{:en} Government Measures to Attract Foreign Investment{:}{:ar}التدابير الحكومية لاستقطاب الاستثمارات{:} and Ownership Likely to Drive KSA Property Market in the Long-Term

{:en}

 Government Measures to Attract Foreign Investment and Ownership Likely to Drive KSA Property Market in the Long-Term

JLL Releases Q1 2021 KSA Real Estate Market Performance report

New, relaxed regulations as well as steps taken to attract multinational companies are likely to positively impact demand for commercial office space in the medium-to-long term, according to JLL’s latest KSA Real Estate Market Performance report.

Earlier this year, the Royal Commission for Riyadh announced a target to attract up to 500 multinational companies to set up their regional headquarters in Riyadh over the next 10 years. This is in addition to the new sponsorship system’s announcement, as part of which expatriate workers will be able to have job mobility and the freedom to enter and exit the Kingdom without the need for an employer’s permission.

“Going forward, these initiatives are bound to increase foreign talent, accelerate economic recovery and create more opportunities, setting the Kingdom on a sustainable growth trajectory. We expect to see it positively drive demand in the office sector in the long run,” said Dana Salbak, Head of Research at JLL MENA.

During the first quarter of 2021, the office sector saw the completion of two corporate office projects in Riyadh, increasing the total stock by around 50,000 sq m to 4.4 million sq m of GLA. Meanwhile, Jeddah saw two smaller, new deliveries keeping the stock stable at 1.1 million sq m.{:en} Government Measures to Attract Foreign Investment{:}{:ar}التدابير الحكومية لاستقطاب الاستثمارات{:}

The residential sector witnessed increased demand in the first quarter of the year backed by strong government support. Residential new mortgage loans for individuals registered a recent historical performance, increasing 33,000 contracts in January 2021. The total value of mortgages raised to SAR 16.4 billion, according to the Saudi Arabia Monetary Agency (SAMA). From a supply perspective, the first quarter recorded an increase in construction activity with around 7,700 and 2,000 units handed over in Riyadh and Jeddah, respectively.

Meanwhile, retail rents in Riyadh remained under downward pressure, as average rents for super-regional malls registered annual declines of 9% in Q1 2021. Regional centres dropped at a slower rate of 3% over the same period. Similarly, retail rents in Jeddah recorded an annual decline of 3% for super-regional retail centres and a 1% decrease for regional centres. Significant retail developments are likely to continue offering tenants incentives to maintain occupancies and attract new retailers to add variety and increase footfall.

In the hotel sector, occupancy levels registered 51% in the year to (YT) February 2021, while Average Daily Rates (ADR) declined to reach USD 151 in Riyadh. Similarly, Jeddah saw occupancy rates decrease to register 38%. While ADR remained higher than those in Riyadh, revenue per available room (RevPar) in Jeddah registered substantial declines to reach USD 70 in the YT February 2021.

“The Ministry of Tourism’s recently announced amended regulations to boost tourism accommodation facilities in line with the general strategy to develop national tourism may serve as an opportunity for investors and new market entrants to consider the hospitality sector’s significant potential in Saudi Arabia,” Salbak added.

About JLL

JLL (NYSE: JLL) is a leading professional services firm that specializes in real estate and investment management. JLL shapes the future of real estate for a better world by using the most advanced technology to create rewarding opportunities, amazing spaces and sustainable real estate solutions for our clients, our people and our communities. JLL is a Fortune 500 company with annual revenue of $16.6 billion, operations in over 80 countries and a global workforce of more than 91,000 as of December 31, 2020. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle  Incorporated.

About JLL MEA

Across the Middle East and Africa (MEA) JLL is a leading player in the real estate and hospitality services markets. The firm has worked in 35 countries across the region and employs over 1000 internationally qualified professionals across its offices in Dubai, Abu Dhabi, Riyadh, Jeddah, Al Khobar, Cairo, Casablanca and Johannesburg.

{:}{:ar}بحسب تقرير شركة جيه إل إل:

التدابير الحكومية لاستقطاب الاستثمارات والملكية الأجنبية ستعزز من أداء سوق العقارات السعودي على المدى الطويل

  • جيه إل إل تصدر تقريرها عن أداء سوق العقارات بالمملكة العربية السعودية خلال الربع الأول من عام 2021

أصدرت جيه إل إل، شركة الاستشارات والاستثمارات العقارية الرائدة عالمياً، تقريراً عن أداء سوق العقارات السعودي خلال الربع الأول من 2021، الذي أشارت نتائجه إلى أن اللوائح الميسرة الجديدة والخطوات التي اتخذتها الحكومة لاستقطاب الشركات متعددة الجنسيات ستعزز الطلب على المساحات الإدارية التجارية على المدى المتوسط إلى الطويل.

وكانت الهيئة الملكية للرياض قد أعلنت في مطلع هذا العام عن استهدافها استقطاب ما يصل إلى 500 شركة متعددة الجنسيات لإنشاء مقراتها الإقليمية في الرياض على مدى السنوات العشر المقبلة. وتتزامن هذه الجهود مع إعلان المملكة العربية السعودية عن نظام الكفالة الجديد الذي يسمح للعمالة الوافدة التنقل بين الوظائف والتمتع بحرية مغادرة المملكة والقدوم إليها دون الحاجة للحصول على إذن من صاحب العمل.

وفي تعليقها على التقرير، قالت دانا سلباق، رئيس قسم الأبحاث في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا لدى جيه إل إل: “من المتوقع أن تعمل هذه المبادرات في المستقبل على زيادة استقطاب المواهب الأجنبية، وتسريع الانتعاش الاقتصادي وتوفير المزيد من الفرص، بما يضع المملكة على مسار نمو مستدام، كما نتوقع أن يعزز ذلك الطلب على المساحات الإدارية على المدى الطويل”.

وخلال الربع الأول من عام 2021، شهد قطاع المساحات الإدارية إنجاز مشروعين جديدين في الرياض، مما أضاف نحو 50 ألف متر مربع إلى إجمالي المخزون من المساحات الإدارية ليصل إلى 4.4 مليون متر مربع. بينما شهدت جدة إنجاز مشروعين جديدين أصغر حجماً ليبقى المخزون مستقراً عند 1.1 مليون متر مربع.

كما شهد قطاع الوحدات السكنية زيادة في الطلب خلال الربع الأول من العام الجاري على خلفية الدعم الحكومي القوي، حيث سجلت قروض التمويل العقاري السكنية الجديدة للأفراد أداءً غير مسبوق في الفترة الأخيرة، والتي زادت بمقدار 33 ألف عقد في يناير 2021. وارتفعت القيمة الإجمالية للقروض العقارية إلى 16.4 مليار ريال سعودي، ذلك وفقاً للبيانات الصادرة عن مؤسسة النقد العربي السعودي. ومن منظور المعروض، سجل الربع الأول من العام زيادة في نشاط البناء حيث تم تسليم حوالي 7700 وحدة في الرياض وألفي وحدة في جدة.{:en} Government Measures to Attract Foreign Investment{:}{:ar}التدابير الحكومية لاستقطاب الاستثمارات{:}

ولا تزال إيجارات منافذ التجزئة في الرياض تواجه تحديات كبيرة، حيث سجل متوسط أسعار الإيجارات في مراكز التسوق الإقليمية الكبرى تراجعاً سنوياً بنسبة 9٪ خلال الربع الأول من عام 2021، بينما تراجعت أسعار الإيجارات في مراكز التسوق الإقليمية بمعدل أبطأ بنسبة 3٪ خلال نفس الفترة. وبالمثل، انخفضت أسعار إيجار منافذ التجزئة في جدة بنسبة 3٪ لمراكز التسوق الإقليمية الكبرى و1٪ لمراكز التسوق الإقليمية مقارنةً بالعام الماضي. ومن المرجح أيضاً أن تستمر المشاريع الكبيرة في تقديم حوافز للمستأجرين للحفاظ على مستوى الإشغال وجذب تجار التجزئة الجدد لإضافة التنوع وزيادة معدلات الإقبال.

وعلى صعيد قطاع الفنادق، وصل معدل الإشغال بالرياض في الفترة من بداية عام 2021 حتى شهر فبراير إلى 51٪، بينما انخفض متوسط أسعار الغرف اليومية إلى 151 دولار. وبالمثل، تراجع معدل الإشغال في جدة ليصل إلى 38٪، في حين ظل متوسط أسعار الغرف اليومية أعلى منه في الرياض، ولكن سجلت إيرادات الغرف المتاحة في جدة انخفاضاً كبيراً لتصل إلى 70 دولاراً في الفترة من بداية عام 2021 حتى شهر فبراير.

وأضافت سلباق: “يأتي الإعلان الصادر مؤخراً عن وزارة السياحة حول اللوائح الجديدة المعدلة ليعزز أداء مرافق القطاع الفندقي وبما يتماشى مع الاستراتيجية العامة لتطوير السياحة الوطنية، وقد يكون هذا بمثابة فرصة للمستثمرين والوافدين الجدد إلى السوق للنظر في الإمكانات الكبيرة لقطاع الضيافة في المملكة”.

للتعرف على مزيد من المعلومات حول قطاعات المساحات التجارية والوحدات السكنية ومنافذ التجزئة والفنادق في المملكة العربية السعودية، يرجى الاطلاع على التقرير المرفق.

نبذة عن جيه إل إل

تعتبر شركة جيه إل إل (المدرجة في بورصة نيويورك تحت الرمز: JLL) شركة رائدة في الخدمات المهنية وهي متخصصة في إدارة العقارات والاستثمارات. وتتمثل رؤية الشركة في تكوين صورة جديدة لعالم العقارات باستخدام أحدث التقنيات من أجل توفير فرص مثمرة وعقارات متميزة وحلول عقارية مستدامة تُمكن الجميع من تحقيق طموحاتهم. وتهدف جيه إل إل من خلال ذلك إلى بناء غدٍ أفضل لعملاء والشعوب والمجتمعات. وتعتبر شركة جيه إل إل واحدة من الشركات المدرجة في قائمة فورتشن لأفضل 500 شركة بحجم إيرادات سنوية بلغ 16.6 مليار دولار في عام 2020، وتعمل في أكثر من 80 دولة، ويعمل بها ما يقرب من 91 ألف موظف حول العالم كما ورد في 31 ديسمبر 2020. و”جيه إل إل” هو الاسم التجاري والعلامة التجارية المسجلة لشركة جونز لانج لاسال إنكوربوريتد.

نبذة عن جيه إل إل الشرق الأوسط وأفريقيا

تعتبر جيه إل إل واحدة من أبرز الشركات العاملة والرائدة في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا في سوق العقارات وسوق خدمات الضيافة. وتزاول الشركة أعمالها في 35 دولة في المنطقة ويعمل لديها أكثر من ألف موظف من المهنيين المؤهلين دولياً في مكاتبها في دبي وأبوظبي والرياض وجدة والخبر والقاهرة والدار البيضاء وجوهانسبرج. www.jll-mena.com.{:}