{:en}Revolutionary teaching method shown at Kazakhstan Pavilion has potential to transform music therapy{:}{:ar}فنانة كازاخية تعلم الزوار العزف على الآلات الموسيقية في خمس دقائق{:}

{:en}

Revolutionary teaching method shown at Kazakhstan Pavilion has potential to transform music therap

DUBAI, 17 November 2021 – For people of determination, music therapy has long been recognised for its ability to heal both physical and mental conditions, bridging the communication gap among children and adults, to help them express their inner feelings. Now, the next step in this form of therapy has been showcased at Expo 2020 Dubai.

Five years ago, teacher Gulsana Magzimbetova opened a school in Aktobe, Kazakhstan, to teach children and adults to play any instrument and any style of music by relying on colours and geometric shapes instead of standard musical notation.

Magzimbetova demonstrated her method on a two-stringed dombra at the Kazakhstan Pavilion at Expo 2020 to coincide with Expo’s Tolerance & Inclusivity Week and explained how the idea for her potentially revolutionary method of music education came about.

{:en}Revolutionary teaching method shown at Kazakhstan Pavilion has potential to transform music therapy{:}{:ar}فنانة كازاخية تعلم الزوار العزف على الآلات الموسيقية في خمس دقائق{:}
DUBAI, 17 November 2021. Tolerance and Inclusion, Culture and Art Instrumental performance at the Kazakhstan Pavilion, Expo 2020 Dubai. (Photo by David Koriako/Expo 2020 Dubai)

Gulsana Magzimbetova said: “The children at the preschool I was teaching at could not read or count. The only thing they understood were colours and shapes. The method I have developed can be used by anyone. My youngest student is three, my oldest is 83. So far I have taught more than 1,000 students.”

Sheet music using Magzimbetova’s method resembles a series of coloured rectangles and triangles, while the stem of her dombra has colour bars that help students know where to put their fingers.

Magzimbetova said she would like to see schools that teach her method open around the world – and that the results of her method are clear: “All the children who are playing instruments they usually have no bad habits … They are focused and they are really into learning process. Just as music is a universal language, it is an antidote to many ills.”

Tolerance & Inclusivity Week is the fourth of 10 Theme Weeks held throughout the six months of Expo 2020, under the Programme for People and Planet, Inspiring collective and meaningful action to address the world’s most critical challenges and opportunities.

{:}{:ar}خلال فعالية استضافها جناح كازاخستان على هامش أسبوع التسامح والتعايش

فنانة كازاخية تعلم الزوار العزف على الآلات الموسيقية في خمس دقائق

دبي 17 نوفمبر 2021 – بالتماشي مع فعاليات أسبوع التسامح والتعايش، رابع أسابيع الموضوعات العشر التي ينظمها إكسبو 2020 دبي على مدى فترة انعقاده، تدعو كازاخستان زوار الحدث الدولي، للتعرف على ثقافتها الموسيقية، من خلال استضافة العازفة الكازاخية الشابة جولسانا ماجزيمبكوفا، التي ابتكرت طريقتها الخاصة في تعليم العزف للراغبين من الصغار والكبار، بأسلوب مبتكر وخلال خمس دقائق فقط، وذلك للمساهمة في نشر قيم التسامح والتعايش من خلال الموسيقى.

تحت شعار “الابتكار معبر المحلية للعالمية”، تم تنظيم الحدث الذي منح الحضور فرصة التعرف على العازفة الكازاخية المبتكرة جولسانا ماجزيمبكوفا، التي تمكنت من دخول موسوعة جينيس لأرقام القياسية بفضل أسلوبها المبتكر في تعليم الصغار والكبار كيفية العزف على الآلات الموسيقية المختلفة خلال خمس دقائق فقط من خضوعهم للتدريب.

{:en}Revolutionary teaching method shown at Kazakhstan Pavilion has potential to transform music therapy{:}{:ar}فنانة كازاخية تعلم الزوار العزف على الآلات الموسيقية في خمس دقائق{:}
DUBAI, 17 November 2021. Tolerance and Inclusion, Culture and Art Instrumental performance at the Kazakhstan Pavilion, Expo 2020 Dubai. (Photo by David Koriako/Expo 2020 Dubai)

حيث قامت جولسانا خلال الفعالية التي تم تنظيمها اليوم في جناح كازاخستان، بتقديم مجموعة من المعزوفات الموسيقية وبعض الأغاني الخاصة التي حاولت من خلالها شرح طريقتها في العزف، كما طلبت من الحضور ممن لم يسبق لهم العزف على أية آلة موسيقية في حياتهم، التطوع لتعليمهم، حيث تمكنوا تحت أنظار الحضور، ومن خلال طريقتها المبتكرة في التعليم، من عزف أول مقطوعة موسيقية لهم في حياتهم بعد خمس دقائق فقط من الشرح.

وحول طريقتها الفريدة في تعليم العزف على الآلات الموسيقية قالت جولسانا ماجزيمبيكوفا : “تقوم فكرتي الأساسية على تبديل السلم الموسيقي بالألوان، وحركات الأصابع المعتادة بالأشكال، وهو ما يساعد الأشخاص الذين لا يعرفون كيفية قراءة النوتة الموسيقية، على عزف أهم المقطوعات الموسيقية العالمية والمحلية بطريقة سهلة وبأسلوب سلس خلال دقائق معدودة”.

DUBAI, 17 November 2021. Gulsana Magzimbetova, Music Teacher from Kazakhstan during Tolerance and Inclusion, Culture and Art Instrumental performance at the Kazakhstan Pavilion, Expo 2020 Dubai. (Photo by David Koriako/Expo 2020 Dubai)

جولسانا لديها بالفعل مدرسة تختص بتعليم الأطفال كيفية العزف على الآلات الموسيقية، حيث تمكنت حتى الآن من تعليم أكثر من 1000 طفل، كما أن أسلوبها المبتكر في التعليم يلائم أيضا الأشخاص الكبار من كافة الأعمار ، فضلا عن الأشخاص من أصحاب الهمم.

وتضيف جولسانا: “الموسيقى إلى جانب أنها لغة عالمية، فهي تمثل في الوقت نفسه ترياقا لكثير من العلل، لذا تُستخدم الموسيقى وتعليمها لحل الكثير من المشاكل وتقويم السلوك وتهذيب الأرواح وللتشجيع على تبني قيم التسامح والتعايش مع الآخرين والكثير من الفضائل الأخرى”.

جدير بالذكر أن جولسانا تدرب على آلة “الدومبرا” التقليدية، والتي تشبه العود الصغير لكن بوترين فقط، كما تقوم بتعليم العزف على البيانو وعدد من الآلات الموسيقية الأخرى بنفس الفكرة المبتكرة التي تقوم على تبديل السلم الموسيقي بالألوان وحركات الأصابع بالأشكال.{:}

 69 total views,  2 views today