{:en}Hotel Development in Prime GCC Tourism Destinations Growing at Six Times Global Average, says ATM{:}{:ar}زيادة عدد الغرف الفندقية بمعدل ستة أضعاف في الوجهات السياحية الرئيسية لدول مجلس التعاون الخليجي، وفقاً لسوق السفر العربي{:}

{:en}

Dubai, United Arab Emirates

Despite the pandemic headwinds that the global hospitality industry has had to contend with over the past two years, new hotel development in prime tourism destinations in Saudi Arabia, Qatar, Oman and the UAE, remains substantial even by global standards.

According to new research commissioned by Arabian Travel Market and conducted at the end of 2021 by hotel market intelligence and global benchmarking company STR, Makkah and Doha are both expanding their hotel room inventory by 76%, followed by Riyadh, Medina and Muscat with 66%, 60% and 59% growth respectively.

In Dubai, rooms growth stands at 26%, which is still extraordinary, considering its existing base and following years of continuous hotel development – it is still more than double the global average.

Danielle Curtis, Exhibition Director ME – Arabian Travel Market (ATM), which takes place at the Dubai World Trade Centre on 9-12 May 2022 said, “With the global average sitting at 12% we are witnessing multiple GCC destinations growing at six times those rates.”

These figures coupled with the ongoing relaxation in travel restrictions, will undoubtedly encourage travel professionals throughout the Middle East and further afield. As such we are expecting a substantial increase in the number of participants at our live event this year, especially Saudi Arabia, Qatar, Oman and the UAE,” she added.

{:en}Hotel Development in Prime GCC Tourism Destinations Growing at Six Times Global Average, says ATM{:}{:ar}زيادة عدد الغرف الفندقية بمعدل ستة أضعاف في الوجهات السياحية الرئيسية لدول مجلس التعاون الخليجي، وفقاً لسوق السفر العربي{:}According to the report, there are almost 2.5 million hotel rooms currently under contract around the world, 3.2% or 80,000 rooms of that supply is taking place in Saudi Arabia alone.

Furthermore, although Expo 2020 in Dubai, is now drawing to a close (31 March 2022), the mega event has been the catalyst for accelerated hotel room growth in the UAE with almost 50,000 rooms still due to open across the Emirates.

Following closely behind is Doha with final preparations for the FIFA World Cup 2022 now being put in place. Doha is on track to deliver 23,000 hotel rooms pre – and post-World Cup 2022, adding to the country’s burgeoning hotel property portfolio.

Whilst the actual numbers may not seem particularly significant in comparison to the global hotel room pipeline, the growth above existing supply is staggering and underlines government strategy to diversify their economies away from hydrocarbon receipts and their confidence in the growth of tourism throughout the region,” said Curtis.

Now in its 29th year and working in collaboration with the Dubai World Trade Centre (DWTC) and Dubai’s Department of Economy and Tourism (DET) – formerly the Department of Tourism and Commerce Marketing (DTCM) – ATM show highlights in 2022 will include, among others, destination summits focused on the key source markets of Saudi Arabia, Russia and India.

One new feature this year will be ATM Travel Tech. Previously called Travel Forward, the rebranded and revamped event will feature the ATM Travel Tech Stage hosting seminars, debates and presentations including pitches from finalists in the brand-new ATM Draper-Aladdin Start-up Competition.

The dedicated ARIVALDubai@ATM forum will cover current and future trends for tour operators and attractions, focusing on growing business through marketing, technology, distribution, thought leadership and executive-level connections.

ATM will once again play an integral role in Arabian Travel Week, a festival of events dedicated to enabling travel professionals from all over the world to collaborate and shape the recovery of the Middle East travel industry through exhibitions, conferences, breakfast briefings, awards, product launches and networking events.

The UAE remains one of the most COVID-secure countries on the planet, with consistently low case rates and robust measures to ensure tourists’ safety at every stage of their visit. Like its neighbouring emirates, Dubai is committed to maintaining the highest hygiene and safety standards. The World Travel and Tourism Council (WTTC) has endorsed its pandemic management, awarding the city a ‘Safe Travels‘ stamp.

In line with the UAE government’s forward-thinking transition to a four-and-a-half-day, Monday-to-Friday workweek, this year’s edition of ATM will commence on Monday 9 May.

If you’d like to learn more about ATM, visit www.wtm.com.

{:}{:ar}

  • يسلط أحدث تقرير صادر عن شركة سميث لأبحاث السفر الضوء على خطط تطوير الفنادق العملاقة في مكة المكرمة والدوحة والرياض والمدينة المنورة ومسقط ودبي
  • يتوقع منظمو معرض سوق السفر العربي 2022 حضورًا كبيرًا للحدث من المملكة العربية السعودية وقطر وعمان

والإمارات العربية المتحدة للنسخة الحية من الحدث التي سيتم انعقادها في الفترة من 9 إلى 12 مايو 2022

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 24 فبراير 2022: على الرغم من الصعوبات والتحديات الناجمة عن تفشي جائحة كوفيد-19 والتي كان على صناعة الضيافة العالمية مواجهتها على مدار العامين الماضيين، فإن تطوير الفنادق الجديدة في الوجهات السياحية الرئيسية في المملكة العربية السعودية وقطر وعمان والإمارات العربية المتحدة لا يزال جوهريًا حتى وفقاً للمعايير العالمية.

ووفقًا لبحث جديد تم إجراؤه في نهاية عام 2021 من قبل شركة سميث لأبحاث السفر وبتكليف من معرض سوق السفر العربي فإن كلاً من مكة والدوحة تعملان على توسيع مخزون غرف الفنادق الخاصة بهم بنسبة 76٪، تليها الرياض والمدينة المنورة ومسقط بنسبة 66٪ و60٪ و59٪ على التوالي.

أما في دبي فقد بلغ معدل نمو الغرف الفندقية 26٪، التي لا تزال معدلات استثنائية بالنظر إلى المعدلات الحالية والسنوات التالية من التطوير الفندقي المستمر لا يزال أكثر من ضعف المعدل العالمي.

وبهذه المناسبة، علقت دانييل كورتيس، مديرة معرض سوق السفر العربي في الشرق الأوسط، الذي سيعقد في مركز دبي التجاري العالمي في الفترة الممتدة من 9 إلى 12 مايو 2022 قائلة: ” نشهد نمو عدد من الوجهات الخليجية بمعدل ستة أضعاف المعدل العالمي بالتزامن مع بلوغ المتوسط العالمي 12٪”.

{:en}Hotel Development in Prime GCC Tourism Destinations Growing at Six Times Global Average, says ATM{:}{:ar}زيادة عدد الغرف الفندقية بمعدل ستة أضعاف في الوجهات السياحية الرئيسية لدول مجلس التعاون الخليجي، وفقاً لسوق السفر العربي{:}

وأضاف كورتيس قائلة: “ستشجع هذه الأرقام إلى جانب التخفيف المستمر في قيود السفر بلا شك متخصصي السفر في جميع أنحاء الشرق الأوسط وخارجها، لذا نتوقع زيادة كبيرة في عدد المشاركين في النسخة الحية لمعرض سوق السفر العربي لهذا العام، وخاصة المملكة العربية السعودية وقطر وعمان والإمارات العربية المتحدة”.

ووفقًا للتقرير، فإن هناك ما يقرب من 2.5 مليون غرفة فندقية قيد التعاقد حاليًا في جميع أنحاء العالم، 3.2٪ أو 80.000 غرفة من هذا العرض تتم في المملكة العربية السعودية وحدها.

وعلى الرغم من أن معرض إكسبو 2020 دبي يقترب الآن من اختتام فعالياته في (31 مارس 2022)، إلا أن هذا الحدث الضخم كان حافزًا للنمو المتسارع للغرف الفندقية في الإمارات العربية المتحدة حيث لا يزال من المقرر افتتاح ما يقرب من 50000 غرفة فندقية في جميع أنحاء الإمارات.

تليها العاصمة القطرية الدوحة مباشرة مع الاستعدادات النهائية لاستضافة كأس العالم لكرة القدم 2022، إذ أن الدوحة في طريقها لإضافة 23000 غرفة فندقية قبل وبعد كأس العالم 2022، مما يضيف إلى محفظة العقارات الفندقية المزدهرة في البلاد.

وفي هذا الإطار علقت كورتيس قائلة: “”في حين أن الأرقام الفعلية قد لا تبدو مهمة بشكل خاص بالمقارنة مع المعدل العالمي للغرف الفندقية، فإن النمو فوق العرض الحالي مذهل ويؤكد استراتيجية الحكومة لتنويع اقتصاداتها بعيدًا عن عائدات النفط والغاز وثقتها في نمو السياحة في جميع أنحاء المنطقة”.

الآن في عامه التاسع والعشرين، سيتم انعقاد النسخة الحية من المعرض بالتعاون مع مركز دبي التجاري العالمي ودائرة السياحة والتسويق التجاري بدبي من الفترة الممتدة من الإثنين 9 مايو ولغاية الخميس 12 مايو 2022 على أرض مركز دبي التجاري العالمي، كما سيتم إقامة نسخة افتراضية للحدث مرة أخرى على غرار نسخة 2021 من المعرض في الأسبوع التالي من النسخة الحضورية منه في يومي الثلاثاء 17 والأربعاء 18 مايو 2022.

ستشمل أبرز فعاليات نسخة 2022 قمم الوجهات التي ستسلط الضوء على أسواق المصادر الرئيسية السعودية وروسيا والصين والهند وانعقاد منتدى أرايفال دبي الذي يجتمع فيه أبرز المتخصصين في قطاع السفر والسياحة والضيافة من جميع أنحاء العالم لاستكشاف الجيل القادم من الاتجاهات والابتكارات للأنشطة السياحية ضمن الوجهة الواحدة.

سيستضيف معرض سوق السفر العربي 2022 أيضًا مؤتمرات قمة مخصصة على المسرح العالمي، سيتم تسليط الضوء فبها على قطاعات الطيران والفنادق والسياحة الرياضية وسياحة التجزئة وندوة خاصة للاستثمار في قطاع الضيافة، كما ستشارك مرة أخرى رابطة سفر الأعمال العالمية، المنظمة الرائدة في مجال سفر الأعمال وتجارة الاجتماعات في العالم في فعاليات معرض سوق السفر العربي، حيث ستقدم رابطة سفر الأعمال العالمية أحدث محتوى سفر للعمل والبحث والتعليم لدفع عجلة التعافي والانتعاش ودعم النمو في سفر الأعمال.

هذا وسيشكل مرة أخرى معرض سوق السفر العربي 2022 جزءاً أساسياً من أسبوع السفر العربي، الذي سيقام على مدى 10 أيام من الفترة الممتدة من 9 إلى 19 مايو 2022 ويتم فيه انعقاد المعارض والمؤتمرات وجلسات الإفطار والجوائز وإطلاق المنتجات وفعاليات التواصل.

وتبقى دولة الإمارات العربية المتحدة واحدة من أكثر البلدان أمانًا في العالم على الرغم من تفشي متحور أوميكرون الأخير بالتزامن مع تسجيل معدلات حالات منخفضة باستمرار وإجراءات صارمة لضمان سلامة السياحة وإجراءات السفر في كل مرحلة ابتداء من الوصول إلى المغادرة، وتلتزم إمارة دبي على غرار الإمارات المجاورة لها بالحفاظ على أعلى معايير النظافة والسلامة، حيث أشاد المجلس العالمي للسياحة والسفر بإدارتها الناجحة للجائحة ومنح المدينة ختم السفر الآمن بناءً على الإجراءات الصارمة وبروتوكولات السلامة والصحة العامة التي تتبعها المدينة.{:}

 170 total views,  8 views today