{:en}JLL: New ways of working continues to take shape as Cairo’s office market looks{:}{:ar}استمرار تطوير أساليب عمل جديدة لمواكبة الطلب المستقبلي على سوق المكاتب في القاهرة{:} to the future

{:en}

JLL: New ways of working continues to take shape as Cairo’s office market looks to the future

Growth across sectors as Cairo continues to lead the region with positive performance

With businesses adjusting to the new ways of remote working and hot-desking, larger corporates in Cairo continue to focus on space optimization while considering social distancing and hygiene requirements, according to JLL’s Q2 2021 Real Estate Market Overview report released today.

“Cairo is currently the only market in the MENA region to have registered any growth across its sectors, making its recovery faster than others,” said Ayman Sami, Country Head, JLL Egypt. There has also been rising interest among developers in dedicating some of their future office space towards high quality flexible offices. Despite their slow activity at the moment, co-working spaces are expected to witness increased demand by small-to-medium enterprises as well as larger firms in the coming years.”

In Q2 2021, Cairo’s office market witnessed its first office completions of around 27,000 sq m , bringing the total office stock to 1.4 million sq m of GLA. An additional 336,000 sq m of GLA is expected to enter the market in the second half of the year. While demand for secondary offices remained sluggish, demand for high quality grade A office space continued to improve in the second quarter. This was primarily reflected by the commencement of many business transactions that were previously put on hold during the first half of 2020.

The residential market witnessed the completion of almost 6,000 units, bringing the total stock to 218,000 units. Around 15,000 units are expected to be delivered in the second half of the year. While the majority of future supply consists of large mixed-use developments, some developers have recently opted to launch small-scale, smaller-unit projects in a bid to manage cash-flows and reduce financial burdens. Other developers are offering extended payment terms that could now go up to 15 years in efforts to increase demand.{:en}JLL: New ways of working continues to take shape as Cairo’s office market looks{:}{:ar}استمرار تطوير أساليب عمل جديدة لمواكبة الطلب المستقبلي على سوق المكاتب في القاهرة{:}

“Looking ahead, the various government initiatives and reforms which are leading to improved overall economic conditions are expected to increase consumer confidence and boost both domestic and foreign investor sentiment in Egypt’s real estate market in the short-to-medium term,” commented Sami.

In the retail market, rents remained stable in primary malls while they increased by 5% in secondary malls on an annual basis. Similarly, average vacancy rates remained stable at 11%. According to JLL, the short-to-medium term outlook for the sector remains optimistic as landlords continue to invest in and introduce unique concepts that would keep the market active.

“Some developers of regional and super regional malls have also considered utilizing outdoor retail offerings to align with the shift in consumer preferences toward open-air retail. Likewise, developers of strip retail are expanding their footprint in mixed-use developments as they have recently gained traction among other bigger-format malls,” Sami added.

In Cairo’s hospitality market occupancy levels registered 32% in the YT May 2021 compared to 42% during the same period last year, while average daily rates (ADR’s) and revenue per available room (RevPar’s) decreased by 17% and 37% respectively to record to USD 71 and USD 23 over the same period. New project launches are mainly 4 and 5-star hotels and branded/serviced apartments distributed around mixed-use developments in New Cairo and the New Administrative Capital (NAC), which is expected to be an attractive business hub once completed.

About JLL

JLL (NYSE: JLL) is a leading professional services firm that specializes in real estate and investment management. JLL shapes the future of real estate for a better world by using the most advanced technology to create rewarding opportunities, amazing spaces and sustainable real estate solutions for our clients, our people and our communities. JLL is a Fortune 500 company with annual revenue of $16.6 billion, operations in over 80 countries and a global workforce of more than 91,000 as of December 31, 2020. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle  Incorporated. For further information, visit jll.com.

About JLL MEA

Across the Middle East and Africa (MEA) JLL is a leading player in the real estate and hospitality services markets. The firm has worked in 35 countries across the region and employs over 1000 internationally qualified professionals across its offices in Dubai, Abu Dhabi, Riyadh, Jeddah, Al Khobar, Cairo, Casablanca and Johannesburg.

{:}{:ar}جيه إل إل: استمرار تطوير أساليب عمل جديدة لمواكبة الطلب المستقبلي على سوق المكاتب في القاهرة

القاهرة تسجل معدلات نمو عبر مختلف القطاعات مع استمرارها في ريادة المنطقة بالأداء الإيجابي

أصدرت اليوم جيه إل إل، شركة الاستشارات والاستثمارات العقارية الرائدة عالمياً، تقريرها الجديد عن أداء سوق العقارات في مصر خلال الربع الثاني من عام 2021، والذي أشارت فيه إلى استمرار الشركات الكبرى بالقاهرة في التركيز على الاستغلال الأمثل للمساحات مع مراعاة اشتراطات التباعد الاجتماعي والنظافة في ضوء تكيف الشركات مع الطرق الجديدة للعمل عن بعد والتناوب على المكاتب.

وفي معرض تعليقه على التقرير، قال أيمن سامي، رئيس مكتب جيه إل إل مصر: “لم يسجل أي سوق في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا أي نمو في مختلف قطاعاته في وقتنا الراهن سوى سوق القاهرة، مما يعكس تعافيه وانتعاشه بوتيرة أسرع من الأسواق الأخرى بالمنطقة، كما شهدنا اهتماماً متزايداً من المطورين بتخصيص بعض مساحات مكاتبهم المستقبلية للمكاتب المرنة عالية الجودة. وعلى صعيد مساحات العمل المشتركة، فمن المتوقع أن تشهد طلباً متزايداً من قبل الشركات الصغيرة والمتوسطة وكذلك الشركات الكبرى خلال السنوات القادمة رغم تراجع معدلات نشاطها في الوقت الحالي”.

وشهد سوق المكاتب في القاهرة خلال الربع الثاني من عام 2021 إنجاز أول مشاريع المساحات المكتبية بتسليم ما يقارب 27 ألف متر مربع خلال الربع الثاني من عام 2021، ليصل إجمالي مخزون السوق من المساحات المكتبية إلى 1.4 مليون متر مربع من إجمالي المساحة القابلة للتأجير. ومن المتوقع دخول مساحات أخرى تبلغ 336 ألف متر مربع من إجمالي المساحة القابلة للتأجير إلى السوق خلال النصف الثاني من العام الجاري. وفي المقابل ظل الطلب على المكاتب الثانوية بطيئاً في حين استمر الطلب على المساحات المكتبية عالية الجودة من الفئة “أ” في التحسن خلال الربع الثاني. وقد انعكس ذلك بشكل أساسي من خلال بدء العديد من المعاملات التجارية التي كانت معلقة في السابق خلال النصف الأول من عام 2020.

وعلى صعيد سوق الوحدات السكنية، شهد السوق إنجاز نحو 6 آلاف وحدة، ليصل بذلك إجمالي مخزون السوق إلى 218 ألف وحدة. ومن المتوقع تسليم ما يقارب 14 ألف وحدة خلال النصف الثاني من هذا العام. وفي حين يتألف أغلب المعروض المستقبلي من مشاريع تطوير عملاقة متعددة الاستخدامات، فقد اختار بعض المطورين مؤخراً طرح مشاريع صغيرة الحجم بوحدات أصغر من حيث المساحة في محاولة منهم لإدارة التدفقات النقدية وتقليل الأعباء المالية. وعلى الجانب الآخر، يعرض مطورون آخرون شروط سداد ممتدة قد تصل في الوقت الحالي إلى 15 عاماً في محاولة لزيادة معدل الطلب.{:en}JLL: New ways of working continues to take shape as Cairo’s office market looks{:}{:ar}استمرار تطوير أساليب عمل جديدة لمواكبة الطلب المستقبلي على سوق المكاتب في القاهرة{:}

وأضاف أيمن سامي: “بالنظر إلى المرحلة المقبلة، من المتوقع أن تؤدي المبادرات والإصلاحات الحكومية المختلفة التي تعمل على تحسين الظروف الاقتصادية العامة إلى زيادة ثقة المستهلك وتعزيز ثقة المستثمرين المحليين والأجانب في سوق العقارات بمصر على المدى القصير إلى المتوسط”.

وعلى مستوى سوق منافذ التجزئة، ظلت الإيجارات مستقرة في مراكز التسوق الرئيسية بينما ارتفعت بنسبة 5% في مراكز التسوق الثانوية مقارنةً بالعام الماضي. وبالمثل، ظل متوسط معدلات الشواغر مستقراً عند نسبة 11%. وبحسب جيه إل إل، لا تزال التوقعات على المدى القصير إلى المتوسط للقطاع يكسوها التفاؤل مع استمرار الملاك في استحداث والاستثمار في مفاهيم فريدة من شأنها أن تحافظ على بقاء السوق نشطاً.

وتابع سامي: “راعى بعض مطوري مراكز التسوق الإقليمية ومراكز التسوق الإقليمية الكبرى أيضاً الاستفادة من معروض منافذ التجزئة المفتوحة لمواكبة التحول في تفضيلات المستهلكين نحو منافذ التجزئة التي تقع في الهواء الطلق. وبالمثل، يعمل مطورو مراكز التسوق المفتوحة على توسيع نطاق تواجدهم في المشاريع متعددة الاستخدامات في ظل اكتسابها مؤخراً لقوة جذب بين مراكز التسوق الكبرى الأخرى”.

وعلى صعيد سوق الضيافة والفنادق في القاهرة، سجلت مستويات الإشغال 32% خلال الفترة من بداية عام 2021 حتى شهر مايو، مقارنة بنسبة 42% خلال نفس الفترة من العام الماضي، في حين انخفض متوسط الأسعار اليومية والإيرادات لكل غرفة متاحة بنسبة 17% و37% على الترتيب، مسجلاً 71 دولاراً أمريكياً و23 دولاراً أمريكياً خلال نفس الفترة. ومن الجدير بالذكر أن غالبية مشاريع الفنادق والشقق الفندقية/ المخدومة الجديدة التي يتم طرحها تندرج ضمن فئة 4 و5 نجوم وتنتشر حول المشاريع متعددة الاستخدامات في القاهرة الجديدة والعاصمة الإدارية الجديدة، والتي من المتوقع أن تكون وجهة سياحية جذابة بمجرد اكتمالها.

نبذة عن جيه إل إل

تعتبر شركة جيه إل إل (المدرجة في بورصة نيويورك تحت الرمز: JLL) شركة رائدة في الخدمات المهنية وهي متخصصة في إدارة العقارات والاستثمارات. وتتمثل رؤية الشركة في تكوين صورة جديدة لعالم العقارات باستخدام أحدث التقنيات من أجل توفير فرص مثمرة وعقارات متميزة وحلول عقارية مستدامة تُمكن الجميع من تحقيق طموحاتهم. وتهدف جيه إل إل من خلال ذلك إلى بناء غدٍ أفضل لعملاء والشعوب والمجتمعات. وتعتبر شركة جيه إل إل واحدة من الشركات المدرجة في قائمة فورتشن لأفضل 500 شركة بحجم إيرادات سنوية بلغ 16.6 مليار دولار في عام 2020، وتعمل في أكثر من 80 دولة، ويعمل بها ما يقرب من 91 ألف موظف حول العالم كما ورد في 31 ديسمبر 2020. و”جيه إل إل” هو الاسم التجاري والعلامة التجارية المسجلة لشركة جونز لانج لاسال إنكوربوريتد.

نبذة عن جيه إل إل الشرق الأوسط وأفريقيا

تعتبر جيه إل إل واحدة من أبرز الشركات العاملة والرائدة في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا في سوق العقارات وسوق خدمات الضيافة. وتزاول الشركة أعمالها في 35 دولة في المنطقة ويعمل لديها أكثر من ألف موظف من المهنيين المؤهلين دولياً في مكاتبها في دبي وأبوظبي والرياض وجدة والخبر والقاهرة والدار البيضاء وجوهانسبرج.{:}