{:en}GCC Consumer Sentiment Remains Relatively Unaffected by Global Pressures on the Economy, Business, and Employment Says New DA Report{:}{:ar}معنويات المستهلكين في دول مجلس التعاون الخليجي لم تتأثر نسبيًا بالضغوط العالمية على الاقتصاد والأعمال والتوظيف، وفقاً لـتقرير دي/ إيه{:}

{:en}

Dubai, United Arab Emirates

  • GCC consumer confidence in the economy, business, and employment in December declined 1.2%, down to 65.3% from 66.5% in November
  • UAE consumer confidence declined 1.8% month-on-month in December to 76.2% from a series high of 78% in November
  • The Sila Consumer Sentiment Index, produced and developed by D/A, utilises AI technology to measure consumer confidence amongst Arabic speaker

According to the latest research by leading consumer intelligence platform, D/A, owners of Sila, an Arabic-native, AI-enabled consumer intelligence platform, despite a general decline in net positivity across all global markets, the GCC’s Arabic speakers remained mainly immune to many of the global agitators regarding business, economy and employment confidence.

The data, which is based on algorithmic AI analysis of over 100 million Arabic social media posts, was highlighted in the December 2021 Sila Consumer Sentiment Index (CSI) report, which was released today, Tuesday 11 January and revealed that the GCC remained relatively immune to the key issues affecting consumer sentiment on a global level.

Overall, GCC consumer confidence in December declined 1.2%, down to 65.3% from 66.5% in November and 66.3% in October. These modest declines are attributed to global dynamics, including inflationary pressure on consumer spending, uncertainty around variants of COVID-19 and the resulting impacts on daily life, and government support for the economy via maintained spending and reforms.

Business confidence has sustained a more considerable setback of almost 2% month-on-month, from 61.3% in November to 59.5% in December. However, it is still registering net positivity and trending above pre-pandemic levels.

From an economic perspective, macro/government intervention in GCC economies saw a 3.7% increase in confidence in December, marking a two-year series high in economic growth sentiment, a significant consumer confidence indicator.

Consumer confidence around employment declined by 1.3% month-on-month to 81% in December and 1.5% below October’s reading of 82.5%. This trend still presents a significant shift from the pre-pandemic level of 87.9% recorded in February 2020 and the 86.1% noted in June 2021, indicating a more inconsistent recovery concerning this marker.

Paul Kelly, the Managing Partner of D/A, said, “We have seen a clear uptick in consumer confidence from an economic perspective. The extensive vaccination programme across the region has undoubtedly had a positive impact, and consumers have become more optimistic about the future economic situation in the region. This confidence does, however, have to be tempered by the slight declines in consumer confidence surrounding business and employment in the GCC, as result of the ongoing challenges of the pandemic.”

In the UAE, overall, consumer confidence declined by 1.8% in December to 76.2% compared to November’s series high of 78%.

Confidence in private enterprise has experienced a decline from 76.8% in November to 75.2% in December – an increase in negativity of 1.6%, which is considered relatively substantial in a UAE context.{:en}GCC Consumer Sentiment Remains Relatively Unaffected by Global Pressures on the Economy, Business, and Employment Says New DA Report{:}{:ar}معنويات المستهلكين في دول مجلس التعاون الخليجي لم تتأثر نسبيًا بالضغوط العالمية على الاقتصاد والأعمال والتوظيف، وفقاً لـتقرير دي/ إيه{:}

Similarly, to the overall GCC sentiment, the UAE decline can be attributed to the emergence of the Omicron variant. In addition, the nature of Dubai’s economy, which drives the discussion about economic and consumer confidence in the UAE and stands to be affected by international conditions more than Abu Dhabi, with its much stronger government sector.”

As such, while the 1.8% decline in net positivity still leaves us with a strong reading and sits comfortably above pre-pandemic levels, it is one to watch as the new year progresses,” added Kelly.

Since June 2021, when the last considerable movement was recorded, the business confidence index has remained relatively stable, with slight, month-to-month increases hovering around 1.2%. This amounts to a decline in the current series, making this indicator one that we will continue to monitor closely.

Consumer sentiment regarding the UAE economy saw a marginal decrease in positivity from November’s figure of 61.8% to 61.7% in December, reflecting the public uncertainty around COVID-19. Evidence has also shown that price increases are a concern in the economy.

The employment index in the UAE sank by 2.4% from November’s strong rating of 87.6% to 84.9% in December – a statistically significant reading because it represents the largest decline since the emergence of COVID-19’s Delta strain in December 2020.

While apprehensions related to Omicron have driven a net decrease in positivity, they have proven to be less damaging when compared to past variants. Although the result is overall a more positive outlook this time around, it remains to be seen how the UAE economy will fare moving forward,” Kelly concluded.

The Sila Consumer Sentiment Index provides various tools to aid in consumer intelligence such as brand perception tracking, sentiment and audience analysis, demographics, trend and topic analyses and more. The sentiment models inside Sila result from proprietary Arabic-dialect native, natural language processing models.

{:}{:ar}

  • تراجع ثقة المستهلك في دول مجلس التعاون الخليجي في الاقتصاد والأعمال والتوظيف في شهر ديسمبر بنسبة 1.2٪، حيث سجلت انخفاضاً وصل إلى 65.3٪ بعد أن كان 66.5٪ في شهر نوفمبر
  • انخفضت ثقة المستهلك في دولة الإمارات العربية المتحدة بنسبة 1.8٪ على أساس شهري في شهر ديسمبر إلى 76.2٪ من أعلى مستوى لها بلغ 78٪ في شهر نوفمبر
  • دي/ إيه، هي منصة ذكاء المستهلك المدعومة بالذكاء الاصطناعي، المالكة لمنصة “صلة” Sila، وهي منصة ذكاء المستهلك، حيث تستخدم دي/ إيه تقنية الذكاء الاصطناعي لقياس ثقة المستهلك بين المتحدثين باللغة العربية

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 12 يناير 2022: ظلّ المتحدثون باللغة العربية في دول مجلس التعاون الخليجي محصنين ولم يتأثروا بشكل أساسي من قبل العديد من المحرضين العالميين فيما يتعلق بالأعمال والاقتصاد وثقة التوظيف على الرغم من التراجع العام في الإيجابية الصافية في جميع الأسواق العالمية، وذلك وفقاً لآخر الأبحاث التي أجرتها دي/ إيه، منصة استخبارات المستهلك الرائدة، المالكة لمنصة “صلة”، وهي منصة ذكاء للمستهلكين من أصل عربي ومدعومة بالذكاء الاصطناعي.

تم تسليط الضوء على البيانات التي تستند إلى تحليل خوارزمي للذكاء الاصطناعي لأكثر من 100 مليون منشور على وسائل التواصل الاجتماعي العربية، في تقرير مؤشر ثقة المستهلك (CSI) الصادر في شهر ديسمبر 2021 والذي تم إصداره اليوم الثلاثاء 11 يناير 2022 وكشف بأن دول مجلس التعاون الخليجي ظلت محصنة نسبيًا وبعيدة عن القضايا الرئيسية التي تؤثر على ثقة المستهلك على المستوى العالمي.

بشكل عام، فقد تراجعت ثقة المستهلك في دول مجلس التعاون الخليجي في شهر ديسمبر بنسبة 1.2٪، وانخفضت إلى 65.3٪ بعد ان وصلت إلى 66.5٪ في شهر نوفمبر، و66.3٪ في شهر أكتوبر، ويعود السبب الرئيسي في حدوث هذه الانخفاضات المتواضعة إلى الديناميكيات العالمية، بما في ذلك الضغط التضخمي على الإنفاق الاستهلاكي وعدم اليقين بشأن متغيرات جائحة كوفيد-19 والتأثيرات الناتجة على الحياة اليومية والدعم الحكومي للاقتصاد من خلال الإنفاق المستمر والإصلاحات.

لقد عانت الثقة في الأعمال التجارية من تراجع أكبر بنسبة 2٪ تقريبًا على أساس شهري، من 61.3٪ في شهر نوفمبر إلى 59.5٪ في شهر ديسمبر، ومع ذلك، فإنه لا يزال يسجل صافي الإيجابية ويتجه فوق مستويات ما قبل الجائحة.

من منظور اقتصادي، فقد شهد التدخل الكلي / الحكومي في اقتصادات دول مجلس التعاون الخليجي زيادة في الثقة بنسبة 3.7٪ في شهر ديسمبر بارتفاع 3.7٪ على أساس شهري، وهو ما يمثل أعلى مستوى خلال عامين في معنويات النمو الاقتصادي وهو مؤشر هام لتعزيز ثقة المستهلك.

هذا وقد انخفضت ثقة المستهلك حول التوظيف بنسبة 1.3٪ على أساس شهري إلى 81٪ في ديسمبر و1.5٪ أقل من أكتوبر عند 82.5٪، ولا يزال هذا الاتجاه يمثل تحولًا كبيرًا عن مستوى ما قبل الجائحة البالغ 87.9٪ المسجل في شهر فبراير 2020 و86.1٪ المسجل في شهر يونيو 2021، مما يشير إلى تسجيل انتعاش غير متناسق فيما يتعلق بهذا المؤشر.

وبهذه المناسبة، قال بول كيلي، الشريك الإداري في دي/ إيه: “لقد شهدنا ارتفاعًا واضحًا في ثقة المستهلك من منظور اقتصادي، لا شك أن برنامج التطعيم الشامل في المنطقة كان له تأثير إيجابي، حيث أصبح المستهلكون أكثر تفاؤلاً بشأن الوضع الاقتصادي المستقبلي في المنطقة، ومع ذلك فيجب تخفيف هذه الثقة بسبب الانخفاض الطفيف في ثقة المستهلك المحيطة بالأعمال والتوظيف في دول مجلس التعاون الخليجي، نتيجة للتحديات المستمرة الناجمة عن الجائحة”.

في دولة الإمارات العربية المتحدة، انخفضت ثقة المستهلك بنسبة 1.8٪ في ديسمبر إلى 76.2٪ مقارنة بأعلى مستوى في نوفمبر بلغ 78٪.

كما شهدت الثقة في الشركات الخاصة انخفاضًا من 76.8٪ في نوفمبر إلى 75.2٪ في ديسمبر مسجلة زيادة سلبية بنسبة 1.6٪، والتي تعتبر كبيرة نسبيًا في سياق دولة الإمارات العربية المتحدة.{:en}GCC Consumer Sentiment Remains Relatively Unaffected by Global Pressures on the Economy, Business, and Employment Says New DA Report{:}{:ar}معنويات المستهلكين في دول مجلس التعاون الخليجي لم تتأثر نسبيًا بالضغوط العالمية على الاقتصاد والأعمال والتوظيف، وفقاً لـتقرير دي/ إيه{:}

يمكن أن يُعزى التراجع في الإمارات العربية المتحدة على غرار الشعور العام في دول مجلس التعاون الخليجي إلى ظهور متحور أوميكرون، بالإضافة إلى ذلك فإن طبيعة اقتصاد دبي والتي تدفع النقاش حول الثقة الاقتصادية وثقة المستهلك في دولة الإمارات العربية المتحدة ومن المتوقع أن تتأثر الظروف الدولية أكثر من العاصمة أبو ظبي من خلال قطاعها الحكومي الأقوى.

وأضاف كيلي قائلاً: “على هذا النحو، في حين أن الانخفاض بنسبة 1.8٪ في الإيجابية الصافية لا يزال يترك لنا قراءة قوية تتجاوز فوق مستويات ما قبل الجائحة، فمن الجدير مراقبته بالتزامن مع التقدم الحاصل في العام الجديد”.

ظل مؤشر ثقة الأعمال مستقرًا نسبيًا منذ شهر يونيو 2021 مع تسجيل زيادات طفيفة من شهر لآخر بنسبة تتراوح حول 1.2٪، وذلك بسبب حدوث انخفاض في السلسلة الحالية، مما يدفعنا لمواصلة مراقبة هذا المؤشر عن كثب.

شهدت معنويات المستهلك فيما يتعلق باقتصاد الإمارات العربية المتحدة انخفاضًا طفيفًا في الإيجابية من نسبة 61.8٪ في شهر نوفمبر إلى 61.7٪ في شهر ديسمبر، مما يعكس حالة عدم اليقين العام حول تداعيات جائحة كوفيد-19، حيث أظهرت الأدلة أيضًا أن ارتفاع الأسعار يمثل مصدر قلق في الاقتصاد.

كما انخفض مؤشر التوظيف في الإمارات العربية المتحدة بنسبة 2.4٪ من تصنيف نوفمبر القوي البالغ 87.6٪ إلى 84.9٪ في ديسمبر وهي قراءة ذات دلالة إحصائية لأنها تمثل أكبر انخفاض منذ ظهور متحور دلتا في ديسمبر 2020.

واختتم كيلي حديثه بالقول: “بينما أدت المخاوف المتعلقة بـمتحور أوميكرون الجديد إلى انخفاض صاف في الإيجابية، فقد ثبت أنها أقل ضررًا عند مقارنتها بالمتحورات السابقة للفيروس، وعلى الرغم من أن النتيجة هي نظرة عامة أكثر إيجابية هذه المرة، إلا أنه يبقى أن نرى كيف ستتحرك عجلة اقتصاد دولة الإمارات العربية المتحدة إلى الأمام”.

يوفر مؤشر ثقة المستهلك “صلة” أدوات متنوعة للمساعدة في ذكاء المستهلك مثل تتبع تصور العلامة التجارية وتحليل المشاعر والجمهور والتركيبة السكاني وتحليلات الاتجاهات والموضوعات والمزيد غيرها.{:}

 359 total views,  2 views today