{:en}SA author John Sanei says Expo 2020 Dubai will realise a vision of the future{:}{:ar}الكاتب جون ساني: لابد أن نقاوم طغيان منطقة الراحة على تفكيرنا{:}

{:en}

Dubai, 24 November 2021 – South African author John Sanei has presented a different kind of vision for the future. During a lecture at Expo 2020 Dubai’s South Africa Pavilion, he outlined several ways to help future generations embrace change through greater preparedness and advance a more progressive perspective.

Sanei, who has returned to his Dubai home after the COVID-19 pandemic forced him to stay in South Africa for more than a year and a half, thinks people tend to reject and resist change so that they rely on ‘certainty’ as a better option, to avoid the sadness, strangeness and adventure that transformation might entail.

The author, whose books often feature on bestseller lists, has written about the importance of each of us striving to develop ourselves in an “ideal world where we can start from scratch”.

Sanei said: “Although I didn’t go to college, I am a self-educated person. The world we live in is perfect for everyone trying to start from a ‘blank page’. The internet now empowers all of us through access to vast data and the ability to obtain diverse learning experiences and knowledge. To unlock potential, all you have to do is be bold and adventurous.”

 

{:en}SA author John Sanei says Expo 2020 Dubai will realise a vision of the future{:}{:ar}الكاتب جون ساني: لابد أن نقاوم طغيان منطقة الراحة على تفكيرنا{:}
DUBAI, 23 November 2021. John Sanei, Trans-for-motion at the South Africa Pavilion, Expo 2020 Dubai. (Photo by **ADD PHOTOG HERE**/Expo 2020 Dubai)

He believes the world is on the cusp of more change and transformation. He considers Japan Airlines (JAL) as an appropriate example of what can be effectively achieved through plans that go beyond conventional travel patterns. “This company has already laid out plans to forecast future trends that will make it easier for consumers to travel virtually without having to move physically.”

“If you want to travel with a friend to Australia for example, there is no need to waste all those hours flying and days travelling and exploring. All you have to do is put on a high-tech jacket, within which there is a robot that conveys to you the virtual and sensory experience. In this manner, you view everything the robot sees, hear everything the robot hears and feel everything the robot senses.”

“Change can often seem complicated, but it quickly becomes a reality that we live and enjoy every day. Let’s remember when a transportation company like Uber embarked upon its pioneering concept, we couldn’t believe that with a couple of buttons, we’d get a chauffeur-driven car. Today, we have become so used to this speed and convenience that we can often become impatient when the driver is even slightly delayed in reaching us. We have already forgotten what life was like before.”

After spending time with his family in South Africa during the COVID-19 pandemic, Sanei intends to resettle in Dubai next  January, a city he calls a “place for the future.

{:}{:ar}خلال محاضرته التي ألقاها في جناح جنوب أفريقيا في إكسبو 2020 دبي

دبي، 24 نوفمبر 2021: قدم الكاتب الجنوب أفريقي جون ساني، رؤية مختلفة للمستقبل، كما استعرض عدة طرق مختلفة لمساعدة الأجيال المقبلة على أن تعيش التغيير باستعداد أكبر ومنظور أكثر تطوراً واتساعاً، وذلك خلال محاضرته التي ألقاها في جناح جنوب أفريقيا في إكسبو 2020 دبي.

ويرى ساني، العائد للإقامة في دبي بعد أن فرضت عليه جائحة كورونا البقاء في جنوب أفريقيا لأكثر من عام ونصف العام، أن البشر يميلون لرفض التغيير ومقاومته، تماشيا مع اعتقادهم بأن “اليقين” يمثل خيارا أفضل للجميع، لتجنب ما يحمله التحول من مخاطر الحزن والغرابة والمغامرة.

واستعرض ساني، الذي تصنف كتبه بين الأكثر مبيعا على المواقع الإلكترونية، أهمية أن يحاول كل منا تطوير ذاته بذاته في عالم “مثالي لمن يرغبون بالبدء من الصفر”.

وقال: “أنا شخصيا لم أذهب إلى الجامعة، وتوليت تعليم نفسي بنفسي، لذا أعتبر أن عالم اليوم، عالم مثالي لكل من عليه أن يبدأ من الصفر، فشبكة الإنترنت تتيح لك الاطلاع على قدر هائل من المعلومات والمعارف من شتى أطياف العلوم، وكل ما عليك هو أن تتحلى بالجرأة وقدر من حب المغامرة”.

وأضاف، وهو يقف إلى جانب صورة تجسد الزعيم الجنوب أفريقي الراحل نيلسون مانديلا وهو في ريعان الشباب، وفي قاعة امتلأت بالحضور في الجناح الواقع بمنطقة الفرص: “حين يسيطر الخوف على الإنسان، فإنه يميل للتراجع، ويتجنب التغيير، رأينا هذا في السنوات الماضية، ولنا في انفصال بريطانيا عن الاتحاد الأوروبي أبرز مثال على ذلك، لذا يجب علينا أن نقاوم طغيان منطقة الراحة على تفكيرنا”.

ويعتقد ساني أن العالم مقبل على مزيد من التغيرات والتحولات، وضرب مثلا حول خطوط الطيران اليابانية، التي يقول أنها اليوم في مرحلة عبور للمستقبل بخطط تتجاوز أنماط السفر التقليدية.

وقال: “وضعت هذه الشركة بالفعل خططا لاستشراف أنماط المستقبل، التي ستجعل من السهل على المستهلكين السفر افتراضيا، دون حاجة للانتقال فعليا من أماكنهم”

{:en}SA author John Sanei says Expo 2020 Dubai will realise a vision of the future{:}{:ar}الكاتب جون ساني: لابد أن نقاوم طغيان منطقة الراحة على تفكيرنا{:}
DUBAI, 23 November 2021. John Sanei, Trans-for-motion at the South Africa Pavilion, Expo 2020 Dubai. (Photo by **ADD PHOTOG HERE**/Expo 2020 Dubai)

وأضاف: “إذا رغبت في السفر برفقة صديق إلى أستراليا على سبيل المثال، لن يكون عليك أن تقضي كل هذه الساعات على متن الطائرة، وقضاء أيام في التنقل والاستكشاف، كل ما عليك هو ارتداء سترة متطورة ليتولى روبوت موجود هناك نقل التجربة إليك افتراضيا وحسياً، حيث سترى كل ما يراه، وتسمع كل ما يسمع، وتشعر بكل ما يشعر به”.

وتابع: “يبدو التغيير صعباً دوماً، لكنه سرعان ما يصبح واقعا نعيشه ونستمتع به كل يوم، على سبيل المثال، لنتذكر معا حين بدأت شركات النقل مثل “أوبر” تجربتها، لم نكن نصدق أننا بضغطتي زر سنحصل على سيارة بسائق، أما اليوم، فقد اعتدنا ذلك، حتى أن السائق لو تأخر قليلا لأصابنا الضجر، حيث نسينا تماما ما كان عليه شكل الحياة قبل ذلك”.

ويعتقد ساني أن العالم بحاجة لنظام جديد يمزج الرأسمالية والاشتراكية، حيث يقول: “للرأسمالية محاسنها، وكذلك الاشتراكية، لكننا بحاجة لطريق ثالث يمنح الناس محاسن كليهما”

وبعد انقضاء محنة كورونا التي قضاها وسط العائلة في جنوب أفريقيا، يخطط ساني للعودة للعيش مجدداً في دبي خلال شهر يناير المقبل، حيث يرى فيها “أرضا للمستقبل”.{:}

 48 total views,  2 views today