{:en}Green innovations win big at Gulf Sustainability Awards 2021{:}{:ar}جوائز الاستدامة الخليجية والمسؤولية المجتمعية للمؤسسات 2021 تُكرّم مجموعة واسعة من الابتكارات الخضراء{:}

{:en}

Hosted by Awards International, the Gulf Sustainability Awards 2021 were held on September 20th, 2021, in Dubai; to celebrate recipients promoting the sustainable practices and green initiatives in the Middle East. Dubai based Dake Rechsand, a company offering transformative tech-enabled solutions in water conservation and desert farming, won Gold in the ‘Innovation in Sustainable Technologies’ category, at the event.

September 26th, Dubai, UAE, Riyadh, KSA: The 2021 edition of The Gulf Sustainability Awards, an annual event that celebrates organisations implementing best practices in the Environmental, Social, and Corporate Governance (ESG) space, in the Middle East, was held on September 20th, in Dubai. The Gold award in the “Innovation in Sustainable Technologies” category was won by Dake Rechsand – a Dubai-based company offering sustainable solutions in water conservation and desert farming, in the form of air-permeable but water retaining ‘Breathable Sand’ products made from low-value desert sand, using its proprietary technology.

{:en}Green innovations win big at Gulf Sustainability Awards 2021{:}{:ar}جوائز الاستدامة الخليجية والمسؤولية المجتمعية للمؤسسات 2021 تُكرّم مجموعة واسعة من الابتكارات الخضراء{:}

Sustainability has emerged as an extremely critical area of focus for the Middle East; with programs such as The Middle East Green Initiative, The Saudi Vision 2030, and The UAE Vision 2021, the UAE Centennial 2071, and the UAE Energy Strategy 2050; all featuring a strong sustainability component. These programs, and many major CSR initiatives in the region, are proactively seeking out innovative technologies and strategies, to make a sustainable Middle East a reality; through scalable solutions that can be implemented as part of daily life – by individuals, institutions, and governments – to generate a transformative and far-reaching cumulative impact.

“We are extremely proud to have won the Gold Award, in the “Innovation in Sustainable Technologies” category, at the Gulf Sustainability Awards 2021”, says Chandra Dake, CEO and Founder of Dake Rechsand. “We want to thank Awards International, for their efforts to celebrate and inspire organisations that are focusing on empowering long-term sustainability in the region. Our focus has been on solutions that promote scalable rainwater harvesting, and water-wise farming and landscaping, in the Middle East; and we believe our proprietary technology can play a significant role in creating a greener, more water and food secure, and more sustainable Middle East of the future”.

Dake Rechsand’s ‘Breathable Sand’ can be used to provide plants with an optimal growing medium for arid climates, reducing water needed for irrigation by up to 80%. The company also makes pavers, tiles, and kerbstones from the ‘Breathable Sand’ which can be used to create scalable and decentralised rainwater harvesting infrastructure that turns any open surface into a catchment area, and store the collected water underground for extended periods without the need for chemical or electrical intervention, to keep it fresh.

“Creating a green and sustainable Middle East will take all our collective efforts, and The Gulf Sustainability Awards is an important platform which will help this ecosystem to expand and thrive”, Chandra added.

Hosted by Awards International, the Gulf Sustainability Awards 2021 recognised the contributions of award recipients across 14 categories including environmental sustainability programme, sustainability awareness, community development and water or waste management.

About Dake Rechsand:

Dake Rechsand’s innovative and transformative solutions are proactively contributing to the creation of a more sustainable and abundant world. The company’s breakthrough breathable sand technology utilises low-value desert aeolian sand, to create a constantly evolving portfolio of high-value products. The solutions offered by Dake Rechsand include applications to convert desert sand into arable land, desert farming, water harvesting, sand casting, sand oil, and more. With a global presence that currently extends to the USA, the UAE, India, China, and South Africa, the company is transforming food and water security in water-stressed regions. It is currently engaged in an ambitious plan to enable farming and greenery for at least 100,000 acres across UAE or for half a million trees by year end, 2021. Dake Rechsand was recognised at The Gulf Sustainability Awards 2021, held in Dubai with a Gold Award in the ‘Innovations in Sustainable Technologies’ category. 

{:}{:ar}

نُسخة العام الحالي من الفعالية التي تُنظمها مؤسسة أوردز إنترناشيونال انطلقت في 20 سبتمبر الجاري بدبي للاحتفاء بالفائزين من رواد تعزيز الممارسات المستدامة والمبادرات الخضراء في منطقة الشرق الأوسط. شركة ديك ريكساند، التي تتخذ من دبي مقراً لها وتختص في الحلول التحويلية القائمة على التكنولوجيا في مجالات الحفاظ على المياه والزراعة في الصحراء، فازت بالجائزة الذهبية عن فئة “الابتكار في التقنيات المستدامة”.

26 سبتمبر؛ دبي، الإمارات العربية المتحدة؛ الرياض، المملكة العربية السعودية: انطلقت فعاليات جوائز الاستدامة الخليجية والمسؤولية المجتمعية للمؤسسات لعام 2021، الفعالية السنوية التي تحتفي بالمؤسسات التي تُطبق أفضل الممارسات في المجالات البيئية والاجتماعية والمتعلقة بإدارة الشركات في منطقة الشرق الأوسط، في 20 سبتمبر الجاري بدبي. وذهبت الجائزة الذهبية عن فئة “الابتكار في التقنيات المستدامة” إلى شركة ديك ريكساند، التي تتخذ من دبي مقراً لها وتختص في الحلول المستدامة للحفاظ على المياه والزراعة في الصحراء، وذلك عن تقنية الرمال المسامية التي تتمتع بخاصية قابلية نفاذ الهواء مع القدرة على تخزين المياه التي تُنتجها الشركة من رمال الصحراء منخفضة القيمة باستخدام حلولها التقنية الخاصة.

وبرزت الأهمية البالغة للاستدامة في منطقة الشرق الأوسط من خلال برامج مثل مبادرة الشرق الأوسط الأخضر ورؤية المملكة العربية السعودية 2030 ورؤية الإمارات 2021 ومئوية الإمارات 2071 واستراتيجية الإمارات للطاقة 2050، والتي تتناول جميعها عُنصر الاستدامة كجزء رئيسي من بنودها. وتسعى هذه البرامج وغيرها من مبادرات المسؤولية المجتمعية للمؤسسات في المنطقة بشكل استباقي إلى إيجاد التقنيات والاستراتيجيات المبتكرة لتحويل حُلم الشرق الأوسط المستدام إلى حقيقة من خلال حلولٍ قابلة للتطوير ويُمكن تنفيذها كجزء من الأنشطة الحياتية اليومية من قبل الأفراد والمؤسسات والحكومات بهدف إحداث الأثر التحويلي التراكمي طويل الأمد.

{:en}Green innovations win big at Gulf Sustainability Awards 2021{:}{:ar}جوائز الاستدامة الخليجية والمسؤولية المجتمعية للمؤسسات 2021 تُكرّم مجموعة واسعة من الابتكارات الخضراء{:}

وتعليقاً على هذا الموضوع، قال شاندرا ديك، المؤسس والرئيس التنفيذي لشركة ديك ريكساند: “نحن فخورون بالفوز بالجائزة الذهبية عن فئة الابتكار في التقنيات المستدامة خلال فعاليات جوائز الاستدامة الخليجية والمسؤولية المجتمعية للمؤسسات 2021. كما نتوجه بالشكر إلى مؤسسة أوردز إنترناشيونال لقاء جهودهم للاحتفاء وإلهام المؤسسات المتميزة التي تركز على تمكين الاستدامة في المنطقة على المدى الطويل. ولطالما تمحور تركيزنا على الحلول التي تُعزز من جهود جمع مياه الأمطار والزراعة القائمة على ترشيد المياه وتنسيق المناظر الطبيعية في منطقة الشرق الأوسط، ونؤمن بقدرة حلولنا التقنية الخاصة على لعب دور محوري في بناء شرق أوسط أكثر خُضرة وأمناً من الناحية المائية والغذائية في المستقبل”.

ويتيح استخدام التربة المسامية الخاصة بشركة ديك ريكساند تزويد النباتات بأفضل وسط ممكن للنمو في المناخات الجافة، مما يخفّض كمية المياه اللازمة للري بما يصل إلى 80%. ومن جانب آخر، تُنتج الشركة أصنافاً من أحجار وحافات الأرصفة والبلاط باستخدام التربة المسامية، والتي يُمكن استغلالها كبنية تحتية غير مركزية وقابلة للتطوير لجمع مياه الأمطار، بحيث تُحول الأسطح المفتوحة إلى وسيلة لجمع المياه مع تخزين ما يتم جمعه من الماء تحت الأرض لفترات مطولة دون الحاجة إلى إجراء أيّ تدخل كيميائي أو كهربائي.

وتابع تشاندرا: “يتطلب تحقيق حُلم الشرق الأوسط الأخضر والمستدام تضافر جهودنا جميعاً، وتُعد جوائز الاستدامة الخليجية والمسؤولية المجتمعية للمؤسسات منصة مهمة تُساعد هذه المنظومة على التوسع والازدهار”.

واحتفت جوائز الاستدامة الخليجية والمسؤولية المجتمعية للمؤسسات 2021، التي نظمتها مؤسسة أوردز إنترناشيونال، بإسهامات الفائزين عبر 14 فئة تشمل برنامج الاستدامة البيئية والوعي بالاستدامة والتنمية المجتمعية وإدارة المياه أو المخلفات.

لمحة حول ديك ريكساند:

تساهم حلول ديك ريكساند الثورية في اتخاذ خطوات استباقية لتوليد عالم أكثر استدامةً ووفرة. وكانت الشركة قد طوّرت تكنولوجيا تقوم على استعمال تربة صحراوية هوائية منخفضة القيمة، بهدف بناء محفظة استثمارية مستدامة لابتكار منتجات عالية القيمة. وتضمّ الحلول التي تقدمها الشركة تطبيقات مخصصة لتحويل التربة الصحراوية إلى تربة صالحة للزراعة، والزراعة الصحراوية وحصاد المياه، إضافة إلى صب الرمال واستخراج النفط الرملي. وتحظى ديك ريكساند بتواجد عالمي مميز يمتد من الولايات المتحدة الأمريكية والإمارات العربية المتحدة وصولاً إلى الهند والصين وجنوب أفريقيا، حيث تقوم بتعزيز الأمن الغذائي والمائي في المناطق التي تعاني من شحّ المياه. كما تعمل حالياً في إطار خطة طموحة لتمكين الزراعة وتوسيع المساحات الخضراء لما لا يقل عن 100 آلاف فدان على امتداد الإمارات العربية المتحدة، أو ما يعادل نحو نصف مليون شجرة بحلول نهاية عام 2021. وفازت ديك ريكساند بالجائزة الذهبية عن فئة “الابتكار في التقنيات المستدامة” ضمن جوائز الاستدامة الخليجية والمسؤولية المجتمعية للمؤسسات 2021، التي استضافتها دبي.{:}