{:en}Al Quoz enriches creativity and art scene{:}{:ar}”القوز” تُثري ساحة الإبداع والفنّ بنماذج إبداعية لامعة{:} with bright creative models

{:en}

Al Quoz enriches creativity and art scene with bright creative models

Al Quoz in Dubai embraces creative talents from different cultures and nationalities, who have transformed this area into a hub for culture and art with their achievements, each in their field of specialisation and creativity.

Stemming from its role as a supporter of the creative community in the emirate, Dubai Culture and Arts Authority (Dubai Culture) is keen on highlighting the creativity, innovation and distinction among society members. The Authority also seeks to inspire creatives to take practical steps towards the future and record achievements through which they could contribute to enriching the creative scene in emirate.

Youbetterfly… a unique shopping experience

In November 2018, Salem BinGhalaita (Owner) and Ali Khalifeh (Managing Partner) opened Youbetterfly in Al Quoz to sell sports shoes. Reflecting upon these beginnings, they commented: “We wanted to create a unique retail shopping experience that directly connected to the urban culture, which is why we chose a warehouse and turned it into a sneaker store. Our goal was to create a community of our own, so we built a small basketball court and a hall for people hang out in without having to buy any of our products. Today, our warehouse has become a popular destination for people in Dubai.”{:en}Al Quoz enriches creativity and art scene{:}{:ar}”القوز” تُثري ساحة الإبداع والفنّ بنماذج إبداعية لامعة{:}

They stressed that the boom of creative businesses in Al Quoz allowed them to expand and open another branch at Dar Wasl Shopping Centre as well as a store in Abu Dhabi, noting that the initiative to transform Al Quoz into a creative area will help highlight and enhance their experience. They continued: “Our experience is different and cannot be replicated in a mall. Because of our focus on organic growth, we had a hard time attracting customers at first and had to work hard to establish our name, brand and store as a destination. Through Al Quoz Creative Zone, we expect more momentum and visitors to discover this area.”

They stressed that Expo 2020 will also reflect positively on businesses in the region, as the exhibition and Al Quoz Creative Zone share a creative approach to future ideas.

For the Love of Bread… healthy eating patterns

Inspired by the diversity, innovation and originality that characterises Dubai, Rami Badawi founded ‘For the Love of Bread’ bakery in Al Quoz to offer alternatives to those who prefer a healthier lifestyle constituting bread made using natural yeast. Regarding his choice of Al Quoz as the headquarters of the bakery, Badawi said: “The main advantage of Al Quoz is its easy accessibility from Abu Dhabi and various areas in Dubai as well as its affordable rents.”

Badawi aspires for the bakery to become a preferred brand, offering high-quality bread to the largest possible number of people at reasonable prices, and he sees Al Quoz as a means to achieving this goal. He added: “As Dubai and the UAE look towards building a more sustainable economy, I think more entrepreneurs will be looking to establish their businesses in Al Quoz for the same reasons that motivated us to do so.”

Badawi believes that the Dubai Creative Economy Strategy will contribute to creating a larger customer base for the bakery, whom he hopes would use the bakery’s website in multiple ways, saying: “Currently, regulations in place prevent us from using our production space for retail. We think it would be a great addition to the area if people could come in, see how our bread is made, and enjoy the innovative dishes that can be created with it.”

Creative Economy Platform

The Al Quoz Creative Zone development project aims to transform the district into a platform for the creative economy, a preferred destination in Dubai, and a dynamic space for living, working, entertainment and education. The zone will progress upon what has been accomplished in Al Quoz to date and will add a special splendour and identity to the thriving cultural and creative scene in the emirate. It will also play a vital role in increasing the momentum of the public’s visit to companies working in the regional creative industries, attracting more companies and creative entrepreneurs.

{:}{:ar}“القوز” تُثري ساحة الإبداع والفنّ بنماذج إبداعية لامعة

تحتضن منطقة القوز في دبي مبدعين من مختلف الثقافات والجنسيات، يساهمون يومياً في كتابة قصص نجاح حولت هذه المنطقة إلى مركز للفنون بما أضافوه من إنجازات، كلٌّ في مجال تخصصه، وما غرسوه في أرضها من إبداعات حصدوا، وما زالوا يحصدون، ثمارها يانعةً.

وانطلاقاً من دروها كداعم للمجتمع الإبداعي في الإمارة، تحرص هيئة الثقافة والفنون في دبي “دبي للثقافة” على رواية بعض تلك القصص من أجل تعزيز مفاهيم الإبداع والابتكار والتميُّز بين أفراد المجتمع وإلهام الطامحين لاتخاذ خطوات عملية نحو المستقبل وتحقيق إنجازات يساهمون عبرها في إثراء ساحة الإبداع في الإمارة.

“يو بترفلاي”.. تجربة تسوق فريدة

في نوفمبر 2018 افتتح سالم بن غليطة (مالك) وعلي خليفة (شريك) متجر “Youbetterfly” في القوز لبيع الأحذية الرياضية. وعن تلك البدايات يقولان: “أردنا إنشاء تجربة تسوق مختلفة للبيع بالتجزئة، شيء فريد من نوعه ومرتبط مباشرة بثقافة الشارع، ولهذا السبب اخترنا مستودعاً وقمنا بتحويله إلى متجر للأحذية الرياضية. كان هدفنا هو إنشاء مجتمعنا الخاص، لذلك قمنا ببناء ملعب كرة سلة صغير، وصالة بحيث يتمكن الناس من القدوم وقضاء الوقت دون الحاجة إلى شراء أي من منتجاتنا. واليوم أصبح مستودعنا وجهةً يقصدها الناس في دبي”.

وأشار بن غليطة وخليفة إلى أن ازدهار الأعمال الإبداعية في منطقة القوز سمح لهما بالتوسع وفتح فرع امتياز آخر في مبنى دار وصل للتسوق، ومتجر في أبو ظبي، منوّهين إلى أن مبادرة تحويل القوز إلى منطقة إبداعية، ستساعد في تسليط الضوء على تجربتهما وتعزيزها. وقالا: “تجربتنا مختلفة، ولا يمكن تكرارها في مركز تجاري. نظراً لتركيزنا على النمو العضوي، واجهنا صعوبة في استقطاب العملاء في البداية، وكان علينا العمل بجد لتأسيس اسمنا وعلامتنا التجارية ومتجرنا كوجهة. ومن خلال مبادرة القوز الإبداعية، نتوقع زخماً أكبر وأن يكتشف المزيد من الزوار والأشخاص هذه المنطقة”.

وأكدا على أن إكسبو 2020 سينعكس إيجاباً أيضاً على الأعمال في المنطقة، إذ إن المعرض والقوز الإبداعية يشتركان في تناولهما للأفكار المستقبلية بطريقة إبداعية.

For the love of bread“.. أنماط التغذية الصحية

واستلهاماً من التنوع والابتكار والأصالة التي تتميز بها دبي، افتتح رامي بدوي مخبز “For the love of bread” في منطقة القوز ليقدم إلى الذين يفضلون الأنماط الصحية في التغذية، خبزاً صحياً يتم صنعه باستخدام الخميرة الطبيعية. وعن اختيار المنطقة كمقر للمخبز، يقول بدوي: “الميزة الرئيسية التي تتمتع بها القوز هي سهولة الوصول إليها من مختلف مناطق دبي، وكذلك أبوظبي؛ إضافةً إلى الإيجارات ميسورة التكلفة في المنطقة”.

ويطمح بدوي أن يصبح المخبز علامة تجارية مفضلة في فئة المخابز، وتقديم خبز عالي الجودة لأكبر عدد ممكن من الناس بأسعار مناسبة، ويرى أن منطقة القوز وسيلة لتحقيق هذا الهدف. ويقول: “بينما تتطلع دبي والإمارات العربية المتحدة نحو بناء اقتصاد أكثر استدامة، أعتقد أن المزيد من رواد الأعمال سيتطلعون إلى تأسيس أعمالهم في منطقة القوز للأسباب نفسها التي حفزتنا على فعل ذلك”.

ويعتقد بدوي أن استراتيجية دبي للاقتصاد الإبداعي ستسهم في إنشاء قاعدة عملاء أكبر للمخبز، آملاً أن يتمكن من استخدام موقع المخبز بطرق متعددة. ويوضح: “في الوقت الحالي، لا تسمح لنا اللوائح باستخدام مساحة الإنتاج الخاصة بنا للبيع بالتجزئة. ونعتقد أنه سيكون إضافة رائعة للمنطقة إذا تمكّن الناس من القدوم، ورؤية كيفية صنع خبزنا، والاستمتاع بالأطباق المبتكرة التي يمكن تحضيرها منه”.

منصة الاقتصاد الإبداعي

يهدف مشروع تطوير منطقة القوز الإبداعية لتحويل المنطقة إلى منصة للاقتصاد الإبداعي ووجهة مفضلة في دبي وفضاءً ديناميكياً للعيش والعمل والترفيه والتعليم. وستشكل القوز الإبداعية إضافةً إلى ما تم إنجازه في منطقة القوز حتى الآن، وستضفي رونقاً وهويةً خاصة إلى المشهد الثقافي والإبداعي المزدهر في الإمارة. كما ستلعب دوراً حيوياً في زيادة زخم زيارة الجمهور إلى الشركات العاملة في مجال الصناعات الإبداعية في المنطقة، وجذب مزيد من الشركات ورواد الأعمال المبدعين.{:}