليوم أكثر من 8,000 موظف، وتوفر خدماتها المتميزة في إدارة المرافق في عدة قطاعات بما في ذلك الطيران والضيافة والخدمات المصرفية وتجارة التجزئة ومراكز التسوق والاتصالات والمشاريع السكنية والتجارية والبنية التحتية والقطاعات الحكومية والتعليمية والترفيهية{:}