{:en}TOD’S GROUP PRESENTS{:}{:ar}ترميم أقسام الهيبوجيا HYPOGEA في الكولوسيوم COLOSSEUM{:}

{:en}

TOD’S GROUP PRESENTS

THE RESTORATION OF THE COLOSSEUM’S HYPOGEA

Rome, June 25th, 2021 – Tod’s Group is proud to have participated in the restoration of the Colosseum, giving this internationally renowned monument back to the world, an iconic symbol of both Roman and Italian history. The end of the second phase of the project celebrates the history of this iconic landmark and the symbolic message of trust in its repair.

The restoration of the Colosseum is an initiative that was developed by the Commissioner of the Archaeological area of Rome and Ostia Antica in agreement with Rome’s Archaeological Heritage Department. The project was then executed thanks to the support of the  Tod’s Group.

The second phase of the project, which began in December 2018 under the supervision of the new autonomous institute Parco Archeologico del Colosseo, has focused on the Colosseum’s hypogea, a monument within the monument, corresponding to the portion of the amphitheatre which lies below the arena and that  in ancient times was invisible to the spectators. The restoration saw the involvement of more than 80 people, including archaeologists, restorers, architects, engineers, surveyors and construction workers.{:en}TOD’S GROUP PRESENTS{:}{:ar}ترميم أقسام الهيبوجيا HYPOGEA في الكولوسيوم COLOSSEUM{:}

At the end of the works, a 160 metre long walkway was installed in the Colosseum, opening up to visitors an area of the monument that had never been accessible before.

After 781 days from the opening of the construction site and more than 55,700 hours of work, the restoration activities have brought back a total area of 15,000 m2 to its former glory.

This second installment consolidates Tod’s Group’s commitment to this World Heritage site – a commitment that was established with the Group’s support of the restoration of the external façade of the Colosseum, which was completed in 2016.

The project will continue with the restoration of the building’s galleries of the Colosseum’s second order, and with the overall optimisation of the technical implementation. Finally, the service centre will be relocated and moved in the outer area of the Colosseum, allowing visitors to access it in a more comfortable manner.

THE RESTORATION OF THE COLOSSEUM

PHASES OF THE PROJECT

  • 2011: Tod’s announces its support to the restoration of the Colosseum
  • 2013: Beginning of the first phase of the restoration project, which was carried out on the Northern and Southern façades of the Colosseum, totaling a surface area of approximately 13,300 m2
  • 2016: Conclusion of the first phase of the project
  • 2018: Beginning of the second phase, which was conducted in the hypogea of the Colosseum
  • 2021: Tod’s Group announces the end of the second phase of the restoration project

THE HYPOGEA

The Colosseum’s hypogea extend for about half a hectare and are surrounded by a perimeter wall and 14 partitions that identify a network of corridors. The central corridor housed the machines and equipment necessary for the

performance of the shows. Until 523 AD, the year in which record indicates the last show, spectators could not enter the hypogea and access was possible through 4 underground galleries.

Spectators could not gaze at the hypogea, as this area was used as a backstage for the grandiose shows that took place

in the arena until 523 AD, the date in which records indicate the last show.

The Colosseum, which could accommodate between 50,000 and 75,000 spectators, was equipped with a series of technological devices used for the appearance of men, animals and stage equipment on the arena. Among the devices dating back to the Flavian age, it is still possible to see the sequences of elevators housed in the corridors of the underground area. They are respectively 24 mobile platforms and 28 wooden elevators containing cages raised by winches.

THE RESTORATION IN NUMBERS

15,000 m2 total surface area restored, including:

4000 m2

in travertine,

peperino and tuff

2.000 m2

rubble stone fill protection

6.300 m2

in brick

700 m2

Opus spicatum paving

1.000 m2

in plaster

1.500 m2

Opus signinum paving

The restoration project started in December 2018 and ended after 781 days of work, including the necessary interruption due to the global pandemic. The total hours of work among workers and restorers were 55,723, equal to about 28 years of work of a single person. The construction site activities involved three work teams: the Works Management Group, the Test Commission and the Company, for a total of 81 people, including:

  • 45 restorers
  • 14 archaeologists
  • 13 construction workers
  • 4 engineers
  • 3 architects
  • 2 surveyors

PARCO ARCHEOLOGICO DEL COLOSSEO

Director: Alfonsina Russo

Archaeologist responsible for the Colosseum: Dr. Federica Rinaldi Technical manager of the Colosseum: Arch. Barbara Nazzaro

Official archaeologist: Dr. Elisa Cella

Official restorer: Dr. Angelica Pujia

Budget Office: Ms. Sandra Massimiani, Ms. Roberto Di Francesco

WORKING GROUP II INSTALMENT

RUP: Rossella Rea (until January 2020); Martina Almonte

Works Manager: Barbara Nazzaro

Works Management Office: for the MIC. Maria Bartoli, Elisa Cella, Simona Morretta, Angelica Pujia and external collaborators  Arch. Fabio Fumagalli, Ing. Stefano Podesta, Dr. Heinze Beste, Geom. Pietro Piazzolla

The testing commission: Arch.Valentina Milano, Dr. Luciana Festa, Dr. Federica Rinaldi

The COBAR company in Ati with SAC spa, in particular Michele Chimienti and Rosario Savastano

The archaeologists: Elisabetta Cori, Alessandro Delfino, Daniele Nepi, Dario Rose, Nicoletta Saviane

The surveyors: Francesco Laddaga and Emiliano Tondi of the Poleis company

{:}{:ar}مجموعة تودز TOD’S تقدّم

ترميم أقسام الهيبوجيا HYPOGEA في الكولوسيوم COLOSSEUM

تفخر مجموعة تودز Tod’s بالمشاركة في ترميم الكولوسيوم Colosseum، الأمر الذي أعاد هذا النصب التذكاري المشهور على الصعيد العالمي ليصبح مجددا محّط أنظار العالم، رمز يتجلّى فيه التاريخ الروماني والإيطالي بأبهى صور. تحتفي نهاية المرحلة الثانية من ترميم هذا المشروع وتؤكد تاريخ هذا المعلم الأيقوني كما وتقدّم رسالة عنوانها الثقّة في إصلاحه.

ترميم الكولوسيوم Colosseum هو مبادرة تم تطويرها من قبل مفوض المنطقة الأثرية في روما وأوستيا أنتيكا Ostia Antica بالاتفاق مع إدارة التراث الأثري في روما. ولقد تمّ تنفيذ المشروع هذا بفضل دعم مجموعة تودز Tod’s.

ركّزت المرحلة الثانية من المشروع، التي بدأت في ديسمبر من العام 2018 تحت إشراف المعهد المستقل الجديد Parco Archeologico del Colosseo، على منطقة الهيبوجيا في الكولوسيوم Colosseum، التي تُعتبر بحدّ ذاتها نصباً تذكارياً داخل الموقع، والذي يتوافق مع جزء المدرج الواقع أسفل الساحة والذي كان غير مرئي من قبل المشاهدين في العصور القديمة. شهدت عمليّة الترميم هذه وعَمل عليها أكثر من 80 شخصًا، بما في ذلك علماء الآثار والمرممون والمهندسون المعماريون والمهندسون والمسّاحون وعمّال البناء.

عندما شارفت الاعمال على نهايتها، تمّ تركيب ممر بطول 160 مترًا في الكولوسيوم، مما فتح المجال أمام الزائرين لمنطقة من النصب لم يكن من الممكن الوصول إليها ومشاهدتها بهذه الطريقة من قبل.

بعد 781 يومًا من بدء ورشة الترميم والبناء وأكثر من 55,700  ساعة عمل، أعادت أعمال الترميم مساحة إجمالية تُقدّر بـ15,000  متر مربع إلى سابق مجدها.

يُعزز هذا الجزء الثاني من الترميم التزام مجموعة تودز Tod’s بموقع التراث العالمي هذا – التزام تم إنشاؤه بدعم من المجموعة لترميم الواجهة الخارجية للكولوسيوم، والتي تم إنجاز العمل فيها في العام 2016.

سيستمر المشروع في ترميم ردهات المبنى galleries من الطابق الثاني للكولوسيوم، ومع التحّسين الشامل للتنفيذ الفنيّ. أخيرًا، سيتم تغيير مكان مركز الخدمة ونقله الى المنطقة الخارجية من الكولوسيوم، مما يسمح للزوار بالوصول إليه بطريقة مريحة وأكثر سهولة.

ترميم الكولوسيوم

مراحل المشروع

  • : 2011 تودز Tod’s تتعهد وتعلن عن دعمها لترميم الكولوسيوم
  • : 2013 بدء المرحلة الأولى من مشروع الترميم الذي تم تنفيذه على الواجهات الشمالية والجنوبية من الكولوسيوم بمساحة إجمالية تبلغ حوالي 13,300 متر مربع.
  • : 2016 انجاز مرحلة الترميم الأولى للمشروع
  • : 2018 انطلاق المرحلة الثانية، والتي خُصصت لمنطقة الهيبوجيا في الكولوسيوم
  • 2021: مجموعة تودز Tod’s Group تُعلن عن اتمام المرحلة الثانية من مشروع ترميم الكولوسيوم

الهيبوجيا

تمتد منطقة الهيبوجيا، وهي المنطقة السفليّة من الكولوسيوم، لنحو نصف هكتار يحيط بها ويحدّدها جدار و14 قسمًا لرسم شبكة من الممرات. يضم الممر المركزي الآلات والمعدات اللازمة لأداء العروض. حتى العام 523 بعد الميلاد، العام الذي يُشير الى تسجيل العرض الأخير، لم يكن باستطاعة المتفرجين الدخول إلى الهيبوجيا وكان الوصول اليها ممكنًا فقط من خلال 4 ردهات تحت الأرض.

لم يتمكن المتفرجون من مشاهدة منطقة الهيبوجيا، والتي كان يتمّ استخدامها كمنطقة خلفية وكواليس للعروض الفخمة التي بقيت تقام في الحلبة حتى العام 523م، وهو التاريخ الذي تشير فيه السجلات على أنه العرض الأخير.

تمّ تجهيز الكولوسيوم، الذي يمكن أن يستوعب ما بين 50,000  و75,000  متفرج، بسلسلة من التجهيزات التقنّية التي كانت تُستخدم لوصول وظهور الرجال والحيوانات ومعدات المسرح على الحلبة. بعض هذه التجهيزات يعود تاريخها إلى العصر الفلافي، كما ويمكن رؤية تسلسل المصاعد الموجودة في ممرات المنطقة تحت الأرض. هم على التوالي 24 منصّة متحركة و28 مصعدًا خشبيًا تحتوي على أقفاص يتم رفعها بواسطة رافعات.

الترميم المنجز بالأرقام

تمّ ترميم15,000  متر مربع  من المساحة الإجمالية، بما في ذلك:

1.000متر مربع

من الجبس

1.500 متر مربع

الرصف بطريقة الأوبوس سينينوم
6.300 متر مربع

من حجر القرميد

700 متر مربع

رصف بطريقة الأوبوس سبيكاتوم
4000 متر مربع

من الحجر الكلسي (الترافرتين)،

والبيبرينو الحجر البركاني

2.000 متر مربع

تدعيم حماية حجار الأنقاض

بدأ مشروع الترميم في ديسمبر 2018 وانتهى بعد 781 يومًا من العمل، بما في ذلك الانقطاع المفروض بسبب الوباء العالمي. بلغ مجموع ساعات العمل بين العمال والمرممين 55723 ساعة، أي ما يعادل حوالي 28 سنة من عمل شخص واحد. تضمنت أنشطة موقع البناء ثلاث فرق عمل: مجموعة إدارة الأعمال، ولجنة الاختبار، والشركة، مما يشكّل مجموع 81 شخصًا، بما في ذلك:

  • 45 مرمم
  • 14 عالم اثار
  • 13 عامل بناء
  • 4 مهندسين
  • 3 معماريين
  • 2 من المساحين

حديقة الكولوسيوم الأثرية PARCO ARCHEOLOGICO DEL COLOSSEO

المديرة المسؤولة: ألفونسينا روسو Alfonsina Russo

عالمة آثار مسؤولة عن الكولوسيوم: الدكتورة فيديريكا رينالدي Dr. Federica Rinaldi

المدير الفني للكولوسيوم: المهندسة المعمارية باربرا نازارو Barbara Nazzaro

عالمة الآثار الرسميّة: الدكتورة إليسا سيلا Elisa Cella

المرمم الرسميّ: الدكتورة أنجليكا بوجيا Angelica Pujia

مكتب الميزانية: السيدة ساندرا ماسيمياني Sandra Massimiani، السيد روبرتو دي فرانشيسكو Roberto Di Francesco

مجموعة العمل الثانية التركيب

RUP: روسيلا ريا Rossella Rea  (حتى يناير 2020)؛ مارتينا ألمونتي Martina Almonte

مديرة الأشغال: باربرا نازارو Barbara Nazzaro

مكتب إدارة الأعمال: من قبل MIC. ماريا بارتولي Maria Bartoli، إليسا سيلا Elisa Cella، سيمونا موريتا Simona Morretta، أنجليكا بوجيا Angelica Pujia  والمتعاونون الخارجيون المهندس المعماري فابيو فوماغالي Fabio Fumagalli ، المهندس ستيفانو بوديستا Pietro Piazzolla، دكتور هاينز بيست Heinze Beste، علم الهندسة بيترو بيازولا Pietro Piazzolla

لجنة الاختبار: المهندسة المعمارية فالنتينا ميلانValentina Milano ، الدكتورة لوسيانا فيستاLuciana Festa ، الدكتورة فيديريكا رينالدي Federica Rinaldi

شركة كوبارCOBAR  في Ati معSAC spa ، ولا سيما ميشيل شيمينتي Michele Chimienti وروزاريو سافاستانRosario Savastano

علماء الآثار: إليزابيتا كوري Elisabetta Cori، أليساندرو دلفينو Alessandro Delfino، دانييل نيبي Daniele Nepi، داريو روزDario Rose، نيكوليتا سافيان Nicoletta Saviane

المسّاحون: فرانشيسكو لاداغا Francesco Laddaga وإميليانو توندي Emiliano Tondi من شركة Poleis{:}