{:en}‘Physical Experience’ still preferred by some customers as KSA’s{:}{:ar}انتعاش أداء سوق عقارات منافذ التجزئة في المملكة{:} retail property market sees pick-up in activity

{:en}

‘Physical Experience’ still preferred by some customers as KSA’s retail property market sees pick-up in activity

JLL Releases Q2 2021 KSA Real Estate Market Performance report

Despite the challenges of the global pandemic, retail property markets in Saudi Arabia witnessed higher footfall in malls and retail centers, according to JLL’s latest KSA Real Estate Market Performance report.

Saudi Central Bank (SAMA) announced that the point-of-sale (POS) transactions have been increasing over the past few weeks, and almost doubled compared to the same period last year. The POS transactions rose by 72% to SAR 40.3 billion in May 2021, from SAR 23 billion in May 2020. Data also showed that a total of 407 million transaction were processed in May 2021, an increase of 155% compared to the same period last year.

According to JLL’s report, the trend indicates that despite the change in consumer behaviours and the shift to e-commerce, many customers still prefer the ‘physical experience’.

“The high footfall across malls and retail outlets indicate solid economic recovery, which may be reflected on performance,” said Abdullah Alshabanat, Research Manager, KSA at JLL. Several Saudi retailers have been actively pursuing the adoption of hybrid business models to cater to the growing demand for online presence by adding fulfilment centers and enhancing the digital customer experience.”

“Going forward, to sustain performance of brick-and-mortar retail, the upcoming supply will remain focused on customer experience. We are likely to see an increasing number of unique lifestyle developments and digitization of stores to enrich the overall experience.”

According to the JLL report, Saudi’s retail market is expected to remain tenant friendly and with the significant amount of retail supply expected to materialize over the next few years, including Riyadh Avenue and Mall of Saudi in Riyadh, pressure on performance is likely to persist for the remainder of 2021.

During Q2 2021, the office sector saw the handover of 7,900 sqm of office GLA across the Kingdom. Demand for high quality grade A office spaces continued to improve during the second quarter, specifically in Riyadh, with the Healthcare/Pharma sector being the most active amongst corporate occupiers. Additionally, demand coming from the government sector remains strong, with a preference for large, standalone office buildings located in northern Riyadh, where the city is migrating. Going forward, the demand for office space is expected to remain strong, as several multinational occupiers are considering relocating their regional offices to KSA due to the incentives offered by the government.{:en}‘Physical Experience’ still preferred by some customers as KSA’s{:}{:ar}انتعاش أداء سوق عقارات منافذ التجزئة في المملكة{:}

In the residential sector, mortgages registered an annual increase of 48%, with a total value of SAR 71.4 billion, during the first five months of 2021 according to the Saudi Central Bank. This is a result of strong government support coupled with low interest rates. Construction activity in the residential market remained active, as various projects were delivered across the main cities, with around 26,500 units handed over during the first half of the year.

The hospitality sector is expected to witness increased demand for domestic tourism with the launch of the Saudi Summer program “Summer Vibes”, which aims to attract tourists to destinations from the shores to the colder mountain regions. The Saudi Entertainment Seasons are also expected to return with larger than ever events, starting with Riyadh season during the last quarter of 2021.

About JLL

JLL (NYSE: JLL) is a leading professional services firm that specializes in real estate and investment management. JLL shapes the future of real estate for a better world by using the most advanced technology to create rewarding opportunities, amazing spaces and sustainable real estate solutions for our clients, our people and our communities. JLL is a Fortune 500 company with annual revenue of $16.6 billion, operations in over 80 countries and a global workforce of more than 91,000 as of December 31, 2020. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle  Incorporated. For further information, visit jll.com.

About JLL MEA

Across the Middle East and Africa (MEA) JLL is a leading player in the real estate and hospitality services markets. The firm has worked in 35 countries across the region and employs over 1000 internationally qualified professionals across its offices in Dubai, Abu Dhabi, Riyadh, Jeddah, Al Khobar, Cairo, Casablanca and Johannesburg. For further information, visit www.jll-mena.com.

{:}{:ar}انتعاش أداء سوق عقارات منافذ التجزئة في المملكة في ظل تفضيل بعض المستهلكين “للتجربة المادية”

  • جيه إل إل تصدر تقرير أداء سوق العقارات في المملكة العربية السعودية للربع الثاني من عام 2021

أصدرت جيه إل إل، شركة الاستشارات والاستثمارات العقارية الرائدة عالمياً، أحدث تقرير لها بعنوان “أداء سوق العقارات في المملكة العربية السعودية” والذي أشار إلى أن أسواق عقارات منافذ التجزئة في المملكة العربية السعودية شهدت معدلات إقبال أعلى في مراكز التسوق ومنافذ البيع  على الرغم من التحديات التي فرضتها الجائحة.

وكان البنك المركزي السعودي قد أعلن في وقت سابق أن معاملات نقاط البيع قد شهدت ارتفاعاً خلال الأسابيع القليلة الماضية وتضاعفت تقريباً مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي، حيث سجلت معاملات نقاط البيع ارتفاعاً بنسبة 72% لتصل إلى 40.3 مليار ريال سعودي في مايو 2021، مقارنةً بقيمتها البالغة 23 مليار ريال سعودي في مايو 2020. وأظهرت البيانات أيضاً إتمام 407 مليون معاملة إجمالاً في مايو 2021، بزيادة قدرها 155% مقارنة بالفترة نفسها من العام الماضي.

وبحسب تقرير جيه إل إل، يشير الاتجاه إلى أنه على الرغم من التغيير في سلوك المستهلك والتحول إلى التجارة الإلكترونية، إلا أن العديد من العملاء يفضلون “التجربة المادية”.

وفي تعليقه على التقرير، قال عبدالله الشبانات، مدير الأبحاث في المملكة العربية السعودية لدى شركة جيه إل إل: “يشير معدل الإقبال الكبير في مراكز التسوق ومنافذ التجزئة إلى انتعاش اقتصادي قوي قد ينعكس على الأداء، ويسعى العديد من تجار التجزئة السعوديين إلى تبني نماذج أعمال مختلطة لتلبية الطلب المتزايد على التواجد عبر الإنترنت من خلال إضافة مراكز لتجهيز الطلبات وتعزيز تجربة العملاء الرقمية.

وأضاف الشبانات: “بالنظر للفترة المقبلة، وبهدف الحفاظ على أداء تجارة التجزئة التقليدية، سيستمر المعروض في التركيز على تجربة العملاء، ومن المحتمل أن نشهد عدداً متزايداً من التطورات الفريدة في نمط الحياة ورقمنة المتاجر لإثراء التجربة بشكل عام.”

ويشير التقرير إلى أنه من المتوقع أن يظل سوق منافذ التجزئة مواتياً للمستأجرين، وفي ظل الكم الهائل من معروض منافذ التجزئة المتوقع إنجازه خلال السنوات القليلة المقبلة، بما في ذلك الرياض أفينيو ومول السعودية في الرياض، من المرجح أن يستمر الضغط على الأداء خلال الفترة المتبقية من عام 2021.{:en}‘Physical Experience’ still preferred by some customers as KSA’s{:}{:ar}انتعاش أداء سوق عقارات منافذ التجزئة في المملكة{:}

وشهد قطاع المساحات الإدارية خلال الربع الثاني من عام 2021 تسليم 7900 متراً مربعاً من إجمالي المساحات الإدارية القابلة للتأجير في جميع أنحاء المملكة. واستمر الطلب على المساحات الإدارية عالية الجودة من الفئة “أ” في التحسن خلال الربع الثاني، وتحديداً في الرياض، وكان قطاع الرعاية الصحية/ الأدوية هو الأكثر نشاطاً بين الشركات الشاغلة للمساحات. وبالإضافة إلى ذلك، لا يزال الطلب من القطاع الحكومي قوياً، مع تفضيل المباني الكبيرة المستقلة الواقعة في شمال الرياض، إذ تعتبر هذه المنطقة القبلة الجديدة التي تنتقل الشركات إليها. وبالنظر إلى المرحلة القادمة، من المتوقع أن يظل الطلب على المساحات الإدارية قوياً، حيث تفكر العديد من الشركات متعددة الجنسيات في نقل مكاتبهم الإقليمية إلى المملكة العربية السعودية بسبب الحوافز التي تقدمها الحكومة.

وعلى صعيد قطاع الوحدات السكنية، سجلت القروض العقارية، زيادة سنوية بنسبة 48٪، بقيمة إجمالية 71.4 مليار ريال سعودي، خلال الأشهر الخمسة الأولى من عام 2021، وفقاً للبنك المركزي السعودي، مدفوعاً بالدعم الحكومي القوي إلى جانب أسعار الفائدة المنخفضة. وحافظت أعمال البناء والتشييد في سوق الوحدات السكنية على نشاطها إلى حد ما، حيث تم تسليم العديد من المشاريع في جميع أنحاء المدن الرئيسية، بعدد بلغ حوالي 26500 وحدة خلال النصف الأول من العام.

ومن ناحية أخرى، من المتوقع أن يشهد قطاع الضيافة والفنادق زيادة في الطلب على السياحة الداخلية مع إطلاق برنامج الصيف السعودي “صيفنا على جوك” الذي يهدف إلى جذب السياح إلى وجهات تتنوع ما بين شواطئ ومناطق جبلية باردة. ومن المتوقع أيضاً أن تعود المواسم الترفيهية السعودية بفعاليات أكثر من أي وقت مضى، بدءاً من موسم الرياض خلال الربع الأخير من عام 2021.

لمزيد من المعلومات حول القطاعات التجارية والسكنية وقطاعي منافذ التجزئة والفنادق والضيافة في المملكة العربية السعودية، يرجى الاطلاع على التقرير المرفق.

نبذة عن جيه إل إل

تعتبر شركة جيه إل إل (المدرجة في بورصة نيويورك تحت الرمز: JLL) شركة رائدة في الخدمات المهنية وهي متخصصة في إدارة العقارات والاستثمارات. وتتمثل رؤية الشركة في تكوين صورة جديدة لعالم العقارات باستخدام أحدث التقنيات من أجل توفير فرص مثمرة وعقارات متميزة وحلول عقارية مستدامة تُمكن الجميع من تحقيق طموحاتهم. وتهدف جيه إل إل من خلال ذلك إلى بناء غدٍ أفضل لعملاء والشعوب والمجتمعات. وتعتبر شركة جيه إل إل واحدة من الشركات المدرجة في قائمة فورتشن لأفضل 500 شركة بحجم إيرادات سنوية بلغ 16.6 مليار دولار في عام 2020، وتعمل في أكثر من 80 دولة، ويعمل بها ما يقرب من 91 ألف موظف حول العالم كما ورد في 31 ديسمبر 2020. و”جيه إل إل” هو الاسم التجاري والعلامة التجارية المسجلة لشركة جونز لانج لاسال إنكوربوريتد.

نبذة عن جيه إل إل الشرق الأوسط وأفريقيا

تعتبر جيه إل إل واحدة من أبرز الشركات العاملة والرائدة في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا في سوق العقارات وسوق خدمات الضيافة. وتزاول الشركة أعمالها في 35 دولة في المنطقة ويعمل لديها أكثر من ألف موظف من المهنيين المؤهلين دولياً في مكاتبها في دبي وأبوظبي والرياض وجدة والخبر والقاهرة والدار البيضاء وجوهانسبرج{:}