{:en}8 in 10 UAE Professionals Have Positive Outlook Towards the Upcoming Year,{:}{:ar}8 من 10 مهنيين في الإمارات متفائلون تجاه العام المقبل،{:} Shows Bayt.com & YouGov Survey

{:en}

8 in 10 UAE Professionals Have Positive Outlook Towards the Upcoming Year, Shows Bayt.com & YouGov Survey

Finding a new job (59%) and learning new skills (50%) are the top 2 career goals of UAE respondents for the coming year

UAE, 11 July 2021: Bayt.com, the Middle East’s #1 job site, has recently conducted a new survey with YouGov, global online market research company, to uncover the career and personal aspirations of UAE professionals, and to tackle their general perceptions and attitudes towards their jobs and overall work environment.

Interestingly, the survey entitled ‘Career Aspirations in the MENA’ has revealed that 8 in 10 professionals (80%) in the UAE have a positive outlook for the upcoming year. Additionally, the UAE emerged as the most preferred country (15%) for relocation purposes.

No Limits for Career Ambitions

In the UAE, 71% reported setting future professional goals for themselves, which included finding a new job (59%), learning new skills (50%) and getting a higher salary (47%).

With career development in mind, around 6 in 10 respondents (57%) believe they deserve to work in a higher-level position, and almost half the respondents (45%) are willing to move to another department or area of expertise to develop their skillsets and further their professional careers.

In addition, 47% of UAE respondents state they are willing to move into a different industry altogether to broaden their professional expertise.{:en}8 in 10 UAE Professionals Have Positive Outlook Towards the Upcoming Year,{:}{:ar}8 من 10 مهنيين في الإمارات متفائلون تجاه العام المقبل،{:}

What Drives the Ideal Job

The top three factors that were seen as important in an ideal job for UAE professionals were salary and benefits (78%), opportunities for career growth (62%) and job security (37%).

Interestingly, respondents are much more likely to prefer being an employee (45%) rather than owning a business (29%).

The reported reasons for seeking employment in the UAE are marked by the desire to consistently learn and gain experience, as indicated by 66% of respondents. This was followed by being financially independent (54%), making money (53%), and feeling useful to society (37%).

Ola Haddad, Director of Human Resources at Bayt.com says: “It is exciting to observe that the majority of respondents to the Career Aspirations survey are optimistic about the coming year. This encouraging outlook will reflect positively on the region’s hiring activity and the individual career progression. Bayt.com works with employers across the UAE who rely on our technologies and data to master their talent management practices – and knowledge of employee aspirations and satisfaction will help enhance the hiring and job seeking processes even more.”

Motivation Levels at Work

When it came to motivation levels in the workplace, around 6 in 10 respondents (57%) reported feeling motivated at work. Only 18% reported not being motivated, while the remainder were neutral.

Possibly connected to motivation at work, the prevalence of mentors and role models featured highly in the findings, with almost half the respondents (49%) reporting that they have either a mentor or role model in their careers.

Though respondents revealed a positive indication of their motivation in the workplace, 56% reported that higher salaries and perks/benefits would increase motivation at work, this is followed by better work-life balance (50%) and an opportunity to express creativity/ showcase skills (41%).

Future Personal Ambitions

Overwhelmingly, the top personal goal for next year was reported to be saving more money, according to over 7 in 10 respondents (71%). Other prominent goals included buying property (43%), spending more time with family (36%) and exercising more (23%).

Furthermore, 37% of respondents preferred to retire after the age of 60 and 23% chose retirement before 50, indicating that more professionals desire to stay in the workforce for a longer period of time.

“The Career Aspirations survey aims to better understand the challenges and aspirations of MENA professionals. It covers aspects such as perceptions and attitudes towards current job, career aspirations, barriers to career growth, in addition to overall work environment and personal aspirations and concerns,” said Zafar Shah, Research Director, Data Services at YouGov.

Data for the Bayt.com ‘Career Aspirations in the MENA’ survey was collected online from May 31 to June 10, 2021. The results are based on a sample of 1,549 respondents from the following countries: UAE, KSA, Kuwait, Qatar, Oman, Bahrain, Lebanon, Syria, Jordan, Egypt, Morocco, Algeria, Tunisia, and others.

About Bayt.com

Bayt.com is the leading job site in the Gulf and Middle East, connecting job seekers with employers looking to hire. Every day, thousands of new job vacancies are listed on the award-winning platform from the region’s top employers. The portal is used by over 40,000 global employers and has a database of over 41,000,000 professionals

{:}{:ar}8 من 10 مهنيين في الإمارات متفائلون تجاه العام المقبل، بحسب استبيان بيت.كوم ويوجوف

 الحصول على وظيفة جديدة (59٪) وتعلم مهارات جديدة (50٪) من أهم الأهداف المهنية التي يسعى لها الأشخاص خلال العام المقبل

قام بيت.كوم، أكبر موقع للوظائف في الشرق الأوسط، بإجراء استبيان جديد بالتعاون مع يوجوف، المنظمة الرائدة المتخصصة بأبحاث السوق، بهدف الكشف عن التطلعات الشخصية والمهنية للأشخاص في الإمارات، وفهم تصوراتهم تجاه وظائفهم وبيئة العمل بشكل عام.

ومن المثير للانتباه، كشف الاستبيان بعنوان “تطلعات المهنيين في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا” أن 8 من 10 مهنيين (80٪) في الدولة لديهم توقعات إيجابية تجاه العام المقبل. وإلى جانب ذلك، برزت الإمارات كأفضل دولة يرغب المهنيون في المنطقة الانتقال إليها للعمل (15٪).

طموحات مهنية غير محدودة

أشار 71٪ من المهنيين في الدولة إلى أنهم قاموا بتحديد عدة أهداف مهنية لأنفسهم، حيث برزت أهمها العثور على وظيفة جديدة (59٪)، وتعلم مهارات جديدة (50٪)، والحصول على راتب أعلى (47٪).

وعلى صعيد التطور الوظيفي، يعتقد حوالي 6 من 10 مشاركين (57٪) بأنهم مؤهلون لشغل مناصب وظيفية أعلى، فيما قال حوالي النصف (45٪) أنهم على استعداد للانتقال إلى قسم أو مجال خبرة آخر لتعزيز مسيرتهم المهنية.

وعلى صعيد آخر، صرح 47٪ من المهنيين في الدولة أنهم على استعداد للانتقال إلى قطاع وظيفي مختلف تماماً لتحقيق أهدافهم.{:en}8 in 10 UAE Professionals Have Positive Outlook Towards the Upcoming Year,{:}{:ar}8 من 10 مهنيين في الإمارات متفائلون تجاه العام المقبل،{:}

خصائص الوظيفة المثالية

برز الراتب والمزايا (78٪)، وفرص النمو الوظيفي (62٪)، والأمن الوظيفي (37٪) كأهم 3 سمات للوظيفة المثالية بحسب المهنيين في الإمارات.

ومن المثير للاهتمام أن المشاركين في الاستبيان يفضلون العمل لدى شركة (45٪) على العمل لحسابهم الخاص (29٪).

من ناحية أخرى، تمثلت الأمور التي تدفع المهنيين للبحث عن عمل في الدولة، في الرغبة في التعلم المستمر واكتساب الخبرة (بحسب 66٪ من المشاركين)، تليها الرغبة في تحقيق الاستقلال المادي (54٪)، وكسب المال (53٪)، والتأثير بشكل إيجابي على المجتمع (37٪).

وتعليقاً على الاستبيان، قالت عُلا حداد، المديرة الإدارية للموارد البشرية في بيت.كوم: “من المثير للاهتمام ان غالبية المشاركين في استبيان تطلعات المهنيين أظهروا تفاؤلهم تجاه العام المقبل، ومن المحتمل أن ينعكس هذا الشعور إيجاباً على عمليات التوظيف والتقدم الوظيفي للأفراد في المنطقة. ويتعاون بيت.كوم بشكل وثيق مع أصحاب العمل في الإمارات، والذين يعتمدون على التقنيات والبيانات التي نوفرها لتعزيز عملية التوظيف في شركتهم، حيث أن التعرف على توقعات المهنيين ومستويات رضاهم سيساعد في تحسين عمليات التوظيف والبحث عن الوظائف.”

مستويات التحفيز في مكان العمل

فيما يتعلق بمستويات التحفيز، أفاد حوالي 6 من 10 مشاركين (57٪) بأنهم يشعرون بالتحفيز في العمل، في حين أفاد 18٪ فقط أن مكان العمل لا يحفزهم على الإطلاق، بينما كان بقية المشاركين محايدين بخصوص ذلك.

ويرتبط توفر المرشدين والموجّهين بتعزيز مستويات التحفيز في العمل، الأمر الذي انعكس بشكل واضح في النتائج، حيث أفاد حوالي نصف المشاركين (49٪) بأن لديهم إما مرشد أو شخص يحتذون به في حياتهم المهنية.

وعندما سُئلوا عن العوامل التي قد تزيد من مستويات تحفيزهم في مكان العمل، اختار 56٪ من المشاركين في الإمارات الراتب العالي والمزايا، يليه التوازن الأفضل بين الحياة المهنية والشخصية (50٪)، وتوفر الفرص للتعبير عن قدراتهم الابداعية (41٪).

الطموحات الشخصية المستقبلية

تمثلت أهم الأهداف الشخصية للمهنيين خلال العام المقبل في ادخار المزيد من الأموال (71٪)، وشراء عقار (43٪)، وتمضية المزيد من الوقت مع العائلة (36٪)، وممارسة الرياضة بشكل أكبر (23٪).

وعلى صعيد آخر، قال 37٪ من المشاركين أنهم يفضلون التقاعد بعد سن الـ60، بينما يفضل 23٪ منهم التقاعد قبل بلوغ سن الخمسين، ما يشير إلى أن غالبية المهنيين يفضلون البقاء لوقت أطول في سوق العمل.

ومن جهته، قال ظافر شاه، مدير الأبحاث في يوجوف: “يهدف استبيان تطلعات المهنيين إلى اكتشاف التحديات التي يواجهها المهنيون في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا وتطلعاتهم المستقبلية. ويشمل عدة جوانب مثل التصورات والمواقف تجاه الوظيفة الحالية، والطموحات المهنية، والعوائق التي تحول دون النمو الوظيفي، وبيئة العمل العامة، إلى جانب التطلعات والاهتمامات الشخصية.”

تم جمع بيانات استبيان تطلعات المهنيين في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، عبر الانترنت خلال الفترة الممتدة ما بين 31 مايو وحتى 10 يونيو 2021، بمشاركة 1549 شخصاً من الإمارات، والسعودية، والكويت، وقطر، وعُمان، والبحرين، ولبنان، وسوريا، والأردن، ومصر، والمغرب، والجزائر، وتونس، وغيرها.

نبذة عن بيت.كوم:

بيت.كوم هو أكبر موقع للوظائف في منطقة الخليج والشرق الأوسط، حيث يضم أكثر من 40,000 شركة وما يزيد عن 41,000,000 باحث عن عمل من كافة قطاعات العمل والجنسيات والمستويات المهنية. ويتيح الموقع للشركات الإعلان عن وظائفها الشاغرة، وللمهنيين البحث عن وظائف تناسبهم، حيث تتمثل رسالته في تمكين الأشخاص في المنطقة عبر تزويدهم بالأدوات والمعلومات اللازمة لبناء نمط حياة أفضل.{:}