{:en}STARS OF SCIENCE ANNOUNCES SEASON 13 FINALISTS{:}{:ar}أربعة مبتكرون عرب في التصفيات النهائية لبرنامج “نجوم العلوم”{:}

{:en}Doha, Qatar, (AETOSWire): Four contestants have emerged from Stars of Science Season 13 to secure their places in the Grand Finale taking place on October 22, where they will compete to win the title of Top Arab Innovator.

Along the way, these young Arab inventors overcame significant hurdles, winning votes from show’s jury to progress through the multiple elimination phases.

Mohammed Al-Qassabi, Qatari Information Systems student at Carnegie Mellon University in Qatar, hopes to contribute to the sports world with his Football Offside Detection System. The innovation uses ultra-wide band tags embedded inside players’ uniforms and the ball to track their positions in real-time throughout the entirety of a match to ensure that offside calls are made accurately.

{:en}STARS OF SCIENCE ANNOUNCES SEASON 13 FINALISTS{:}{:ar}أربعة مبتكرون عرب في التصفيات النهائية لبرنامج “نجوم العلوم”{:}

During the engineering phase of the show, the university student had to expand the scope of his project significantly, when the footballing organizations he worked with asked if the system could also track player performance.

“All of a sudden, I had to conduct much more research than I had already planned to and test a revamped system. I had to prove that everything worked – every single part – or it would not pass the engineering phase,” said Al-Qassabi.

Joining Al-Qassabi is Yemeni biomedical engineer Mugeb AlHarosh, the proud inventor of a Portable Renal Blood Flowmeter. The device functions via non-invasive biosensors attached to the skin, diagnosing preliminary kidney damage. With data uploaded to physicians through wireless networks, the benefits include more efficient utilization of resources by minimizing face-to-face consultations.

However, the development process of this ambitious technology was not the most difficult challenge AlHarosh had to face during the season. He tested positive for COVID-19 right before the season started, forcing him to join his Stars of Science peers in Qatar a month late.

“During quarantine, I had major doubts about many of my decisions, including my decision to participate in this season. However, my wife encouraged me to follow this longtime dream of mine and thanks to her, I was able to bring my Portable Renal Blood Flowmeter to life on Stars of Science,” said AlHarosh.

Ousama Kanawati, another finalist hailing from Lebanon, earned a spot in the Top 4 with his invention, the Wearable Omni Stethoscope Vest. The device drastically impacts the way we monitor chronic respiratory diseases – a threat posed to millions of patients globally. This invention monitors patients’ lungs by combining numerous digital stethoscopes and wireless technology, conducting analyses that it then sends to the attending physician’s phone with a warning if abnormalities are detected.

Majoring in computer science and engineering, with little background in biomedical engineering, Kanawati’s project pushed his boundaries all season long. However, he seemed to thrive under pressure.

“My comfort zone lies in engineering and being surrounded by engineers. I wanted to push myself and explore something different to what I am used to. That’s why my invention focuses on biomedical engineering while utilizing the computer science and engineering skills I am familiar with,” said Kanawati.

Rounding off the group is Riadh Abdelhedi, Tunisian PhD holder in electrical and electronic engineering. He designed a Hybrid Power Bank, portable power storage system that combines lithium-ion batteries and supercapacitor technology, enabling it to charge up to full capacity in a matter of minutes.

The uniqueness of the device presented several hurdles for him, due to its compact nature and hybrid system of dual technologies.

“I needed many experiments to prove the reliability of my innovation. Stars of Science provided me with all the support I needed to undergo my invention testing, from experts to labs, facilities and equipment,” said Abdelhedi.

Stars of Science’s Top 4 innovators will make the case for their inventions in the Grand Finale, set to air on Friday, October 22, where the jury deliberation and online voting will determine the ranking and final share of the $600,000 prize (terms and conditions apply).{:}{:ar}

الدوحة، قطر، ( “ايتوس واير”): استطاع أربعة متسابقون في الموسم الثالث عشر والحالي من برنامج نجوم العلوم، أن يؤمّنوا أماكنهم في مرحلة التصفيات النهائية التي تقام يوم 22 أكتوبر، حيث سيتنافسون للفوز بلقب أفضل مبتكر عربي. وعلى مدار البرنامج، استطاع هؤلاء المخترعون العرب التغلب على تحديات كبيرة، وفازوا بأصوات لجنة تحكيم البرنامج عدة مرات، ليتمكنوا من التقدم خلال مراحل البرنامج رغم حالات الاقصاء المتعددة.

يأمل المتأهل محمد القصابي، طالب جامعي قطري يدرس نظم المعلومات في جامعة كارنيجي ميلون في قطر، إحدى الجامعات الشريكة لمؤسسة قطر، المساهمة في عالم الرياضة من خلال اختراعه “نظام مصيدة التسلل في كرة القدم”، فمن خلال الشريط المضمّن داخل زي اللاعبين والكرة، يتم تتبع حركة اللاعبين طوال المباراة، حيث تتم مراقبة هذه البيانات بشكل مستمر من قبل النظام، الذي يحلل موضع التسلل في أي لحظة، ويبلغ الحكام عندما يقوم اللاعب بممارسة التسلل.

{:en}STARS OF SCIENCE ANNOUNCES SEASON 13 FINALISTS{:}{:ar}أربعة مبتكرون عرب في التصفيات النهائية لبرنامج “نجوم العلوم”{:}

اضطر محمد ان يوسع نطاق مشروعه بشكل كبير خلال مرحلة الهندسة، عندما تساءلت مؤسسات تعنى بكرة القدم التي يعمل معها عما إذا كان نظام مشروعه يمكنه أيضاً تتبع أداء اللاعب.

في هذا الصدد، يقول القصابي: “فجأة، اضطررت إلى إجراء المزيد من الأبحاث أكثر مما كنت قد خططت له، ثم إجراء اختبارات للنظام بعد تحديثه لضمان نجاحه، وكان على إثبات أن كل جزء في المشروع يعمل بدقة، وإلا فإنه لن يمر بمرحلة الهندسة”.

أما مهندس الطب الحيوي اليمني مجيب الرحمن الحروش المتأهل أيضاً الى النهائيات، فقد طوّر “جهاز محمول لقياس تدفق الدم الكلوي”، حيث يعمل الجهاز عبر مستشعرات حيوية غير جراحية متصلة بالجلد لتشخيص التليف الكلوي الأولي، فمع البيانات التي يتم تحميلها للأطباء عبر الشبكات اللاسلكية، يصبح الجهاز أكثر كفاءة في استخدام الموارد والبيانات المتاحة، من خلال تقليل الاستشارات التي تتم وجهاً لوجه.

ورغم ذلك، فإن عملية تطوير هذه التكنولوجيا الطموحة لم تكن أصعب التحديات التي واجهها الحروش خلال هذا الموسم، فقد أصيب بفيروس “كوفيد – 19” قبل بدء الموسم مباشرة، مما أجبره على التأخر شهراً قبل الانضمام إلى زملائه في برنامج نجوم العلوم في قطر.

وعن تلك الفترة، يقول الحروش: “أثناء الحجر الصحي، كانت لدي شكوك كبيرة حول العديد من قراراتي، بما في ذلك قراري بالمشاركة في هذا الموسم. ومع ذلك، شجعتني زوجتي على المضي قدماً لمتابعة هذا الحلم الكبير الذي طالما حلمت به، وبفضلها تمكنت من تقديم جهاز محمول لقياس تدفق الدم الكلوي في برنامج نجوم العلوم”.

أما أسامة قنواتي من لبنان، فقد تبوأ مكانه في النهائيات باختراعه “قميص طبي للمعاينة عن بعد”، حيث يؤثر الجهاز بشكل كبير على الطريقة التي نراقب بها أمراض الجهاز التنفسي المزمنة، إذ يتابع هذا الاختراع رئتي المرضى من خلال الجمع بين العديد من السماعات الرقمية والتكنولوجيا اللاسلكية ونتائج التحليلات، والتي يرسلها بعد ذلك إلى هاتف الطبيب المعالج، بالإضافة الى تحذير الطبيب في حالة اكتشاف أي قراءات غير طبيعية للمريض.

درس قنواتي علوم الكمبيوتر والهندسة، ولديه خلفية بسيطة في مجال هندسة الطب الحيوي، الأمر الذي جعل رحلته هذا الموسم مليئة بالتحديات، ولكنه تمكن من اجتيازها وتحقيق حلمه بالوصول إلى النهائيات.

تعليقاً على هذا الابتكار، يؤكد قنواتي قائلاً: “تمثل الهندسة بالنسبة لي منطقة راحتي، لقد درست هذا المجال وعملت به لسنوات عديدة الان، ولكن عند تقديمي لنجوم العلوم، أردت أن أتحدى نفسي واستكشف مجال مختلف وجديد، وهذا بالفعل ما قمت به من خلال اختراعي الذي يعتمد على علوم الطب الحيوي ويجمع خبرتي الهندسية”.

أما رياض عبد الهادي، وهو تونسي حائز على دكتوراه في الهندسة الكهربائية والإلكترونية، ففقام بتصميم وتطوير”بطارية هجينة لترشيد شحن الطاقة”، وهو نظام تخزين طاقة محمول يجمع بين بطاريات الليثيوم أيون وتكنولوجيا المكثف الفائق، مما يمكّنه من الشحن حتى السعة الكاملة في غضون دقائق، وقد واجه هذا الابتكار عدة تحديات، نظرًا لطبيعته المدمجة ونظامه الهجين من التقنيات المزدوجة.

عن هذه التحديات، يقول عبد الهادي: “كنت بحاجة إلى إجراء العديد من التجارب لإثبات أهمية ابتكاري وصلابته”، لافتاً إلى أن نجوم العلوم قدم دعم كبيراً من الخبراء والتكنولوجيا والمعامل التي اعتمد عليها اختراعي”.

يعرض المبتكرون الأربعة ابتكاراتهم في الحلقة النهائية التي تبث يوم الجمعة المقبل، الموافق 22 أكتوبر، حيث سيحدد تصويت لجنة التحكيم وتصويت الجمهور عبر الانترنت الحصة النهائية لكل منهم من الجائزة المالية البالغة 600,000 دولار أمريكي (تطبق شروط وأحكام البرنامج).

{:}

 104 total views,  2 views today