{:en}Guinea, Togo Join as Shareholders in Africa Finance Corporation{:}{:ar}غينيا وتوغو تنضمان كمساهمين إلى مؤسسة التمويل الأفريقيّة{:}

{:en}LAGOS, Nigeria–(BUSINESS WIRE/AETOSWire)— Africa Finance Corporation, the leading infrastructure solutions provider in Africa, has onboarded the Central Bank of Guinea and the Togolese Republic as its newest shareholders, cementing AFC’s pan-African representation.

One of AFC’s first Member States in 2008, the Corporation has invested approximately US$300 million to spur employment opportunities and sustainable economic development from Guinea’s vast mineral resources. Developments co-financed by AFC include the high-grade bauxite Alufer Mine in 2017, which marked one of the largest foreign investments in the west African country since the 2014 Ebola crisis, at US$205 million.

{:en}Guinea, Togo Join as Shareholders in Africa Finance Corporation{:}{:ar}غينيا وتوغو تنضمان كمساهمين إلى مؤسسة التمويل الأفريقيّة{:}

“Africa Finance Corporation’s infrastructure investment has contributed enormously to our country’s economic development, and we look forward to enhanced engagement and partnership,” said Dr Louncény Nabe, Governor of the Central Bank of Guinea. “This investment demonstrates our commitment and trust in AFC as a pan-African institution with a proven track record of delivering transformative infrastructure projects on the continent.”

Since Togo became a member of AFC in 2018, the Corporation has led a EUR30 million investment in the Kekeli Efficient Power project, the country’s first gas-fired combined cycle power plant, which will generate enough power to meet 35% of Togo’s energy needs. The Corporation has also invested US$150 million in creating value chains for Togo’s food processing, textiles, pharmaceuticals, automotive and recycling industries as co-developer of the recently inaugurated Plateforme Industrielle d’Adétikope (PIA) project with the ARISE Integrated Industrial Platform. Through this first of its kind ecosystem project, expanding from raw material sourcing to manufacturing and exporting value-added products, the Togo Special Economic Zone is expected to generate US$750 million in additional GDP, US$1billion in boosted exports, and create 35,000 jobs.

“AFC has been a critical development partner in supporting key sectors of our economy including power, transport and logistics,” Minister of Finance, Mr Sani Yaya, said. “Becoming a shareholder in AFC is a natural next step to further strengthen the partnership that exists between Togo and the Corporation.”

As shareholders, Togo and Guinea stand to benefit from increased investment from AFC along with a share of the Corporation’s superior risk-adjusted returns and competitive dividend payouts. For AFC, the new investments will strengthen the Corporation’s funding leverage in the international capital markets, translating to increased investments in the countries and the rest of the continent.

Samaila Zubairu, AFC President & CEO, commented: “We are pleased to welcome the Republic of Guinea and Togolese Republic as shareholders in Africa Finance Corporation. In addition to current projects, we are expanding our footprint in both countries with an active pipeline of projects in natural resources, renewable energy, transport and logistics. These equity investments in AFC help facilitate our operations as we partner with African governments to deliver the critical infrastructure required for resilient economic recovery post-COVID.”

About AFC
AFC was established in 2007 to be the catalyst for private sector-led infrastructure investment across Africa. It is the second highest investment grade rated multilateral financial institution in Africa. AFC’s approach combines specialist industry expertise with a focus on financial and technical advisory, project structuring, project development and risk capital to address Africa’s infrastructure development needs and drive sustainable economic growth. AFC invests in high-quality infrastructure assets that provide essential services in the core sectors of power, natural resources, heavy industry, transport, and telecommunications. To date, the Corporation has invested over US$8.7 billion in projects in 35 countries across Africa. www.africafc.org

*Source: AETOSWire{:}{:ar}

لاغوس، نيجيريا-(بزنيس واير/ “ايتوس واير”): قامت مؤسسة التمويل الأفريقيّة، المزوّدة الرائدة لحلول البنية التحتية في أفريقيا، بضم البنك المركزي في غينيا وجمهورية توغو إلى فريقها كأحدث مساهمين لديها، مما ساهم في تعزيز تمثيل مؤسسة التمويل الأفريقية في عموم أفريقيا.

باعتبارها إحدى الدول الأعضاء الأولى في مؤسسة التمويل الأفريقيّة في عام 2008، استثمرت المؤسسة حوالى 300 مليون دولار أمريكي لتحفيز فرص العمل والتنمية الاقتصادية المستدامة انطلاقاً من الموارد المعدنية الهائلة في غينيا. وتشمل مشاريع التطور التي شاركت في تمويلها مؤسسة التمويل الأفريقيّة، منجم البوكسيت “ألوفير” عالي الجودة في عام 2017، والذي يمثل أحد أهم الاستثمارات الأجنبية في دولة غرب أفريقية منذ اندلاع أزمة إيبولا في عام 2014 وتبلغ قيمته 205 مليون دولار.

{:en}Guinea, Togo Join as Shareholders in Africa Finance Corporation{:}{:ar}غينيا وتوغو تنضمان كمساهمين إلى مؤسسة التمويل الأفريقيّة{:}

وقال الدكتور لونسيني نابي، حاكم البنك المركزي في غينيا في هذا الصدد: “ساهم الاستثمار في البنية التحتية الذي قامت به مؤسسة التمويل الأفريقية بشكل كبير في التنمية الاقتصادية لبلادنا، ونتطلع إلى تعزيز مشاركتنا وشراكتنا معها”. وأضاف: “يسلط هذا الاستثمار الضوء على التزامنا وثقتنا في مؤسسة التمويل الأفريقية كونها مؤسسة تمثّل عموم أفريقيا وتتمتع بسجل حافل في تقديم مشاريع البنية التحتية التحويلية إلى القارة”.

منذ أن أصبحت توغو عضواً في مؤسسة التمويل الأفريقيّة في عام 2018، تولت المؤسسة قيادة استثمار بقيمة 30 مليون يورو في مشروع “كيكيلي إيفيشنت باور”، وهي المحطة الأولى في البلاد لتوليد الطاقة ذات الدورة المركبة التي تعمل بالغاز، ومن شأنها توليد طاقة كافية لتلبية 35 في المائة من احتياجات الطاقة في توغو. كونها الشركة المشاركة في تطوير مشروع “بلاتفورم أندوستريال داديتيكوب” (“بيه آي إيه”) الذي تم افتتاحه مؤخراً مع منصة “أرايز” الصناعية المتكاملة، وضعت الشركة أيضاً استثماراً بقيمة 150 مليون دولار لإنشاء سلاسل قيمة لقطاعات صناعة الأغذية والمنسوجات والمستحضرات الداوئية والسيارات وإعادة التدوير في توغو. من خلال مشروع المنظومة هذا الأول من نوعه، والذي يمتد من مصادر المواد الخام إلى تصنيع وتصدير المنتجات ذات القيمة المضافة، من المتوقع أن تنتج منطقة توغو الاقتصادية الخاصة 750 مليون دولار من الناتج المحلي الإجمالي الإضافي، ومليار دولار من الصادرات المعززة، وأن تخلق 35 ألف فرصة عمل.

ومن جهته، قال وزير المالية السيد ساني يايا: “لطالما كانت مؤسسة التمويل الأفريقية شريكاً هاماً في تطوير ودعم القطاعات الرئيسية لاقتصادنا التي تشمل الطاقة والنقل والخدمات اللوجستية”. وأضاف: “أن نصبح مساهمين في مؤسسة التمويل الأفريقية فهذا يعكس خطوة طبيعية إلى الأمام من شأنها تعزيز الشراكة القائمة بين توغو والمؤسسة”.

ومن المتوقع أن تستفيد توغو وغينيا، كونهما من المساهمين، من زيادة الاستثمارات التي تقوم بها مؤسسة التمويل الأفريقية، ومن حصة من عائدات الشركة المرتفعة المعدلة حسب المخاطر ومن توزيع الأرباح الإضافية التنافسية. بالنسبة إلى مؤسسة التمويل الأفريقية، ستعزز الاستثمارات الجديدة قوة تمويل المؤسسة في أسواق رأس المال الدولية، لتسهم بالتالي في زيادة الاستثمارات في البلدان وبقية دول القارة.

وقال سمايلا زوبيرو، الرئيس والرئيس التنفيذي لمؤسسة التمويل الأفريقية في معرض تعليقه على الأمر: “يسعدنا أن نرحب بجمهورية غينيا وتوغو كمساهمين جدد في مؤسسة التمويل الأفريقية. بالإضافة إلى المشاريع الحالية، نقوم بتوسيع بصمتنا في البلدين عبر إطلاق مجموعة نشطة من المشاريع في الموارد الطبيعية والطاقة المتجددة والنقل والخدمات اللوجستية. تساعد استثمارات رؤوس الأموال هذه في مؤسسة التمويل الأفريقية على تسهيل عملياتنا فيما نتعاون مع الحكومات الأفريقية لتقديم البنية التحتية الحيوية اللازمة لتحقيق الانتعاش الاقتصادي المرن في مرحلة ما بعد ’كوفيد-19‘”.

لمحة عن مؤسسة التمويل الأفريقية

تأسَّست مؤسسة التمويل الأفريقية في عام 2007 لتكون حافزاً للاستثمار في البنية التحتية بقيادة القطاع الخاص في جميع أنحاء أفريقيا، وهي ثاني أكبر مؤسسة تمويل متعددة الأطراف للاستثمار في أفريقيا. ويجمع نهج مؤسسة التمويل الأفريقية بين الخبرة المتخصصة في القطاعات والتركيز على الاستشارات المالية والتقنية، وهيكلة المشاريع، وتطوير المشاريع، ورأس المال المخاطر لتلبية احتياجات تطوير البنية التحتية في أفريقيا ودفع عجلة النمو الاقتصادي المستدام. وتستثمر مؤسسة التمويل الأفريقية في أصول البنية التحتية العالية الجودة التي توفر الخدمات الأساسية في قطاعات البنية التحتية الأساسية للطاقة والموارد الطبيعية والصناعات الثقيلة والنقل والاتصالات. وقد استثمرت المؤسسة حتى الآن أكثر من 8.7 مليار دولار أمريكي في مشاريع في 35 دولة في جميع أنحاء أفريقيا. www.africafc.org.

المصدر: “ايتوس واير”

{:}